Liquid Sunshine - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Liquid Sunshine - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Liquid Sunshine

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

25 Juni 2014 | Verenigde Staten, Seward

Hello again,

Voor diegenen die niet weten wat de titel inhoudt: Er is 1 weertype in Alaska en dat is "zonnig". Er zijn wel 2 varianten: sunshine en liquid sunshine. Slecht weer bestaat hier nl. niet. Ik heb ooit ergens gelezen dat wanneer het niet zo veel zou regenen in Alaska het er hier dan uit zou zien als Las Vegas. Ja, heel leuk allemaal, maar ik kies voor sunshine, had het helaas vandaag niet voor het zeggen. Vandaag zijn we begonnen waar we gisteren zijn geëindigd, met regen, heel veel regen. Om nu voor de tweede keer drijfnat te worden voor een wandeling naar Russian Lakes was ons net iets te gortig. Dan kan je wel in Alaska zijn en weten dat het best nat kan zijn, maar er zijn grenzen. Helaas dus ook geen vissende beren. Alternatief: een campersightseeing.

Van de eigenaresse van de campground hadden we gehoord dat je voor wildlife de Skilak Lake Drive van 17 mile kan rijden met heel veel kans op het zien van beren en elanden. Ze had nog nooit meegemaakt dat er geen wild was, maar eens moet de eerste keer zijn nietwaar? En dat was dus vandaag blijkbaar. Maar vol goede moed begonnen we aan deze roadtrip, net aan het begin van Kenai River in Cooper Landing. We namen de afslag en meteen reden we dus een gravelroad op. Dat was nou net niet de bedoeling, we haten gravelwegen als we in de camper rijden. Maar het viel nog mee, dus vrolijk tuften we door, we zouden immers heel veel beestjes kunnen zien. Het pad werd steeds slechter en leek meer op een wasbord dan op een weg, grote kuilen en Leen moest alle stuurmanskunsten aanspreken om die te ontwijken. Eigenlijk dus niet geschikt voor onze 9,5 meter motorhome. De borden en schaaltjes lieten uitgebreid van zich horen, maar ze bleven netjes in het kastje. Opgeven? Ja, dan mis je al die elanden en we waren al halverwege. Mooie uitzichten, nee ook niet, 1 keer Kenai Lake gezien met bergen, rest was bomen en struiken, links en rechts van het pad. En het regende ook nog lekker, bah, niks aan. Wildlifescore was uiteindelijk, 1 overstekend eekhoorntje, maar daar hoef je niet helemaal voor naar Alaska te vliegen eigenlijk.

Na deze teleurstellende rit meteen verder gereden naar de volgende, bekende, campground in Seward. Eerst even langs Kenai Fjords Tours, de organisatie waar we morgen 9 uur lang mee varen door de Kenai Fjords. We moesten ons 1 dag vantevoren melden voor de trip. Heb meteen een gratis shuttle geregeld die ons morgen om 8.00 uur ophaalt van de campground. De komende 2 nachten staan we nog in Seward, daarna gaan we naar Denali, 1 dag eerder dan gepland. Heb 3 nachten op de campground in Seward om kunnen zetten in 2, we hebben Kenai Peninsula wel een beetje gezien en willen graag naar de bergen. De hele dag heeft het geregend, hopelijk is het na vannacht dan klaar met dat gezever en gaan we morgen genieten van heel veel wildlife op zee.

De hartelijke groeten van Sipje en Sopje

• 26 Juni 2014 - 15:19

Franziska & Klaas :

Wat sneu zeg! Liquid sunshine en dan ook nog geen wildlife. Maar regen hoort inderdaad ook bij Alaska. In de Panhandle vind je tenslotte niet voor niets regenwoud. Maar ook wij geven de voorkeur aan 'regular sunshine'. Ik zal dan ook voor jullie duimen, dat het vandaag op zee en straks in Denali weer wat mooier weer is. Wij hadden toendertijd heel veel geluk met zowel het weer als ook het wildlife in Denali. Op de dag van aankomst heeft het nog gesneeuwd en het zicht op de bergen was nul. De volgende ochtend daarentegen was het prachtig zonnig weer en Mt. McKinley lag in volle glorie voor ons zonder een wolkje rond de top. Bovendien hebben we tijdens onze bustocht in het park heel veel wild gezien. Dat in tegenstelling tot de bustocht een dag eerder, die bijna geen wild tegengekomen is. Je moet er gewoon ook een beetje geluk bij hebben. Ik hoop daarom, dat jullie net zulke mazzelschieters zullen zijn als wij toen. Veel plezier!

• 27 Juni 2014 - 08:40

Bianca:

hey hey,

jakkes regen, regen ,regen. vervelend zeg.
    wel fijn dat jullie vast verder konden gaan naar de volgende plaats.
    hoe is de campingground?
    beetje flauw dat al de dieren weer verstoppertje spelen!
    heel veel plezier op zee, hoop op rustig water en veel leven in de zee.

dikke kussen