In de wolken bij Elk lakes - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu In de wolken bij Elk lakes - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

In de wolken bij Elk lakes

Door: ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

16 Juli 2012 | Canada, Canmore

Haai,

We hebben er weer een dag Kananaskis opzitten. Zoals ik gisteren al aangaf wilden we naar Galatea Lakes hiken, maar de bewolking was toch zo laag dat we besloten naar Elk Lakes te wandelen. Niets is zo veranderlijk als het weer en mijn planning. Zou niet veel hoogtemeters zijn en geen weidse vergezichten. Dus als het zicht beperkt is dan is dat minder erg als wanneer je ergens naar toe loopt voor uitzicht op heel veel bergen. Dacht ik……..Het was dus wel veel klimmen en het uitzicht was dermate slecht door de wolken dat we van deze wandeling geen verpletterende indruk hebben gekregen.
De weg naar de parking voor deze hike ligt vlakbij Upper Kananaskis Lake, voor ons inmiddels een bekende weg. We hadden net de Campground verlaten toen er midden op de weg een Deer stond. Stokstijf, we snapten al snel waarom. Achter haar aan kwam een klein hertje en daarna nog een!! Ik wist niet dat herten 2 jongen konden krijgen, is vast heel bijzonder, vonden wij in ieder geval wel. De kleine hertjes vonden die camper toch wel eng en vluchten snel terug het bos in, moeders er achteraan. Een paar honderd meter verder stond een grote Bighoornram langs de weg en hij bleef gewoon staan toen wij doorreden. Vervolgens twee heren White Tailed Deers saampjes langs de kant, die vluchten ook het bos in. Wat een drukte zo op de vroege ochtend, het was tegen 9 uur. Even later nog een coyote lopend in het hoge gras. Een grote kudde Bighornvrouwtjes met jongen versperde daarna de weg en in hun midden ook nog een Mule Deer. We moesten wachten tot alle dieren besloten hadden om over te steken. Heel bijzonder gezicht. Zoveel dieren in 45 minuten, dat maak je niet vaak mee.

De wandeling naar Elk Lakes begon weer over een lange gravelroad, daarna heel lang door dicht bos. Omdat het gisteren ook hier behoorlijk heeft geregend lag er behoorlijk veel modder op het pad. Daardoor konden we zien dat we hier niet alleen waren! Verse pootafdrukken van een zwarte beer!!!! Tja en wat doe je dan; twijfelen; doorgaan of teruggaan? Verstandig zou zijn om terug te gaan, zeker omdat we ook behoorlijk wat berenpoep hadden gezien op het pad. Dat wordt tenminste geadviseerd! Maar dwazen als wij zijn…….juist toch maar doorgaan en ontzettend veel herrie gemaakt. Wees gerust: we hebben geen beer gezien! Dus die herrie helpt echt. Leen hoopt altijd stiekem dat we toch een beer tegenkomen en ik hoop vurig dat we geen beer tegenkomen. Tegenstrijdige belangen dus. Toch helpt hij braaf mee met herrieschoppen, da’s de afspraak, anders durf ik niet meer te hiken.

We kwamen bij het eerste meer. Helaas niks te zien van bergen eromheen, de enige bergen die we zagen waren muggen. Grrrrrrr. Went nog steeds niet. Na behoorlijk wat stijging kwamen we uiteindelijk bij Upper Elk Lake, helaas ook weinig uitzicht. Inmiddels 8 km geploeterd, jawel. En daarna dus weer 8 km terug. Veel zweetdruppels gekost en weinig opgeleverd, jammer maar het was tenminste droog. Met deze lage bewolking kan je nergens wandelen en genieten van mooi uitzicht en in de camper gaan zitten is al helemaal geen optie.
Terug op de campground even een wasje gedraaid, wat een genot weer! Na het avondeten heb ik Leen nog kunnen overhalen om op elandenjacht te gaan.

Weer naar Kananaskis Lake gereden naar de plek waar we onze eerste eland zagen, maar ze was niet thuis vanavond. Op de terugweg versperden 4 Bighornsheep weer de weg, het asfalt is zo lekker. Ze waren echt niet van plan om aan de kant te gaan, dus wij er stapvoets langsgereden. Die schapen zijn hier echt de baas. Nog 2 Mule Deerjongens gezien en dat was het voor vanavond. Morgenochtend gaan we al naar Banff NP. We willen zo graag de Icefields Parkway rijden. En natuurlijk hiken. Misschien een paar van onze favoriete topwandelingen nog eens doen en ook wat nieuwe. Er zijn er genoeg, Banff is heel groot.
Vanavond nog lekker genieten van een ongestoorde nachtrust, want op de campgrounds in Banff word je elke nacht gestoord door de trein. Maar dat hebben we er toch voor over, na een paar dagen wen je eraan. Waarschijnlijk nemen we de campground bij Lake Louise waar we in 2009 en 2010 geweest zijn. Vlakbij is een winkelcentrum (Samson Mall) en daar kunnen we internetten. Dus als alles volgens planning verloopt houden we contact.

Tot morgen
Leen en Ellien

He, een reactie van een onbekende meelezer: Marion wat leuk dat je ons volgt. Sorry dat we Glacier zijn ontvlucht, het was gewoon niks voor ons, smaken verschillen. Maar dat het daar prachtig is geloof ik zeker, had me helemaal ingelezen met wel 3 boeken voor de prachtigste hikes. Hopelijk geniet je nog van onze hikes in Banff

• 17 Juli 2012 - 16:57

Marion:

Puur eigen belang van mijn kant.

Jullie verslagen zijn grappig, lezen prettig en ik ben nog opzoek naar "nieuwe" tips voor in september. Het wordt voor mij de 4e x in Banff en omgeving en via de site van Ferry kwam ik bij jullie terecht. (Die volg ik ook al jaren.)

Dus doe nog maar een leuk stukje hiken in die openbare dierentuin. Weten wij ook wat de moeite waard is! Ik hoop voor jullie op lekker wandel weer en mooie uitzichten.

Groetjes

• 17 Juli 2012 - 22:25

Saskia:

Hallo lieverdjes

Leuke verhalen toch weer. Hier alles goed. De luijtjes zijn inmiddels aan het inpakken voor de terugreis, helaas voor ons. Zal erg stil zijn zonder onze kwebbel maar we hebben genoten. Gaan we verder ook nog even doen hoor!

Dikke kussen van alle kooijen en Luijtjes in Torroella de montgri

• 22 Juli 2012 - 19:32

Bianca :

Hallotjes.

Brrrr eng hoor het idee dat je begluurt kon worden door een beer vanuit de bosjes.
    Gelukkig is het bij afdrukken gebleven. Al snap ik leen ook wel, spannend.
    Verbaasde me dat de afdrukken zo groot zijn. als je het vergelijkt met de schoenen van ellien
    (denk ik)
    Hadden de boghorns zich niet even kunnen opfrissen voor jullie komst? Al die plukken haar niet echt een ontvangstkostuum! :)

xxx