Terrible Terrence en stoere Stanley - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Terrible Terrence en stoere Stanley - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Terrible Terrence en stoere Stanley

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

06 April 2018 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Welkom terug,

Deze dag stonden er 2 excursies op het programma; een ochtend en avondsafari in het Kruger Park. De ochtendsafari begon om 6 uur en onze gids was Terrence. We konden Terrence amper verstaan, hij mompelde binnensmonds en was qua communicatie niet je van het. Maar vooruit, geef de man een kans en wie weet brengt hij ons naar de mooiste plekjes en dichtbij de dieren. Dat is tenslotte het belangrijkste. Er waren verder geen andere vroege vogels en daarom hadden we de hele jeep voor ons alleen. We reden het Krugerpark in en het spetterde een beetje. We zoefden langs de struiken en bomen. Volgens ons reed hij te hard en we hadden meteen onze bedenkingen bij deze gids. Hij leek wel dronken te zijn, ogen bijna dicht en communiceren deed hij niet. De eerste dieren die we zagen waren impala’s en een zebra. Terrence zag ze echter niet. Vervolgens stond er weer een mooie olifantenbull langs de weg, toen die een beetje flapperde met zijn oren reed Terrence meteen weg. Wat een schijtlijster zeg. Daarna zagen we bij een flinke plas water heel veel buffels, had hij zelfs niet gezien. Het was een enorme groep van wel meer dan 60 dieren met heel veel kalfjes. Erg mooi om te zien. We reden verder en zagen nog een paar olifanten in de verte en slapende hyena’s op dezelfde plek als gisteren. Het ontbijt was weer in dezelfde Restcamp als gisterochtend. Hij stelde voor om naar het museum daar te gaan, maar wij bedankten daarvoor, we wilden eigenlijk verder rijden. Helaas begon hij zelf pas aan het ontbijt nadat hij uitgebreid met andere mensen daar had gesproken. Wij waren toen al klaar met het ontbijt. Hij was absoluut niet sociaal met ons. Donald was er ook met de 2 Duitse lovebirds voor een full day safari, die tevens ook onze buren blijken te zijn bij Sefapane. Ook zij hadden nog niet veel wild gezien, ook geen leeuwen. Wat hadden we graag met Donald mee gegaan.

Na het ontbijt reden we verder, voornamelijk over asfalt waar hij veel te hard reed, we zagen op die manier niet veel dieren, hij zag sowieso niks. We kwamen nog een hele grote kudde buffels tegen die de weg blokkeerden, ze waren op hun gemak aan het oversteken. Er was ook een kalfje bij van een paar dagen oud, de navelstreng hing er nog aan en hij wiebelde op zijn pootjes. Het wild liet het vandaag nogal afweten en het was ook weer erg warm, ruim 30 + ҆C. Om 12 uur waren we klaar met de safari en hoopten alleen maar dat hij niet onze gids zou zijn voor de avondsafari. We gingen lunchen in het restaurant en namen een hamburger. Ons zoutgebrek werd meteen weer aangevuld, ze houden hier wel van gezout eten. De middag hebben we doorgebracht met het uitzoeken van de foto’s, ik schreef een paar verhaaltjes voor mijn reissite en we kregen ook nog bezoek van apen. Vervet Monkeys, prachtige beestjes met een zwart gezichtje met daaromheen een wit bontkraagje en grijs/bruin lijfje. En normale nette billetjes. Eerst verscheen er 1 aap die in de boom bij ons huisje de boel kwam observeren. Na een poosje verdween hij en kwam daarna terug met zijn hele familie. Een groep van wel 20 apen rende door onze voortuin, spelend, klimmend en etend. Wat een fantastische voorstelling kregen we. We hielden de deur wel angstvallig dicht, want een aap in huis willen we echt niet.

