Thuis in Canmore - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Thuis in Canmore - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Thuis in Canmore

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

27 Januari 2019 | Canada, Canmore

Good morning,

We zijn gisteren weer gearriveerd in het prachtige Canada. We verblijven 2 weken in de Rocky Mountains, met als uivalsbasis Canmore, voor een snowshoe-vakantie. Canmore ligt op 20 minuutjes rijden van het NP Banff en 1 uurtje van het beroemde Lake Louise. Hier begint ook de waanzinnig mooie weg (240 km) door schitterende natuur, de Icefields Parkway die eindigt bij Jasper. Het is een aaneenschakeling van de mooiste Nationale Parken (NP) die vele bezoekers trekken, vooral in de zomer om zich te vergapen aan de knalblauwe meren, machtige bergen en overal aanwezig wildlife, zoals zwarte beren, grizzlies, herten (Wapiti, White tailed Deer, Muledeer), talloze squirrels (soort eekhoorntjes), Bighornsheep, Bald Eagles en nog zoveel meer. Voor Leen en mij is dit het echte paradijs, de wandelingen zijn stuk voor stuk prachtig en we hebben er al heel veel gemaakt tijdens eerdere vakanties.

Zondagochtend om 6 uur ging de wekker en 2 uur later vertrokken we naar Schiphol. De auto logeert tijdelijk bij een Parking in Roelofsarendsveen en een shuttle bracht ons naar het vliegveld. Al om 9.15 stapten we vertrekhal 2 binnen. Ruimmmm op tijd, we vlogen pas om 12.50. De koffers konden we al meteen dumpen, de security check gaat tegenwoordig supersnel, al je handbagage mag ingepakt blijven. Tot voor kort moesten we tot grote ergernis van Leen alle fotoapparatuur en laptop uitstallen, dat is nu niet meer nodig. Resultaat; we zaten al om 9.45 aan een welverdiend bakkie leut met de eerste choco muffin. Om 13 uur stegen we op, we zaten op ons vertrouwde plekje bij de nooduitgang. En dus ook bij de toiletten/ verzamelplek van heel veel vliegtuigpassagiers die regelmatig langskomen en rondhangen in onze beenruimte. Onze buurvrouw was een dame uit Calgary, waar ik even gezellig mee heb gekletst. Ze moest tot haar schande toegeven dat ze niet vaak in de Rocky Mountains komt, net zoals veel Canadezen is het voor hen vanzelfsprekend dat ze omringd worden door prachtige natuur, maar er zelden komen.

De vlucht verliep voorspoedig, we aten rode kool met balletjes gehakt en aardappelpuree en een stukje pizza als lunch. Een paar filmpjes gekeken, wat gegamed en na ruim 9 uur vliegen landden we toch al om 14 uur in Calgary (we vertrokken om 13 uur!), door het tijdverschil van 8 uur (eerder) waren we amper 1 uur verder al op de plaats van bestemming. Net een tijdmachine. We verzamelden de koffers en die lagen al op de band toen we daar aankwamen, zo dat is lekker vlot, meestal hebben wij als laatste onze eigendommen in ons bezit. Ook de douane liet ons door en we kwamen in een geheel vernieuwde aankomsthal, het oubollige tapijt wat we kenden is vervangen door glanzende vloeren, de weg naar de uitgang is aanzienlijk korter dan voorheen. Er is gewoon een nieuwe hal gebouwd. De autoverhuurder Alamo was ook snel gevonden. De baliemedewerker probeerde nog winterbanden te verkopen, een upgrade naar een grotere auto voor 11 euro per dag, maar daar hebben we toch vanaf gezien, hoewel het erg verleidelijk was. Ik heb vorige jaren juist geprobeerd om speciale winterbanden te regelen, maar dan was het antwoord altijd dat dat niet nodig is, de auto’s hebben 4 seizoen banden en inderdaad hebben we nooit problemen ondervonden met het rijden in de sneeuw, de auto is een SUV met 4WD en kan het prima aan. We kregen een Mitsubishi Outlander, prima karretje en installeerden onze Tomtom en reden probleemloos Calgary uit.

Er was weinig sneeuw te zien, alles van de afgelopen weken was hier gesmolten, we hoopten dat er in Canmore natuurlijk nog wel sneeuw zou zijn. Onderweg begon het al vrij snel te sneeuwen, eerst een beetje stuifspul maar al snel werden het grote vlokken met heel veel broertjes en zusjes. En toen begonnen ook de problemen op de weg voor sommige automobilisten, links en rechts reden auto’s de greppels in en een grote chaos was het gevolg. Een lange file aan de andere kant van de snelweg, we waren gewaarschuwd en reden nog voorzichtiger naar Canmore. Gelukkig kwamen we zonder problemen aan bij ons appartement in het Solara Resort. Recht tegenover een ander appartementencomplex Falcon Crest waar we onze allereerste wintervakantie ooit doorbrachten. Bekend terrein dus. We melden ons bij de receptie om 15.45 en kregen de sleutelkaarten van de ondergrondse garage en appartement. We dumpten al onze spullen in ons mooie onderkomen en reden meteen naar de supermarkt Safeway om snel nog wat spulletjes voor onze eerste avond in te slaan. We hoopten voor het donker thuis te zijn en dat is gelukt. We hadden in de supermarkt ook het avondeten gekocht, er is een soort buffet waar je van alles kan opscheppen voor 2 CAD ( 1,40 Euro) per 100 gram. We aten Chinees. De rest van de avond bestond uit uitpakken en verplaatsen van spullen die we niet nodig hadden. Rond 22 uur zijn we uiteindelijk naar bed gegaan, redelijk laat eigenlijk als je bedenkt dat dat Nederlandse tijd 6.00 uur in de ochtend was. Wij zijn gearriveerd, de sneeuw ook dus de pret kan beginnen. Tot morgen.

Flying Dutchmen