Bijna naar Steindalsbreen - Reisverslag uit Nordlenangen, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Bijna naar Steindalsbreen - Reisverslag uit Nordlenangen, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Bijna naar Steindalsbreen

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

18 Juni 2017 | Noorwegen, Nordlenangen

Hoihoi,

Zoals voorspeld begon de dag zeer bewolkt, in de middag zou het regenachtig worden. Daarom had ik ervoor gekozen om niet een hike te gaan doen met mooi uitzicht over fjorden vanaf een hoog punt. Met die zware bewolking en nattigheid zou dat zonde zijn van alle inspanningen. Want een beetje kritisch zijn we echt wel. De Steindalsbreen is een gletsjer (breen=gletsjer) in Steindalen en het is een redelijk vlakke wandeling, slechts 400 hoogtemetertjes en 5 km enkele reis. Leuk om mee te beginnen, om de bergschoenen even uit te laten. Na een ritje van bijna 1 uur kwamen we aan bij Steindalen. De weg ernaar toe was mooi, langs een fjord, maar de hoek waar wij naar toe reden was de zwaarst bewolkte kant. Uhmmm, hopen dan maar dat het toch droog blijft. Het begin van de hike was even weer een Noors zoekplaatje. De omschrijving zei: bij IMA Tursenter parkeren en dan het tractor pad oplopen. IMA vonden we wel, een soort verhuurlocatie van huisjes. Nu op zoek naar het tractorpad. Ook gevonden, maar er stond geen wegwijzer bij met Steindalsbreen. Maar er hingen rode en witte lintjes, dus dat moest het zijn, toch? Het spetterde al een beetje en we trokken alvast de regenbroeken aan. We liepen bergje op en kregen het al snel veel te warm, dus trokken we van alles weer uit. Het is rond de 12-15’C, en al klimmend heb je het al snel veel te warm. Daarom moet je meerdere laagjes over elkaar dragen. Eerste laag is altijd synthetisch, dan iets van katoen, dan een fleecevestje en vervolgens een (regen)jas. We liepen boven langs een kolkende gletsjerrivier, met bergen erachter. De bergen zijn niet enorm hoog, maar het is toch wel een mooi plaatje. Helaas was er veel bewolking en er viel wat nattigheid. We wurmden ons door bosjes en sopten over modderpaadjes. Na een uurtje of 2 hielden we het voor gezien. De gletsjer was nog niet in zicht en met deze grijze wolkendeken zou het uitzicht ook minimaal zijn. Na 1 uurtje bergafwaarts hobbelen waren we weer bij de auto. Inmiddels begon het ook veel harder te regenen, we waren dus net op tijd gestopt. Het pad zou weldra erg glibberig zijn geworden en dat is altijd lastig lopen.

Hoewel dit een kort uitstapje was, was het toch best leuk, ondanks de regen. Volgende keer beter, we houden de weersverwachtingen nauwlettend in de gaten en stemmen daar onze wandelingen op af. Komende dagen wordt er weer veel bewolking verwacht, maar we krijgen ook regelmatig de zon te zien. Er staan nog veel mooie hikes op het programma. We zien onze wandeltoekomst hier zonnig in!

Tot de volgende hike,
Sipje en Sopje