Wandelen met grijze reuzen - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Wandelen met grijze reuzen - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Wandelen met grijze reuzen

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

19 April 2018 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Jambo Habari,

Vanochtend moesten we extra vroeg opstaan, we moesten al om 5.30 in de Lodge zijn voor de bushwalk met Nunu. Het was nog best donker, maar omdat je pas vanaf 6 uur de lantaarnman kan bellen moesten we stiekem zelf naar de Lodge lopen. Gelukkig is dat maar een heel klein stukje en het pad is een beetje verlicht en het begon al een beetje te schemeren. Eenmaal in de Lodge bleek dat we ruim de tijd hadden voor koffie en om 6 uur meldde Nunu zich met nog een Zulu gids. We stapten weer in de jeep en reden naar dezelfde plek als gistermiddag voor de bushwalk. Toen we daar naartoe reden zagen we al een gigantische olifant staan met enorme slagtanden en een kudde Buffels. Uhm, mag aannemen dat we daar dus niet naartoe zouden gaan lopen, toch??? We gingen aan de wandel en Nunu vertelde dat we vandaag verder gingen lopen als de dag ervoor omdat we maar met zijn 2en waren, het werd een prive-walk. Boffen wij weer. We liepen dus wel richting de vlakte met de olifant en zagen dat er inmiddels 2 van die zware jongens op ons stonden te wachten, 1 daarvan was al best dichtbij. Hij reageerde niet op ons maar wel op de jeeps die aan kwamen rijden voor de ochtendsafari. De mensen in de jeeps zagen ons lopen en zwaaiden naar ons en maakten foto’s van ons. Nunu zag dat de grote olifant een beetje geirriteerd raakte door de jeeps en zei dat we heel stil moesten blijven staan. De olifant kwam namelijk onze kant oplopen. Leuk hoor……… Uiteindelijk koos hij eieren voor zijn geld en liep linksaf voor ons het struikgewas in. Oef, hartslag weer extra hoog. We konden weer verder lopen en gingen nu richting de kudde buffels!! Die zijn redelijk onvoorspelbaar, meestal zijn ze rustig zolang ze in een kudde zijn. Ze keken allemaal naar die 4 rare wezens en af en toe stonden we even stil om hun gedrag te observeren. Ze waren rustig, maar bleven ons volgen. Nunu vond dat we best nog verder konden lopen. Op een gegeven moment vonden Leen en ik het toch wel erg spannend worden, op zo’n 20 meter zijn we blijven staan en Nunu respecteerde dat. Met bonzend hart maakten we mooie foto’s van enorme stieren die ons aankeken met een blik van: “ik lust jullie rauw”. We waren best een beetje blij toen we bij de buffels vandaan liepen. Na een poosje lopen stond er een buffel in de bosjes, maar die ging er meteen vandoor. We liepen verder een groot bos in en ik vroeg aan Nunu of we misschien de valdeurspin weer konden bekijken, ik dacht dat ik genoeg moed had verzameld om die van dichterbij te kunnen bekijken. Stoer he? We vonden een dekseltje en Nunu lokte de spin naar buiten. Heel mooi om te zien, ik ben nu niet meteen over mijn fobie heen hoor. De spinnen thuis zijn extra eng omdat ze zo hard rennen en je nooit weet welke kant ze op zullen gaan. We kwamen ineens weer 2 neushoorns tegen, een moeder met kind. Ze lagen een beetje te dutten in een grote kuil en keken een beetje lodderig naar ons. Even later stonden ze op omdat er nog 2 neushoorns aankwamen, een andere moeder met haar kind. Die 2 stelletjes gingen elkaar dus ontmoeten. Ze wreven met hun hoorns tegen elkaar en wisselden geurtjes uit. Het was allemaal erg vriendelijk en wij keken toe vanaf een paar meter. Voor ons werd het weer tijd om verder te wandelen, dieper het bos in. We stopten op een open plekje en gingen op een boomstam zitten kletsen. We hadden een leuk gesprek met 3 gidsen, onderweg was er namelijk nog een Zulu gids bijgekomen. Ze zijn in de leer bij Nunu en willen ooit ook bushwalks gaan begeleiden, een soort stagiaires. Na deze lange pauze liepen we weer heel langzaam terug naar de jeep. We zagen nog een paar neushoorns, een kudde verbaasde impala’s die ons allemaal aanstaarden en daarna hard wegrenden. Na ruim 3 uur waren we uitgewandeld met onze geweldige gids Nunu. Wat een fantastisch persoon, zo gepassioneerd en begaan met de natuur. Morgen gaan we gewoon nog een keer, deze keer doen we weer de middagwandeling.