Rond 16 uur vertrokken we weer naar de lodge om ons te melden voor de avondsafari. Onze gids was gelukkig niet Terrence maar Stanley, een goedlachse jongeman die meteen heel vriendelijk over kwam. We hadden een volle jeep voor de excursie, maar de andere gasten moesten we eerst ophalen bij 2 hotels bij het Kruger Park. Even na half 5 reden we door de Gate met 10 toeristen en de gids. Stanley reed lekker langzaam en zag van alles voordat wij het zagen. En zo hoort het ook te zijn volgens ons. We zagen Impala’s, een paar zebra’s, en al snel ook olifanten. Deze keer zagen we een hele kudde vrouwtjes met hun jongen langs de weg. Daarna werd het snel donker, we genoten van een prachtige zonsondergang en zagen op een grote rotspartij 2 klipspringers (kleine antilopen) en een steenbokje, een kleine antilopesoort van het formaat baby impalaatje. We reden een flink stuk off road over een heel smal paadje en stopten op een grote vlakte. Hier mochten we de auto uit en kregen we wat te knabbelen en drinken. Stanley haalde ook een groot geweer uit de auto, voor het geval dat er ongewenste bezoekers langs zouden komen. Hij vertelde over zijn onfortuinlijke ontmoeting met een buffel tijdens een Mountain Bike excursie in het Kruger Park. 6 toeristen en 2 gewapende gidsen rijden dan door de bush. Geheel onverwacht werd Stanley aangevallen door een oude buffelstier en hij rolde over de grond met een woeste buffel boven zich. Op een gegeven moment heeft de andere gids de buffel neer geschoten, Stanley dacht dat hij er geweest was. Gelukkig was hij niet erg zwaar gewond maar wel hevig geschrokken en bebloed. Zo kan het dus ook gaan, wilde dieren blijven onberekenbaar en zeker buffels moet je niet onderschatten.

Na de break deed Stanley grote zoeklichten aan op de auto en gaf 3 toeristen ook grote zaklampen om mee te schijnen. We vervolgden onze autorit op zoek naar nachtdieren. We zagen een jakhals (Side striped Jackal), een andere soort dan eergisteren (de Black backed Jackal), springhazen (hazen met hele grote achterpootjes en kleine voorpootjes). Het leken wel mini kangoeroetjes. We kwamen ook een paar keer olifanten tegen vlak langs de weg en zelfs een moeder hyena met 3 puppies. 2 puppies lagen gewoon op de weg en vertrokken geen spier. De 3de pup ging lekker drinken bij mama. Wat een aandoenlijk tafereel. Op de weg zagen we regelmatig hele kleine uiltjes lopen, die stokstijf bleven staan in het licht van de auto. Het was best spannend om zo in het pikkedonker rond te rijden en af en toe viel het licht op de ogen van een dier, die weerkaatsen het licht en dan pas zagen we wat er bij hoorde. Stanley wist de weg zelfs feilloos te vinden in het donker, in het Kruger Park staan nu eenmaal geen lantaarnpalen. Rond 20.30 reden we het park uit. Officieel sluit het park voor bezoekers om 18 uur, maar Gidsen van het Kruger park zelf mogen met hun gasten later het park verlaten en wij dus ook. Stanley werkt voor het Kruger Park en niet voor Sefapane, daarom gingen er ook gasten mee van andere hotels. Na de safari doken we weer het restaurant in. Het eten smaakte ons niet zo goed, ik weet nu dat ik geen pompoensoep lust en een stuk vlees was net zo taai als een oude schoen. Jammer, meestal smaakt het prima. Na het avondeten hebben we weer genoten van het gekwetter rond ons huisje. We zijn er nu achter dat het geen vogels zijn maar heeeel veeeeeeel vleermuizen, we zagen ze vliegen. Na het plaatsen van de verhaaltjes en wat foto’s zijn we weer onder de klamboe in slaap gevallen.

Morgen weer 2 safari’s, een boottochtje en weer een spannende avondsafari.

Tot snel weerziens

• 07 April 2018 - 22:37

Bianca:

Hey bosjesmensen,

Wat een weelde allemaal!
    Hoe vaak hebben jullie je zelf al geknepen of het echt was?
    Nee lijkt me ook niet zo wenselijk een aap in je loge.
    Maar wel gaaf om zo te aanschouwen.
    Veel plezier morgen
    Xxx

• 08 April 2018 - 14:51

Sassie:

hoi lieverdjes

Wat een verhalen zeg. Wat ongelooflijk genieten en wat fijn dat wij daar ook deel van uit mogen maken
    Fantastisch
    Inmiddels helemaal bij met alle verhalen
    Was een genot om te lezen

Dikke kussen van de kooijen uit Krimpen