Een andere wereld zonder groen licht. - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Een andere wereld zonder groen licht. - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Een andere wereld zonder groen licht.

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

12 Februari 2017 | Noorwegen, Tromsø

Hey,

Helaas hebben de Noorse weermannen gelijk gekregen, het weer is compleet omgeslagen en wel in ons nadeel. We hadden tegen beter weten in toch de wekker gezet om 7 uur, maar toen we wakker werden hoorden we al de regen op het raam kletteren. Boehoee, wat jammer, dan maar even omdraaien en verder dutten. Een uurtje later besloten we om toch maar aan het ontbijt te beginnen. Helaas voor de jarige konden we vandaag dus niet naar buiten en ik had deze reis ook geen spektakel gepland. Alleen nog een Aurora-excursie in de avond, met hopelijk toch wat feestelijk vuurwerk in de lucht. We hingen wat rond in ons appartement en keken wat TV en ik werkte aan mijn reissite. Ook erg nuttig, ik loop wat achter af en toe en zeker de foto’s komen soms met vertraging jullie kant op. Om 17 uur reden we weer de berg af en vonden nog een vrij parkeerplekje bij de VVV van Tromsø. Daar zouden we om 18 uur worden opgepikt door Andrei van organisatie Enjoy the Arctic. Wederom een nieuwe organisatie, ik heb zoveel mogelijk verschillende excursies geboekt. We waren al vrij vroeg op de afgesproken plek, maar even na 18 uur was er nog geen Andrei met minivan te bekennen. Bij elk minibusje wat onze kant op kwam rijden hadden we hoop dat die ons kwam ophalen, maar eindelijk rond 18.10 stapte er toch een zwart busje voor ons. Andrei excuseerde zich omdat hij te laat was. In de bus zaten onze medereizigers, 6 vrienden uit UK. 3 echtparen van onze leeftijd . Dat schept een band.

Andrei was niet van het spraakzame type, hij zei totaal niets over onze bestemming, geen uitleg over Aurora ofzo. Maar dat is ook lastig als jezelf als gids ook de chauffeur bent. Ook de Engelsen wisten totaal niet waar we naar toe zouden gaan. Misschien dat die info later wel zou komen dan? Na een poosje raakte Leen wel met hem aan de praat, ze zaten naast elkaar. Ik zat op de achterbank en kletste gezellig met Brian en zijn vrouw Mags. Ze waren net 2 dagen in Tromsø en dit was hun 1ste en laatste Aurora excursie, dus hun verwachtingen waren erg hoog gespannen. Onderweg reden we in de regen en de bewolking was gigantisch. Oef dat zou zwaar worden vanavond. Tevens waaide het enorm, kortom niet echt een perfecte avond om Aurora te zien. We hoopten natuurlijk dat het zou gaan opklaren. We reden weer de bekende weg naar Kvaløya en namen een zijweg richting Hansnes. Daar waren we nog nooit geweest, altijd leuk een nieuwe bestemming. We parkeerden ergens op een klein paadje, midden in de sneeuw. Uitzicht op zee. Helaas was de storm nog niet gaan liggen en Andrei had ook gehoord dat de windsterkte zo erg was dat de brug waar we over heen gereden waren misschien afgesloten kon worden. Probleemje, dan konden we niet terug. Nu maar hopen dat het niet nog harder zou gaan waaien. Gelukkig stonden wij redelijk uit de wind, achter een plukje bomen en tegen een berg aan. Andrei maakte een kampvuur en er kwamen kleine stoeltjes (van die visstoeltjes) uit het busje. En nu maar wachten op een onbewolkt stukje lucht en natuurlijk Aurora.

De hele avond hebben we gewacht en hoopvol omhoog gekeken. We zaten rond het kampvuur, maar af en toe deed de rook pijn aan onze ogen en liepen we maar wat rond. Ook om een beetje warm te blijven moesten we af en toe de benen strekken. We aten rendierworstjes (niet zielig, ze hebben hier nu eenmaal rendieren ipv koeien nodig voor het vlees, koeien overleven het hier simpelweg niet) en dat smaakte gewoon naar Salami. We kregen ook gerookte worstjes met een wrap en koffie/thee. Best gezellig en Andrei bleef hoopvol, bij elke ster die we zagen riep hij dat het misschien zou opklaren. Inmiddels had hij ook verteld dat er bijna geen gidsen op pad waren gegaan. De weersomstandigheden waren gewoon te slecht. Gidsen die naar Finland waren gereden omdat het daar vaker onbewolkt is, waren teruggekeerd omdat de autoweg was afgesloten ivm de storm en ijs op de weg. Het was te gevaarlijk. Daarom zaten wij op Kvaløya op een plek waar het nog het meest rustig was. Af en toe viel er wat regen, gelukkig niet al te veel. Maar zo rond 24 uur hielden we het voor gezien. Helaas geen Aurora te zien vanavond. Teveel bewolking.