Na het ontbijt hadden we een paar uurtjes vrij en kon ik wat schrijven en foto’s uitzoeken. Om 14.30 aten we een lichte lunch en doken daarna weer de jeep in. 2 nieuwe gasten waren erbij gekomen, ze hadden het Franse gezin vervangen. Helaas regende het een beetje en ook de dieren hadden niet veel zin om op te treden in deze regen. Het was dus erg stilletjes op een paar giraffen en olifanten na. Sifoso was wel zo aardig om naar een voor ons nieuw gebied te rijden waar vaak leeuwen zitten, behalve vanavond dus. Het kan niet elke Game Drive een feest zijn, gezellig was het wel. Na het diner heb ik nog een hele berg foto’s op de site geplaatst en ben redelijk bij. Helaas staat alles door elkaar, het is een rommeltje, maar door tijdgebrek kan het helaas niet anders. Ik ga nu snel naar “huis” voor een paar uurtjes slaap, morgen hebben we weer een druk programma.

Het was weer een enerverende dag, ben benieuwd wat ons morgen te wachten staat.

Groetjes

  • 19 April 2018 - 22:25

    Franziska & Klaas:

    Wat ben je toch een stoere meid Ellien! Jullie trotseren niet alleen olifanten, buffels en neushoorns zonder de bescherming van een jeep, nee, jij gaat zelfs vrijwillig een spin van dichtbij bekijken. Ik ben trots op jou!

  • 20 April 2018 - 00:00

    Ma Meijs :

    Ellien en leen ik heb de 3 nieuwe dagen weer gelezen het was heel spannend ik vraag me af of jullie rug niet zeer doet door al dat geknots in die jeep , jullie zijn wel veer krachtig? ,Af en toe . maar het is ,t waard zullen we maar denken.Het is weer bed tijd morgen ga ik mjin nieuw kleding stuk passen voor mjin rug ben beniewd of het helpt Groetjes PA En MA Doei

  • 21 April 2018 - 00:11

    Ma Meijs:

    Gisteren toen op het balkon zat heet pa een man binnen gelaten die zo hij vertelden van essent kwam om te vragen dat wij een verlenging wilden voor electra maar het heten nu geen essent meer maar fmt .pa regeld nooit iets dus Riep hij mij.die man vertelde mij ook zijn verhaal maar daar ik zijn verhaal niet geloofde vroeg ik naar zijn baget sorry die ben ik vergeten maar mij maat is hier ook iebel hem zij hij heeft wel zijn kaart bij ik Vertelden hem dat ik erniets van zijnverhaal geloofde dan kom ik morgen terug .ik zij hem als essent iets ver andert dan krijg ik een mail .Ondertussen kwam onze beheerder boos en vertelden de twee mannen dat ze op moeste donderen en mensen niet lastig moesten vallen. Oja als ik tekende dan kregen wij honderd euro.mooi toen hij weg was heb ik essent gebeld die vroeg hebt u getekend natuurlijk niet vijf minuten later liet ze mijn weten dat van essen ook honderd euro krijgen omdat hun gebeld had goedzo gauw verdiend .Dezelfde dag liep er een kudden schapen langs het kanaal nooit eerder gezien een leuke verrassing het zijn wel geen buffels maar voor ons toch iets appart ja dat heb je dan nooit op het balkon willen zitten en nu zit ik heel de dag buiten telezen en eten botenkijken Groetjes Pa en Ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leen en Ellien

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 414956

Voorgaande reizen:

30 Juni 2019 - 20 Juli 2019

Back to Alaska

27 Januari 2019 - 10 Februari 2019

Sneeuwpret in de Rocky Mountains

02 April 2018 - 27 April 2018

Een groot en wild avontuur in Zuid-Afrika

16 Juni 2017 - 07 Juli 2017

Van Noorderlicht naar Middernachtzon

03 Februari 2017 - 17 Februari 2017

Op jacht naar het Noorderlicht

25 Augustus 2016 - 16 September 2016

Nazomeren in the Rocky Mountains van Canada

24 December 2015 - 27 December 2015

Kerst in Rome

27 Juni 2015 - 18 Juli 2015

Retourtje Rocky Mountains: van Jasper naar Banff

13 Februari 2015 - 28 Februari 2015

Winterspelen Westkust Canada

14 Juni 2014 - 12 Juli 2014

Alaska, where the wild things are

14 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Sneeuw in The Rockies

06 Juli 2013 - 27 Juli 2013

Weer naar de fjorden van Noorwegen

02 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Rockies Canada en Amerika

19 Februari 2012 - 01 Maart 2012

Rocky Mountains Winterwonderland

23 Juli 2010 - 13 Augustus 2010

Besmet met het Canada-virus

03 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Droomreis Canada 2009

16 Juli 2008 - 03 Augustus 2008

Geiranger vakantie 2008

Landen bezocht: