Gebroken eilanden - Reisverslag uit Tofino, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Gebroken eilanden - Reisverslag uit Tofino, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Gebroken eilanden

Door: ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

07 Juli 2012 | Canada, Tofino

Hoihoi,

Weer iets kapot? Nee hoor, de naam van onze 3e excursie was Broken Group Islands Wildlife Cruise en heeft dus te maken met de vele kleine eilandjes die overal verspreid op zee liggen. Sommigen zijn begroeid met bomen, andere zijn rotsen. De excursie vertrok vanuit Ucluelet. In dit vissersdorpje zijn Leen en ik al eens eerder geweest, in 2009. We waren daar toen naar toe gegaan om de Bald Eagles te zien. In Ucluelet zitten er ontzettend veel. Ook vandaag hebben we er heel veel gezien. Blijft prachtig om te zien.

Om 10 uur vertrokken we met de boot van Archipelago, samen met nog 20 andere gasten. Onder hen ook Duitsers, die kregen wel een heel speciale behandeling, alles werd in het Duits nagesynchroniseerd. Handig. Ik vond het een beetje overdreven..We voeren langs een strand waar meestal beren zaten, alleen vandaag dus niet…..Ze zijn zelfs dit jaar nog niet waargenomen, jammer. Daarna veel Bald Eagles van redelijk dichtbij gezien en daarna op weg naar een grijze walvis die ergens gespot was door andere boten. Alle boten houden elkaar op de hoogte als er iets gezien is, scheelt heel veel onnodig zoeken op die grote plas water. Flink geklotst, de zee was vandaag niet zo rustig, maar ik ben niet ziek geworden. Good for you! De grijze walvis was snel gevonden en hij was ook weer snel weg helaas. Gelukkig zwaaide hij nog even met zijn staart. Daarna vonden we een bultrug, een jong exemplaar die nog wel eens springt, maar vandaag dus niet. Wel heel dichtbij gezien, blijft toch heel bijzonder.

Weer een melding achterna van een grijze walvis. We kwamen onderweg nog langs rotsen met zeehonden en zeeleeuwen. De grijze walvis die we vonden dreef rustig aan de oppervlakte, we konden hem een hele poos zien. Het enige wat je ziet is een grote grijze rug en af en toe een blow als hij blaast. Het geluid is indrukwekkend en je weet dat je toch naar een gigantisch groot dier zit te kijken, ook al zie je alleen zijn rug. Ze kunnen wel 15 meter lang worden en dat was die van vandaag ook, volgens de schipper zagen we een vrij oud dier. Ze duiken niet zo diep, ze eten in ondiep water. De walvis die wij zagen dreef langs de rotsen in het kelpwier en was af en toe even onder om eten te zoeken.

Lunchtime. We voeren naar een rustige baai, bezaaid met vele eilandjes, met en zonder bomen. Een prachtige plek voor een picknick. Zeehondjes speelden rond de boot en er vlogen zelfs kolibries rond. De lunch was van een heel goed restaurant uit Ucluelet en erg lekker. Inmiddels was het al 2 uur en moesten we weer huiswaarts. Met een flinke vaart terug naar de haven, onderweg niks meer gezien, wel uitgebreid allerlei stranden afgespeurd naar beren. De vrouw van de schipper heeft als enige een beer gezien, die vrij snel het bos in rende. Niemand anders op de boot kon haar geluk delen. Het was bijna 4 uur toen we van de boot af waren, weer een geweldige ervaring rijker: een grijze walvis heel dichtbij.

