Op safari met Donald in het Kruger Park, - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Op safari met Donald in het Kruger Park, - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Op safari met Donald in het Kruger Park,

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

05 April 2018 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Goeiemore,

De wekker ging om 5 uur en na een verkwikkende douche meldden we ons om 5.45 bij de receptie voor een kopje koffie. We tekenden de presentielijst en hoorden dat we slechts met 4 personen de dagsafari gingen doen. De andere 2 waren 2 jonge Duitsers, een verliefd stelletje waarvan alleen de jongen Engels sprak. Onze gids was Donald. Een hele gezellige, uitstekende gids zoals gedurende de dag zou blijken. We namen plaats in een jeep voor 10 personen, plek genoeg dus voor ons 4tjes. En plek genoeg om ongestoord foto’s te kunnen maken zonder andere mensen te hoeven lastig vallen. We trokken een vestje aan, best fris zo vroeg in de ochtend in een open jeep, gelukkig wel met afdakje. We reden het Krugerpark in bij de Phalaborwa Gate. Er zijn meerdere ingangen in dit immens grote park. Het is 350 km lang en 65 km breed. Qua oppervlakte de helft van Nederland. Het is dus ook onmogelijk om alles te zien, bovendien zijn er ook niet overal wegen naartoe. Grote delen blijven ongerepte natuur. De wegen zijn genummerd en op elke kruising staat goed aangegeven wat de afstanden zijn. Je kan hier dus ook zelf gaan rijden met je eigen auto. Dat gaan we volgende week ook 2 dagen doen.

We waren nog maar net op pad toen we het eerste dier tegenkwamen. Langs de weg stond een gigantische olifant te eten van de bomen. Wat een enorm groot dier. Waanzinnig mooi. Hij was zelfs te dichtbij voor de telelens. Op een gegeven moment vond de olifant het wel welletjes en begon met zijn hoofd te schudden en zette zijn oren wijd uit. Hij dreigde en Donald nam afstand. De olifant kwam een stap dichterbij, we bleven nog even staan en toen werd het tijd om te vertrekken. Zo dat was meteen superspannend. Helemaal onder de indruk reden we verder. Er zijn geasfalteerde wegen en gravel/zandwegen. We gingen al snel van het asfalt af en doken de bush in (wel over een zandpad hoor) We zagen zebra’s verschijnen, ontelbare impala’s en nog regelmatig een olifant. De eenzame olifanten zijn allemaal bullen, die leven alleen. We hebben nog 2 close encounters gehad met zo’n bull. Zelfs 1 keer zo dichtbij dat Donald de olifant uitdaagde zodat die achteruit ging. Hij stond recht voor de auto en wilde er dwars doorheen. Gelukkig stopte de olifant en konden wij achteruit omdraaien. Donald is echt goud waard en heeft veel kennis over de dieren en hun gedrag. Het was niet gevaarlijk, wel spannend.

We kwamen nog een jakhals tegen, slapende hyena’s, weer heel veel impala’s, zagen badderende nijlpaarden, bavianen, buffels, zebra’s, koedoes, waterbokken en in de middag ook nog heel veel giraffen van erg dichtbij. Op een gegeven moment kwamen we bij een vlakte waar alles door elkaar liep: de impala’s, giraffen en zebra’s. Dat was een prachtig gezicht. We kregen ook ontbijt in een Restcamp, dat zijn speciale plekken waar je de auto kunt verlaten en er zijn daar ook winkeltjes, restaurant, benzinepomp en huisjes om te huren. Na de lunch bij een ander Restcamp liep de temperatuur al aardig op. Het werd een zeer warme dag, 33’C. In de auto was het goed uit te houden onder het afdakje en tijdens het rijden koelt het vanzelf een beetje af. In de middag zagen we ook nog gnoes, buffels en nog veel meer impala’s en zebra’s. Alles kwam langs, behalve de roofdieren. Geen leeuw te zien. Volgens Donald is het best moeilijk om een leeuw tegen te komen, de luipaarden zien ze bijna nooit net als de cheetah. Ze zijn er wel, maar zitten in de afgelegen, niet te bereiken gebieden. Je moet dus heel veel mazzel hebben om sowieso hier een leeuw te kunnen zien.

Niet getreurd, we hadden een fantastische dag en Donald was goud waard. Hij heeft er alles aan gedaan om leeuwen te vinden. Om 16 uur verlieten we het park en reden een paar minuutjes later naar Sefapane. We koelden snel af onder onze douche en gingen om 18.30 weer aan het diner. We aten een biefstuk met appeltaart met warme custardsaus als toetje. Geheel voldaan rolden we om 22 uur al onder de klamboe in slaap. Benieuwd naar onze volgende ochtendsafari.
Ik had nooit verwacht dat ik zou zeggen: We love Donald!

Tot morgen

• 06 April 2018 - 22:29

Ma.meijs:

Neem me Niet kwalijk Ellien heb zes keer gekeken of er geen verhaal van jullie was en ijndelijk kwart over tien vele niewe spanneden verhalen .Hoera wat een spaning ik kan me in denken dat jullie heel blij zijn en vol verwachting voor de volgende dagen. We kijken morgen were uit naar niews De groetjes van pa en mij en droom Niet van spinnen.doei doei .

• 06 April 2018 - 22:57

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Lieve mam, wees niet ongerust, we hebben pas sinds woensdag internet . Maar er was eerder gewoon geen tijd om alles op te schrijven. De foto's komen zo snel mogelijk. xxxx en groetjes aan pa

• 06 April 2018 - 23:39

Franziska & Klaas:

Wauw, wat een hoop verhalen! Ik was er gelijk een uur zoet mee. Leuk, om op die manier mee te mogen reizen met jullie! We genieten er allebei volop van.
    Alhoewel wij zelf niet in Kruger zijn geweest, zijn veel van jullie belevenissen heel herkenbaar voor ons. De safari's, het heerlijke eten 's avonds, het gevoel midden in een dierentuin rond te lopen maar dan zonder hekken en kooien... Dat alles mochten ook wij beleven, toen wij 2005 door het noordwesten van Zuid-Afrika en door Namibië reisden. En wat die grote roofdieren betreft, zou ik me geen zorgen maken hoor. Die komen nog wel, meestal als je ze niet verwacht. Dus gewoon rustig afwachten en genieten van al die prachtige dieren, die je al wel bent tegengekomen!

• 07 April 2018 - 08:46

Marijke:

Ben weer helemaal bij! Leuk om te lezen weer. Have fun! xxx

• 07 April 2018 - 20:05

Christa :

Weer een prachtig verhaal ,jammer dat jullie nog geen roofdieren hebben gezien ,misschien te heet .
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.

• 07 April 2018 - 22:43

Bianca:

Hey lieverds,

Wat een spannende dag!
    Wel heel erg gaaf zeg om dit zo allemaal mee te mogen maken.
    Wanneer komen de leeuwen?
    Slaap lekker
    Lees morgen graag verder