Litje Blamannen - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Litje Blamannen - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Litje Blamannen

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

08 Februari 2017 | Noorwegen, Tromsø

Aloha,

Om 7.30 ging vanochtend de wekker. We wilden deze keer de hele dag gaan snowshoeёn en aangezien het hier rond 15 uur al gaat schemeren moesten we dus wel op tijd opstaan. Even na 10 uur stonden we geparkeerd bij Litje Blamannen, waar we gisteren ook zijn geweest. Je weet wel bij die houten poort bij Rudolph. We waren van plan om helemaal naar de top te gaan, ruim 500 hoogtemeters volgens de kaart, maar qua afstand geen idee. We volgden de skisporen dit keer behoorlijk bergop. Oef dat viel weer niet mee. Snowshoeёn is echt geen suf gedoe, kan behoorlijk inspannend zijn, zeker bergop. We hebben mooie kunststof snowshoes die je moet vastmaken onder je bergschoenen. Flinke metalen tanden zitten aan de onderkant om te zorgen voor de nodige grip. De snowshoes zijn ong. 60 cm lang en 25 cm breed en hebben een verstelbaar riempje achter je schoen en voorop een bevestiging boven op je schoen die je vast kan draaien zodat je schoen opgesloten zit in een soort omhulsel. En dan stappen maar, vergeet niet je wandelstokken. Het zijn dus niet van die tennisrackets wat veel mensen denken, dat is echt heel ouderwets, worden soms echter nog wel gebruikt.

We stapten heerlijk in het zonnetje en onze hartslag ging flink omhoog. De hellingen waren best steil en achter bijna elke helling ligt vaak de volgende. Ons eindpunt, Stalhovet hebben we net niet gehaald, net iets te ver, maar het uitzicht was prachtig. We keken uit over Tromso en de bergen rondom, veel water en winters landschap. Prachtige wandeling. We gingen weer naar beneden rond 14 uur en toen ging de zon al bijna onder. Heel raar, de lucht wordt eerst gelig en daarna roze. Boven de horizon ontstaat een blauwe rand in de lucht met daarboven het roze. Uiteindelijk is het daarna natuurlijk redelijk donker en dan is het pas 16 uur. We deden nog wat boodschappen en reden naar huis. Een heerlijk warme douche warmde ons weer op. Het was vandaag zo tussen de -6 en -13’C. Beetje koud maar tijdens het sneeuwhappen zweet je behoorlijk. Alleen bij een tussenstop koel je af. Er was gelukkig geen wind vandaag.

Na het avondeten ben ik aan het schrijven gegaan en heb 2 wassen gedraaid. Vanavond geen Aurora excursie gedaan. We zijn een beetje moe en willen op tijd naar bed. Morgen gaan we waarschijnlijk weer lekker sloffen en ’s avonds met de Aurora bus mee om weer op de groene lichtjes te jagen. Dus misschien geen verslag. Wederom een verzoek om wat geduld te hebben.

See you later,

• 08 Februari 2017 - 23:18

Franziska:

Ik geniet weer volop van jullie prachtige verhalen en alle mooie foto's en filmpjes. Dat ze in Noorwegen geen boekjes over snowshoe-tochten hebben verbaasd me eigenlijk niet. Wij kennen Noorwegen weliswaar alleen maar van de zomermaanden, maar ook toen was de informatie over mogelijke wandelingen erg beperkt. Bovendien leerden wij toen, dat een "easy hike" in Noorwegen best heel inspannend kan zijn en dat je bij de aangegeven looptijden altijd een half uur tot een uur bij moet tellen. Heel anders dan in Noord-Amerika dus, waar je meestal sneller bent dan de in boekjes en op borden aangegeven tijd. Ook de bewegwijzering laat in Noorwegen nog wel eens te wensen over. De met rode verf op stenen gemarkeerde routes zijn niet altijd even makkelijk te vinden en je moet niet raar opkijken, als de route midden in een beek of watervalletje omhoog loopt. Dus ook wij kwamen in Noorwegen regelmatig op een dwaalspoor terecht en dat in de zomer zonder sneeuw, die de wegmarkeringen onzichtbaar maakt.
    Maar wat hebben jullie een mazzel met het weer en de aurora-activiteit zeg! Bij het zien van jullie plaatjes en filmpjes krijg ik meteen de neiging om op het volgende vliegtuig naar Tromso te stappen. Gelukkig kunnen we door jullie ook hier in Nederland een beetje meegenieten van dat fantastische schouwspel! Heel erg bedankt voor het delen van jullie verhalen en van jullie foto's!
    Maar nu moet ik plat, want ook ik heb morgen een lange dag voor de boeg: 's Morgens naar Grou voor een bestuursvergadering van de Zwitserse vereniging, dan laat in de middag terug naar Groningen om te eten en vervolgens weer naar Friesland voor een nachtje balansen. Dus ik zeg: Welterusten en nog heel veel plezier daar in Tromso!

• 09 Februari 2017 - 09:32

Lvdkooij :

Het was weer mooi pa en ik hebben genoten nog vele mooien dagen en genieten zolang het kan ma

• 09 Februari 2017 - 11:16

Sassie:

hallo lieverdjes

Zelfs op deze dag dus veel activiteit. pff jullie zullen wel last van spierpijn hebben of valt het mee?

Heerlijk om mee te mogen genieten van jullie verhalen
    en de foto's zijn prachtig

dikke kussen van de Kooijen uit Krimpen

• 12 Februari 2017 - 03:05

BIanca :

hey

ben wel benieuwd wat jullie eten, en of de chocolade daar ook lekker is? hahaha
    fijne avond xx