Shoppen, schapen en slippers - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Shoppen, schapen en slippers - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Shoppen, schapen en slippers

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

28 Januari 2019 | Canada, Canmore

Hello again,

Onze eerste nacht was erg kort. Natuurlijk helpt de jetlag niet echt mee, maar we hebben ook last gehad van een luidrichtig ventilatiesysteem op de gang, vlak bij ons appartement. Er hangt daar een unit die de hele verdieping moet voorzien van warme lucht en die maakt vreselijk veel lawaai. Om de haverklap slaat hij aan en af en toe komt er nog wat extra geronk uit. Genoeg om er voor te zorgen dat het hoorbaar is in ons appartment en helaas ook in de slaapkamer. Ik slaap nogal licht, maar zelfs met oordopjes in was het geluid nog vreselijk en ook Leen heeft er last van en die slaapt meestal overal doorheen. We hebben het meteen gisteravond gemeld bij de receptie, ze gaan er naar kijken. Dat wordt nog een dingetje misschien. Eerst maar even ontbijten en daarna weer naar de Safeway voor nog meer boodschappen. Het is een gigantisch grote supermarkt, gelukkig zijn we al bekend met het assortiment en kunnen redelijk snel onze spulletjes vinden. We kochten ook een rijstkoker voor 18 Euro zodat kok Leen iets makkelijker onze avondmaaltijd kan produceren. Die laten we uiteraard hier achter. Meestal kopen we ook een koffiezetapparaat, maar die is deze keer aanwezig in ons vakantieverblijf.

Na een kopje koffie gingen we lekker op pad om te genieten van een heerlijk zonnetje en de vers gevallen sneeuw. Vandaag nog geen gewandel, even opstarten op ons gemakkie en de jetlag weerstaan. We reden via een omweg naar Lake Louise. Er is een toeristische route, de Bowvalley Parkway, een 2 baans weg waar je max 60km mag rijden en waar je met wat geluk wildlife tegen kan komen. Wij hebben hier al eerder Beren, Wapiti’s en zelfs Wolven gezien. Ook vandaag hadden we mazzel, een groepje Bighornsheep stond midden op de weg te likken aan de sneeuw, er waren ook 2 kleintjes bij. Hartstikke leuk. Beren gaan we niet zien deze reis, die liggen lekker te slapen tot de winter voorbij is. We kwamen aan bij Lake Louise en reden eerst naar de Samson Mall, een klein winkelcentrumpje waar de mooie sportzaak Wilson zit. Ik had online gezien dat ze ook snowshoes verhuren en dat ze goedkoper waren dan de winkel in Canmore waar we al 2 keer eerder hebben gehuurd. Helaas waren de snowshoes bij Wilson niet het model wat we zochten en we zagen er van af. Vanmiddag dus nog even langs de sportzaak Gear Up in Canmore om de sneeuwslippers te huren.

Volgende halte was het beroemde Lake Louise zelf. De naam Lake Louise wordt voor zowel de plaats als het meer gebruikt. Lake Louise is een vernoeming naar prinses Louise Caroline Alberta (1848-1939), het zesde kind van Koningin Victoria van het Verenigd Koninkrijk. Ook de provincie Alberta ontleent zijn naam aan de prinses. Het schitterende Lake Louise ligt ingeklemd tussen de bergen en is het beroemdste meer in de Canadese Rocky Mountains. In de zomer is het een prachtig groen/blauw meer met aan het einde van het meer een prachtige hangende gletsjer, de Victoria Glacier. In totaal wordt het meer gevoed door 6 gletsjers. In de winter is het meer dichtgevroren en kan je er op wandelen en is er een schaatsbaan aangelegd. Bij het meer staat een kasteelachtig hotel, Fairmont Chateau, zeer duur, maar mooi om te zien. De Efteling zou er jaloers op zijn. We stapten uit de auto en werden onaangenaam verrast door een felle kou. We hadden weliswaar een warme winterwandelbroek aan, maar dat was toch niet genoeg. Het was -14 ‘C. In de tuin van het hotel was ook dit jaar weer een ijssculpturenwedstrijd. Mooie ijskunstwerkjes gemaakt door kunstenaars uit verschillende landen. We hebben wat gefotografeerd, maar onze handen waren daar niet blij mee, zooo koud. We hebben ook heel even op het meer gelopen maar zijn daarna snel teruggegaan naar de auto.

Het zonnetje scheen heerlijk en we besloten om nog een stuk van de Icefields Parkway te rijden. De weg was redelijk goed begaanbaar, de sneeuwschuivers en gravelstrooiwagens rijden af en aan. Toch is het wegdek besneeuwd maar dat hoort er hier bij. Na ongeveer een klein uurtje zijn we weer omgedraaid, we hielden het voor gezien vandaag en we moesten ook nog de snowshoes gaan huren. Op weg naar Canmore zagen we nog een hele grote kudde Elks (dit zijn hele grote herten en ze worden ook Wapiti’s genoemd) vlakbij een meer staan. De Elks zijn hier vaak rond Banff te vinden in de winter, we hebben ze al vaker daar in de buurt gezien. In Canmore vonden we de sportzaak waar we al 2x eerder de sneeuwslippers hebben gehuurd. We stonden zelfs nog in de computer. De snowshoes waren beter dan die in Lake Louise en hoewel duurder is het toch makkelijk zo dicht bij huis. Bijkomend voordeel, we mogen aan het eind zeggen hoeveel dagen we ze echt gebruikt hebben en betalen dan pas. Kwestie van goed vertrouwen.

Snowshoes zijn een soort grote kunststof slippers van 60-70 cm, die je onder je bergschoenen vastmaakt met riempjes en gespen. Aan de onderkant zitten metalen tanden zodat je niet uit kan glijden. Je vergroot je schoenoppervlak en zakt daardoor minder snel in de sneeuw. Binnenkort volgt een fotootje van deze vervaarlijk uitziende apparaten. Vroeger waren het een soort tennisrackets gemaakt van hout en touw, heel af en toe zie je nog iemand met deze antieke dingen.

We reden daarna lekker naar “huis” om koffie te drinken. Na het avondeten keken we nog een stukje van een serie die we thuis ook volgen op Netflix op de laptop. De TV in het appartement heeft weliswaar heel veel zenders, maar de helft is sport en de andere helft is reclame met af en toe een programma tussendoor. We gingen vroeg naar bed. Helaas lukte het deze nacht ook niet om snel in slaap te vallen door het geronk van de Ventilator-unit op de gang. ’s Nachts lijkt het nog erger te zijn dan overdag. Hopelijk valt het de rest van de nacht mee.

See you,
De sneeuwschuivers