Castle Lookout, ook berenleuk - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Castle Lookout, ook berenleuk - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Castle Lookout, ook berenleuk

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

22 Juli 2012 | Canada, Lake Louise

Hello again,

Vandaag zoals beloofd Castle Mountain. Het eerste wat we doen als we opstaan is de gordijntjes snel opzij schuiven en een blik buiten de deur werpen. Jottem, de zon scheen en we zagen heel veel blauwe lucht. Dat wordt dus een mooie wandeldag. Zeker om naar Castle Lookout te hiken. 520 meter klimmen en totaal slechts 7,5 km. rondlopen. Een eitje dus. We wilden al vroeg op pad gaan, zeker omdat we eerst nog een stuk de Bow Valley Parkway af wilden rijden. En je weet maar nooit wat je tegen komt, voor je het weet ben je zomaar een uur verder. Dus reden wij om 8.30 al die Parkway op met de camera in de aanslag. Helaas pindakaas, alle dieren sliepen nog. Dus parking van Castle Lookout opgezocht, was sowieso op de Parkway, 20 km van de campground. FF een koffiebreak en broodjes smeren (alvast in afwachting van die 2 beren natuurlijk, en die kwamen ook nog!!!!!!). Oh jee, heb ik de verrassing al verklapt!

Zo tegen 10 uur waren we ingevet, ingespoten, bepakt en konden we het bos in. Een lange, steile klim, maar al snel hadden we mooie uitzichten over heel veel bergen. Tweede helft liepen we over een helling met continue mooi uitzicht. We moesten een kloof oversteken en een paar zigzagbewegingen maken I(en dus heel veel meters de hoogte in) en daar waren we dan op de Lookout. Het is een uitzichtpunt aan de voet van Castle Mountain, die torent nog ver boven je uit. Het uitzicht is heel mooi. Bergen, bergen en nog meer bergen. Als je daar niet van houdt heb je dus vette pech. We hebben heerlijk geluncht op deze prachtige plek. Het was heel erg warm tijdens de afdaling, maar die ging gelukkig lekker snel. Logisch, als je vrij steil naar boven moet dan ben je ook heel snel beneden. Ff bijkomen in de camper en toen nog even de Parkway afrijden. Misschien dat we nog wat zien. En ja hoor, we boften weer enorm. Eerst zagen we een zwarte beer, maar die was helaas te ver weg voor de gewenste foto’s. Wel erg leuk om te zien. Vlak daarna weer een beer, reeds opgemerkt door meerdere mensen. Deze keer een bruine beer! Nee het was geen Grizzly denk ik, die zijn meestal veel groter, hebben een soort bochel en hele lange klauwen. Vorm van de kop is ook anders. De kleur zegt ook niet alles. Zowel zwarte als grizzly beren kunnen zwart en bruin zijn. Meestal zijn de zwarte beren wel zwart en de grizzly’s bruin. Ik gok op een zwarte beer in de uitvoering bruin. Hij had geen bochel, korte klauwen, klein (kan ook een jonge grizzly zijn). Als iemand het zeker weet, geef gerust je mening. In eerste instantie liep hij aan de overkant van de weg en ging daarna de bossen in. Iedereen droop af. Gelukkig zijn we gedraaid en teruggereden, ongeveer op de hoogte waar hij het bos weer uit kon komen zijn we gaan staan. En bingo, daar kwam hij aangelopen, goed gegokt, knap he?. We waren nu alleen met de beer. En hij liet zich mooi zien. Ging lekker eten van een struik, beetje graven en toen zette hij het op een lopen. Hij liep voor onze camper langs en rende de weg over en dook aan de andere kant het bos in. Einde voorstelling. We hebben genoten zeg, dat begrijpen jullie. In ieder geval weet ik nu zeker dat we vandaag 2 beren hebben gezien, en wel 2 verschillende. Bruin en zwart. Was het maar altijd zo makkelijk.

Morgen waarschijnlijk een lange wandeldag: de hike naar Healy Pass. Eerst gaan we naar Sunshine Village. Dat is in de winter een skioord hoog in de bergen. In de zomer kan je daar ook komen, met een shuttle bus. Dan 18,5 km lopen, pffff wordt een lange dag. Dus als het weer meewerkt dan zijn we wel een poosje zoet.

Groetjes van bearwatchers Leen en Ellien

P.S.: Bianca: Wat onzettend lief dat je al onze belevenissen aan het volgen bent. Ik hoop dat jullie een heel fijne vakantie hebben gehad en veel positieve energie hebben opgedaan. Een paar antwoorden op je vragen (overigens heb ik terwijl ik dit schrijf geen internet, zit op de campground, dus heb niet al je vragen in mijn hoofd), een poging:
-De hoeveelheid chocola valt reuze mee. Zit wel verstopt in koekjes, de zgn chocolate chunk cookies, hebben pas 3 Brownies gekocht en die zijn zo heftig dat we ze zelfs delen (tot groot verdriet van Leen).
-De pootafdruk van de zwarte beer was gefotografeerd naast maat 48! Dus niet mijn schoen, maar van Leen. Een pootafdruk van een Grizzly zou zelfs groter zijn dan maat 48!!
-Leuk dat je het bloemetje gegoogled hebt, dank je. Internet is hier soms zo traag en buiten is het niet altijd fijn met muggen, dus daar ga je niet echt lekker voor zitten.
-Muggen, dat varieert enorm. De ene dag zitten ze al met zwermen voor het raam te wachten en de andere dag zie je er af en toe een paar. Er zijn dagen dat we gillend gek worden, ondanks de bestrijdingsmiddelen die we op ze loslaten. We zijn ook flink bezaaid met bulten. Maar gaan toch wandelen, laat me door zo’n klein rotbeestje niet kisten.

• 24 Juli 2012 - 09:33

Bianca:

Hello,

Dank voor alle antwoorden.
    Wat gaaf weer de beren, yasmijn vond ze wauw!!!
    Volgens yasmijn is de soort eekhoorn een aap?! Ze is gek op jullie dieren foto's.
    Wat eng zeg om te weten dat de poot van de beer groter kan zijn dan mt 48! Brrrr.
    De vakantie was heerlijk, we hebben zeer genoten van elkaar en het weer. Zijn weer opgeladen, en lekker bruin verkleurd. Gelukkig is het nu in Nederland ook mooi weer, rond de 25gr en hoger. Helpt goed om de positieve energie vast te houden. Na de vakantie bijkletsen?

Fijne klim vandaag xxxx

• 24 Juli 2012 - 10:25

Claudia:

Wat een mooie foto's Ben wel jaloers hoor. Al die beren maar jullie verdienen het. In ieder geval is jullie doel om beren te zien geslaagd :-)
    Op naar nog meer wild
    Xxx

• 25 Juli 2012 - 15:22

Saskia:

hallo lieverds wat een verhalen weer. Ben blij dat jullie zo genieten.
    Veel plezier
    Dikke kussen