Onder een deken van wolken, - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Onder een deken van wolken, - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Onder een deken van wolken,

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

14 Februari 2017 | Noorwegen, Tromsø

Gegroet allemaal,

Deze keer een verslag van 2 dagen tegelijk. Ik kan daar kort over zijn, er is weinig gebeurd. De regen is helaas gekomen en zorgt ervoor dat we niet veel meer kunnen doen dan hangen en wat boodschappen doen. Maandagochtend hebben we eerst de snowshoes teruggebracht naar hun eigenaar. Helaas hebben we die deze week niet meer nodig. De regen van de afgelopen 2 dagen heeft veel sneeuw al weggespoeld, het landschap is totaal veranderd. Maandagmiddag hebben we ook weer wat noodzakelijke boodschapjes gedaan waaronder een verlate verjaardagscake. Dat was wel het hoogtepunt van deze dag, het heeft ontzettend geregend en gestormd. Ik las maandagochtend in de media dat de Aurora-excursies van zondagavond weinig succesvol waren. Sommige organisaties hebben zelfs excursies afgelast. De voorspellingen waren zeer slecht. Storm en zware bewolking zorgden ervoor dat sommige gidsen hun geluk in Finland wilden proberen. Vaak is het daar rustiger als het hier rond Tromsø slecht weer is. Helaas kon men Finland niet bereiken omdat de weg werd afgesloten wegens storm en ijs op de weg. De gidsen die wel op pad zijn gegaan zijn allemaal rond Tromsø gebleven, maar ze zijn niet naar een strand gegaan maar naar een plek uit de wind. Waar wij dus zaten. Verklaart wel waarom onze zondagavondgids Andrei dus naar Hansnes is gereden. Ook een doe-het-zelf zoektocht naar Aurora op maandagavond zat er helaas ook niet in, zelfde weersomstandigheden.

Gelukkig was het dinsdagochtend droog, maar nog steeds zwaar bewolkt. Gelukkig is de wind gaan liggen en konden we er vandaag nog even op uit. We hebben een fjord-tour gedaan, gewoon zelf met de auto zijn we naar Sommarøy gereden. Daar zijn we al 3 keer geweest, maar dat was ’s nachts met Aurora-excursies. Bij daglicht is het hier erg mooi. Langs de fjorden en langs de zee loopt een hele lange hobbelige weg naar het uiterste puntje van het eilandje Sommarøy (wat betekent: het zomereiland). Het lijkt wel het einde van de wereld. We hebben wat rondgelopen op een strandje en zee-egels gevonden en op het strand lagen ook veel schelpdieren en stukjes afgebroken koraal. We hebben geprobeerd wat foto’s te maken van klotsende golven op het strand. Even lekker bezig geweest en rond koffietijd waren we ’s middags weer thuis. Het is droog gebleven, zoals voorspeld voor dinsdag en helaas is het vanavond ook zwaar bewolkt. Dus is het zinloos om zelf erop uit te gaan voor groen licht. Hopelijk klopt de voorspelling voor woensdag niet, dan kan het gaan sneeuwen. We zullen zien. Woensdagavond hebben we onze laatste Aurora-excursie met Arctic Experience. De gids noemt zichzelf “Dan the Auroraman” en claimt dat hij er echt alles aan doet om het groene licht te zien. We wachten in spanning af, jullie merken wel of het gelukt is.

Groetjes,
Sipje en sopje

• 14 Februari 2017 - 19:45

Marianne:

Beste Sipje en Sopje,
    Jullie hoeven niet te sippen of te soppen want jullie hebben al heel veel geluk gehad met de de groene lichtjes.
    Ok, het zou leuk zijn als jullie als afsluiter van de vakantie het nog 1x mogen ervaren.
    Want ik kan me voorstellen dat jullie er geen genoeg van kunnen krijgen, zo mooi is t!
    Ik ga voor jullie duimen, hopelijk help t ;-)
    Liefs van Marianne

• 14 Februari 2017 - 20:00

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hoi Marianne, we klagen zeker niet. We hebben inderdaad een supermooie week achter de rug en zoveel Noorderlicht gezien, de meest fantastische shows meegemaakt. Mooier dan we ooit hadden kunnen dromen. En 5 dagen heerlijk gesnowshoed met prachtig zonnig weer in een fantastische omgeving. We zijn enorme boffers. Maar idd van het Noorderlicht krijg je nooit genoeg en stiekem hoop ik nog op wat groen lampjes morgenavond.

Lieve groetjes, Ellien

• 15 Februari 2017 - 08:41

Lvdkooij :

Jammer van het weer maar je kon wat uitrusten ik hoop voor jullie dat het woensdag beter is groetjes ma xxxx

• 15 Februari 2017 - 09:32

Franziska:

Inderdaad jammer, dat jullie de afgelopen dagen door het weer tot nietsdoen veroordeeld waren. Maar jullie waren gelukkig in de comfortabele situatie, dat jullie bijna 2 weken in Tromsø zitten. Andere moeten het met één enkele dag in die omgeving doen en dan is het nog maar afwachten hoe het weer dan is. Dus jullie boffen echt met zoveel kansen op aurora en mooie tochten in de sneeuw. Maar uiteraard zal ik toch heel hard voor jullie duimen, dat jullie vanavond nogmaals een spectaculaire lichtjesshow te zien krijgen. Veel succes!