Andrei heeft zich niet ontpopt tot een gepassioneerde spreker, de tekst en uitleg waren minimaal. Voor een gids niet echt optimaal, maar ach wij zijn al zo enorm verwend, maar het was supersneu voor de Engelse gasten. Rond 01 uur waren we terug bij onze auto en reden naar huis. Vanochtend heb ik op het plaatselijke nieuws gezien dat het afgelopen vannacht superslecht was op de wegen naar Finland. Sommige organisaties hebben zelfs hun excursies afgezegd omdat ze het onverantwoord vonden om op pad te gaan. Wij zijn gelukkig aan de goede kant van Tromsø gebleven en stonden uit de wind, dat was dan wel positief van Andrei. We hebben nog 1 laatste Aurora-excursie, aanstaande woensdag. De weersverwachting is helaas voor deze week bagger, laten we hopen dat het toch nog meevalt. Ik had gehoopt dat het verjaardagsfeestje voor Leen met een groene vuurwerkshow zou eindigen, maar dat heeft niet zo mogen zijn. Maar klagen doen we zeker niet, we hebben zo’n gigantisch mooie week achter de rug met fantastische Aurora-avonden en heerlijk zonnige snowshoedagen dat we erg dankbaar zijn dat het ons gegund is dit te mogen meemaken. Heel veel andere mensen kunnen dit helaas niet zeggen.

Oant Moarn

PS:
-misschien is het niet zo duidelijk voor iedereen, maar alle Aurora foto's zijn 's nachts gemaakt. Soms lijkt dat een dagfoto omdat het volle maan is en de camera bijna 10 sec lang openstaat. Het effect is dan soms net of het dag is. Ook wij verbazen ons steeds weer over deze plaatjes en ik begrijp dat het voor jullie verwarrend kan zijn. Uiteraard vinden onze snowshoe-avonturen overdag plaats.

-Ik heb helaas niet zo veel tijd om tekst bij de foto's te plaatsen, ben al blij als ik een snelle selectie kan plaatsen.

-Superleuk al die reacties, daar geniet ik van, maar kan helaas niet iedereen beantwoorden, sorry. Blijven schrijven graag ik lees alles hoor.

-Franziska, je hoeft je toch zeker niet te schamen voor jouw verhalen. Jij schrijft in 3 talen, ik in 1 en ik heb nu af en toe vrij omdat we thuis zitten. De foto's plaats ik vrij laat en het zijn zeker niet de beste, maar door tijdgebrek moet ik heel snel kiezen, soms lijken ze misschien ook op elkaar omdat ik niet al te kieskeurig kan zijn. Bovendien hebben we ook vakantie en komt het niet altijd uit. Meer dan ons best kunnen we niet doen om onze lezers tevreden te houden. Eigenlijk hoop ik dat het nog een poosje duurt voor jij een nieuw verslag plaatst want dat betekent misschien dat je aan het werk bent, en dat is ook heel belangrijk.

-Af en toe beetje spierpijn gehad, maar eenmaal weer aan de wandel valt dat reuzemee.

-Helaas is de chocola hier erg duur, dus dat eten we minimaal. Misschien maar goed ook. Daarentegen hebben ze hier wel lekkere dingen voor bij de koffie, soort kleine notenbaksels die vaak in ons winkelmandje belanden.

-We eten gewoon de dingen die we thuis ook eten, vlees kopen we in de aanbieding of anders visschnitzel. Ja Noorwegen kan duur zijn, maar de COOP winkels hebben ook een huismerk en dat is goed betaalbaar.

-Deze week blijft het waarschijnlijk bagger met het weer, de snowshoes zijn al terug naar de rechtmatige eigenaar. Hopelijk klaart het dinsdag even op dan gaan we wandelen bij de fjorden op Kvaloya.

• 13 Februari 2017 - 21:22

Jacqueline:

Hoi pech door de regen is niet leuk maar je voet breken door van de trap vallen is zeker Niet leuk.Carolien is van de trap gevallen toen ze van de zolder kwam met haar armen vol was. Ze zit in de gips en met haar voet omhoog.volgendenweek als alles goed is er zijn wat stukjes los gebroken krijgt ze loopgips . Nou dat is het nieuws van Carolien ,John gaat volgende week naar waalwijk om dat plaatje uit zijn knie laten halen 24 February met even ruggenprik us die is ook weer 3 of 4 weken uit gewerkt. Hij heeft een flinken irritatievan die plaat daarom moet hij er uit .Nou ik hep een kleine pech mijn stoof peren zijn ondertussen aangebrand opeens de brand melder maakte even herrie nu staan ze buiten . peertjes zijn zonder pijn tekoop dUs niet zo erg Ellien enleen maak er samen wat van tussen de buien door en drogen uurtjes groetjes. van pa en ma.