Wonderful Iceline - Reisverslag uit Banff, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Wonderful Iceline - Reisverslag uit Banff, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Wonderful Iceline

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

03 Juli 2015 | Canada, Banff

Dag beste kijkbuiskinderen,

Vandaag hebben we eindelijk de Iceline gelopen. Bijzonder? Best wel. Het is een tophike, een echte must-do. Voor ons jaren onbereikbaar, letterlijk, omdat we met een RV niet de parking kunnen bereiken. De weg er naar toe gaat via scherpe haarspeldbochten naar Takakkaw Falls, op 1520 meter hoogte. Helaas kunnen we onze RV niet om een hoekje vouwen en dus hebben we deze hike al jaren moeten missen. Tot vandaag dus. Gids Nadine (vrouw van Joel, die we al 2 keer als gids hadden voor snowshoehikes) was zo lief om bij uitzondering haar auto ter beschikking te stellen en met ons de hike te lopen. Om 8.15 zaten we aan de koffie bij Lake Louise (we vertrokken al om 7 uur uit Banff) en de koffieshop Laggan’s is gelukkig ook nog steeds gevestigd in de Samson Mall. Daar is zoveel lekkers te koop, dus namen we ook iets bij de koffie om dat te vieren.

Na de kennismaking met Nadine vertrokken we naar Yoho. Dat is het kleinste NP (National Park), maar heeft wel spectaculaire hikes te bieden. We begonnen aan de voet van een beroemde waterval: Takakkaw Falls. Het pad voerde ons uiteraard eerst door een bos en Nadine vertelde honderduit over bloemetjes en plantjes. Het was een flinke klim, maar al snel kwamen we in open terrein. Heel erg rotsig, met af en toe een plantje. Het eerste mooie uitzicht kwam bij Emerald Glacier en we zagen ook vrij veel van de omringende bergen. Naarmate we hoger kwamen volgden nog meer gletsjers, gletsjermeertjes, mooi groen van kleur en nog meer bergen. Nadine heeft ons ook flink ingewijd in de geologie van de Rockies. Hoe is het allemaal ontstaan, waarom zien de bergen er zo uit, verschillende soorten steen enz enz. Ook de gletsjergeheimen werden onthuld en ze maakte het wat duidelijker door een Mars reep te gebruiken. Ik kan het niet goed navertellen, maar als je een Marsreep buigt, dan breekt de bovenkant, er komen scheuren in. De onderkant van de reep buigt mee, maar scheurt niet. De scheuren in de bovenkant van de reep, stellen de bovenkant van de gletsjer voor, die voortglijdt over rotsen naar beneden, waardoor die diepe spleten in het ijs ontstaan. De onderkant van de reep is het compacte, keiharde ijs onderin de gletsjer, dat kan meebuigen. Het was een leuke manier om uit te leggen en ook nog lekker!

Uiteindelijk zijn we nog een bergje opgeklauterd en boven op de top hadden we een spectaculair uitzicht, 360’ op bergen rondom. Bijna alle bergen van Yoho konden we bewonderen. Het was geweldig mooi. Lunchtijd op de top. De weg naar beneden gebruikte Nadine om nog meer te vertellen over elanden, Mountain Goats en beren. Allerlei attributen toverde ze uit haar rugzak, haren van Moutaingoats en elanden, een elandenhoofdtooi, stoffen voetjes van de Mountaingoats, een hoedje met hoorntjes , tanden van de beer, het was een hele poppenkast. Erg leuk, Nadine heeft een theateropleiding gedaan en speelde haar rol als entertainer met verve. Haar man Joel is minder theatraal, hij is bioloog. Allebei zijn ze geweldig als gids. Uiteindelijk waren we om 17.30 bij de auto, compleet versleten. 14km gehiked, met een hoogteverschil van 700 meter en bloedje heet. Het is hier momenteel zeer warm, iets minder dan bij jullie dat wel, maar ruim boven de 20’C, en dan is hiken nog meer topsport dan anders. Veel drinken en op tijd eten is belangrijk. Nadine heeft ons netjes afgezet bij onze camper in Lake Louise en daar hebben we meteen de avondmaaltijd genuttigd.

Vervolgens ben ik de rest van de avond daar bezig geweest om te internetten bij het postkantoortje in de Samson Mall (klein winkelcentrumpje, met een postoffice waar je een internetcode voor $5 kan kopen voor 1 dag). Internet werkt alleen als je dicht bij het kantoortje zit, buiten dus, tussen de muggen. Je moet er wat voor over hebben! Uiteindelijk waren we om 22.15 weer terug op onze camping in Banff (55 km van Lake Louise vandaan) en zijn vrijwel meteen naar bed gegaan. Heel moe, maar zeer voldaan. Het was weer een topdag om niet snel te vergeten. Helaas geen tijd gehad om dit verhaal te schrijven, komt dus ietsie later.

Yoho, yoho.

• 13 Juli 2015 - 01:38

Bianca :

Hey hey,

Wat een kilometers leggen jullie per capmer af zeg per dag, pfff
    Wat wat is het het waard, ik kan op het werk waar ik nu ben je foto's voor de helft zien in het kein maar dat is al gaaf, thuis later alles op mjin gemak bekijken.

Wat leuk dat zijn vrouw jullie een mooie tour heeft bezorgd, grappig al die uitleg!

xx slaap lekker