Nog snel urgente boodschappen gedaan: de koffie was bijna op, daar moet je toch niet aan denken! 3 jaar geleden hebben Leen en ik ook gewandeld in Ucluelet, een stukje van de Wildpacific Trail. Omdat het toen erg mistig was hebben we niet veel gezien. Dat wilden we vandaag op deze zonnige dag overdoen. We hebben maar een klein stukje gelopen, was leuk om nu langs de rotsen te lopen en de zee te zien. De zee beukt op de hoge rotsen en het is een enorm geraas. Op de stranden liggen heel veel boomstammen, beetje een zootje. Maar je ziet wel de enorme kracht van het water, al die boomstammen zijn superglad en kaal. Als iemand nog hout voor de open haard nodig heeft, er ligt hier voor jaren voorraad.
Even na zessen teruggereden naar de Campground in Tofino. Gelukkig was de receptie nu wel open en hebben we 2 dagen internet gekocht. En meteen een nacht bijgeboekt, dus we vertrekken maandag ipv zondag. Ik heb nl. gezien dat er in Nanaimo een autoglasfirma zit waar Canadream een contract mee heeft. Lijkt me handig als we daar dan maandagochtend naar toe rijden (ongeveer 3 uur hier vandaan), nieuw raampje laten plaatsen (wat overigens niet 45 minuten maar 2 uur gaat duren) en dan met de veerboot overvaren.. Dan zien we wel hoever we die dag komen richting de Rockies. Canadream had nl. voorgesteld dat ik maandag zou bellen en vertellen waar we waren en dan zouden zij iets in de buurt zoeken. Leek mij niet zo handig, wie weet moet je een gruwelijk eind terugrijden of een dag ergens wachten. Dit leek me handiger, nu maar hopen dat Canadream maandagochtend snel een afspraak maakt met autoglas Nanaimo en dat we dan van het gezeur af zijn.

Morgen gaan we hier lekker wandelen in het National Park Pacific Rim. Prachtig mooi gebied. Is er een gids op afstand die misschien een tip heeft welk stukje de moeite waard is?
Bella Pacifica is trouwens een Campground die echt over de top is, qua prijs althans. Alleen omdat het in Tofino is (the place to be op Vancouver Island) betaal je de hoofdprijs. Onze campsite is superklein, de buren staan bijna in de slaapkamer en proberen ons van alle kanten uit te roken. In Canada is fikkie stoken namelijk een nationale sport! En vinden wij dat leuk…..? Wat een gezeur he? Het lijkt wel kamperen, we zijn gewoon de afgelopen dagen enorm verwend met prachtige rustige Campgrounds. Maar we genieten nog steeds. Morgen krijgen we een plekje met uitzicht op zee. De zee ligt trouwens nog geen 100 meter van de camper vandaan, dus wat zit ik nou te zeuren helemaal. Ik zal maar snel stoppen. De foto's komen morgen. Het is nu al 23 uur en ik moet nog 2 dagen foto's uitzoeken, dus dat moet nog ff wachten. Heb tenslotte ook vakantie....

Saskia & Theo en kids: ik hoop dat ik niet te laat ben: fijne vakantie in Spanje. Dacht dat jullie maandag gingen vertrekken. Als ik me vergist heb, sorry, dan hoop ik dat de reis goed verlopen is. Groetjes aan Bianca & Co.

Iedereen bedankt die tot nu toe heeft gereageerd op de verhaaltjes, we vinden het nog steeds spannend om te kijken of we “post” hebben, dus blijf zo doorgaan alsjeblieft, vinden we erg leuk. Voor alle stille lezers, vooral doorlezen, waarderen we ook hoor.

Even nog een kleine melding voor de fotografen onder ons: vandaag ging de telelens stuk!!! Is heeeeeeeel jammer, dat snappen jullie, een deel doet het nog, de autofocus is er mee gestopt tijdens het fotograferen, handmatig lukt nog wel, maar is best lastig. Iemand nog een tip of is tie gewoon kapot? Best wel een kleine ramp voor ons (toch een baaldag in dat opzicht).

Tot schrijfs,
K2

• 08 Juli 2012 - 07:32

Ferry:

Geloof dat de link niet werkt, die is te lang.
    Kijk op onze website: 6 augustus 2006.

Groet, Ferry

• 08 Juli 2012 - 15:09

Saskia:

Hallo lieverdjes
    Wij vermaken ons ook weer prima hoor met jullie verhalen. zo lijkt het net of we er een beetje bij zijn.
    Nou ellien je vergist je een klein beetje. Ik moet gewoon nog werken tot en met dinsdag en gaan daarna rijden. dus je bent gewoon te vroeg maar beter te vroeg he

Dikke kussen van ons
    De Kooijen uit Krimpen

• 08 Juli 2012 - 20:04

Marijke:

Wat ziet het er weer prachtig uit allemaal!
    Leuk om alles weer te lezen! Hoop dat ruit nu snel gemaakt wordt, dan is dat hele gedoe ook weer achter de rug..
    Veel plezier weer de komende dagen.
    liefs Marijke

• 22 Juli 2012 - 15:44

Bianca:

Hallo.

Wat een dag zeg, veel UPs en downs zeg vandaag.
    Gelukkig wel ook gave dingen gezien, die zeesterren cool!!

Xxxxx