Van Juneau naar Anchorage - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Van Juneau naar Anchorage - Reisverslag uit Juneau, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Van Juneau naar Anchorage

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

18 Juni 2014 | Verenigde Staten, Juneau

Hello,

Vandaag was een soort tussendag, we reizen van Juneau naar Anchorage. Onze vlucht vertrekt over 3 uur om 18.25 en ik zit nu op het vliegveldje te typen. Vanochtend alvast online ingecheckt en geprobeerd om te upgraden. Jammer genoeg is alles vol, dat wordt een beetje krap, maar het is slechts 1 1/2 uur vliegen. Vandaag nog genoeg tijd gehad om iets leuks te doen, een bezoek aan de Mendenhall Glacier, net buiten Juneau. Met een shuttlebus zijn we daar om 10.30 naar toe gereden, net als heel veel andere mensen.

In Juneau komen gigantische cruiseschepen van wel 9 verdiepingen hoog en die spugen duizenden toeristen uit. Vandaag zijn 5 cruiseschepen binnengevaren, gisteren 4 en dat gaat zo elke dag tot het korte zomerseizoen van 4 maanden weer voorbij is. In Juneau (hoofdstad van Alaska) wonen 320.000 mensen. Door al die toeristen komen er 900.000 bij. Een explosie dus voor zo'n kleine stad. Al die cruisers gaan ook iets leuks doen. Voor de meesten is dat shoppen. We hebben ons buitengewoon verbaasd over al die winkeltjes met sieraden (echt heel veel), souvenirs en eettentjes. Enorm toeristisch. Je kan ook met een kabelbaan naar Mount Rpberts, Whalewatchen of net als wij naar de Mendenhall Glacier. Ze zijn hier wel erg bezorgd om de toeristen, er zijn zelfs klaarovers om te zorgen dat je veilig aan de andere kant van de winkelstraat komt, stel je voor dat ze een winkeltje overslaan.... Overal lopen mensen die je van alles aanbieden, excursies in alle soorten en maten. Big Business, goed voor de economie.

Het weer was vandaag echt bagger, We begonnen met wat miezer, maar dat werd al heel snel hevige regen. Toch maar naar de Glacier gelopen, een wandelingetje van 2 miles retour. Fluitje van een cent. Langs een mooie waterval gelopen en genoten van de gletsjer. In het gletsjermeer dreven fllnke blokken ijs. Veel bewolking, dus weinig uitzicht op de omringende bergen. We zijn drijfnat geregend want uiteraard hadden we onze regenbroeken al in de koffers gestopt. Na al dat gereis, vergeet je toch nog steeds om op alles voorbereid te zijn. Beetje dom dus. Na 2 uurtjes hielden we het voor gezien en zijn weer teruggeshutteld naar Juneau. Onze koffers stonden al in de bagageruimte van het hotel en we konden ook niet meer naar onze kamer. Beetje rondgehangen in de lobby en om 15 uur naar het vliegveld getaxied. Koffers ingechekt en helaas was ook hier geen upgrade meer mogelijk. Over ruim 1 uur gaan we boarden en om 18.25 zijn we on air. Geen schokkende dag dus, maar dat wisten we van tevoren, dus valt ook niet tegen. In de ochtend heb ik Cruise America gebeld en we kunnen ons campertje om 10 uur morgenochtend ophalen. Ben zwaar benieuwd naar ons nieuwe onderkomen voor de komende 2 1/2 weken.

Tot morgen

P.S. De vlucht is prima verlopen, best ruime zitplaatsen voor Economy Class, dus Leen heeft het goed doorstaan gelukkig. Eenmaal buiten ging ik gelijk de mist in. Ik realiseerde me niet meer dat het hotel een gratis Shuttle had en we liepen naar de taxi standplaats. Even vergeten de kleine lettertjes te onthouden.

De taxi's hier zijn een belevenis op zich. Alles wat nog enigszins kan rijden is taxiwaardig. Ik persoonlijk denk dat in Nederland de meeste taxi's niet door de APK zouden komen. Onze eerste taxi was er een met plakband en touwtjes. Het interieur was kapot en groezelig. De chauffeuse was wel in dezelfde stijl en totaal niet behulpzaam of spraakzaam. Taxi 2 was idem met een kwebbelende chauffeur die uiteraard een goede vriend in Nederland had. Taxi 3 was heel aardig en verzorgd en had dus ook een nette auto. Volgende taxi was gloedjenieuw, kan dus wel. De taxi van vandaag was gruwelijk en de chauffeur leek op een zwerver. Lange witte haren, afmeting Big Fat American met kapotte kleding en idem taxi. We wilden deze taxi niet nemen en schudden heftig neeeeeeee. Maar de chauffeur sleurde ons zowat de auto in, we moesten gewoon mee. We zeiden dat het niet ging passen, maar hij propte toch alles erin. Bij het hotel kreeg hij spijt denk ik dat hij zo had aangedrongen. We hebben geen tip gegeven en dat was op zijn gezicht af te lezen. Gierige Hollanders.

Het hotel ligt gelukkig langs de spoorlijn en er komt regelmatig een toeterende trein langs. Waar heb ik dat eerder gehoord? We zitten boven de afzuigkap van het restaurant en een vieze vetlucht komt via het raam naar binnen. En een druk kruispunt, ook zeer rustgevend denk ik. Ach het is maar voor 1 nachtje en veel slapen doen we toch niet. Halen we later nog wel eens in, waarschijnlijk pas als we thuis zijn vermoed ik...

• 19 Juni 2014 - 21:11

Jacqueline:

19-06-2014
    Leen en Ellien,
    We zijn blij dat het zo goed gaat met Leen,ik zou vlugger een berichtje gestuurd hebben,maar ik moest een nieuwe wachtwoord aanvragen.
    Toen ik dat weer had kwam een nieuw probleem.
    Theo Stahl heeft geprobeerd contact met jullie te maken via het net van Marianne.
    Het bericht komt nu via zijn laptop.
    Pa is gisteren ( woensdag ) bij de Cardioloog geweest,alles is goed.
    Voor de Chorosterol wordt het wat minder in hoeveelheid.
    Hij krijgt inplaats van metoprolol een ander medicijn.
    Verder is alles goed,veel plezier en mooie tochten en veel dieren ontmoeten.
    Groeten en kussen,
    Pa en Ma Meijs

• 20 Juni 2014 - 07:24

Bianca:

hey hey,

ff dagje toerist zijn moet ook kunnen!
    tenslotte is het vakantie!!

xxxx
    bianca