Sunshine op grote hoogte, - Reisverslag uit Dead Man's Flats, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Sunshine op grote hoogte, - Reisverslag uit Dead Man's Flats, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Sunshine op grote hoogte,

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

05 September 2016 | Canada, Dead Man's Flats

Goodmorning sunshines,

Vandaag hebben we weer meerdere seizoenen meegemaakt op onze 3de hike met Paul en Eva. Zomer, herfst en winter in 1 dag. Dit alles op grote hoogte, boven de boomgrens. Heerlijk!! Deze keer hoefden we niet lang te klimmen om boven de boomgrens te komen, we werden er met een gele Schoolbus naar toe gebracht. Omdat de bus al om 8 uur vertrok vlakbij Banff moesten we weer vroeg opstaan. Momenteel worden we al niet meer midden in de nacht wakker, maar net voor de wakker van 5.30 werden we wakker. Snel ontbeten en alle kleding weer verzameld, uit ervaring weten we dat de bestemming van vandaag zeer onvoorspelbaar weer met zich mee kan brengen. Tijdens eerdere hikes in de zomer liepen we hier op het ene moment in de zon en vlak daarna in een sneeuwstorm. Dus handschoenen, sjaal, muts en extra vest/jas weer mee in de rugzakken. En we hadden alles vandaag echt nodig.

Om 7.15 waren we bij het dalstation van Sunshine Village. Dit is een ski-resort net buiten Banff. Er gaat een kabelbaan (Gondola) naar boven, maar die start pas om 9 uur en daarom had Paul de shuttlebus van 8 uur gereserveerd. We wilden graag vroeg beginnen omdat het vandaag Labor-Day was, de laatste dag van de schoolvakantie en een extra lang weekend waarin veel Canadezen erop uit trekken. Toen we uitstapten op 2200 meter (dat is dus al boven de boomgrens), scheen er een heerlijk zonnetje, maar het was rond het vriespunt. Paul en Eva hiken hier met hun klanten meestal off-trail, maar sinds begin augustus is dit tot hun grote verdriet verboden. Er komen steeds meer toeristen naar boven nu de Gondola behalve in de winter ook zomers draait. Daarom wil men voorkomen dat iedereen naast de paden gaat lopen, of erger nog dwars over de meadows. Overal staan borden en hangen camera’s die zowel mensen als dieren in de gaten houden. Daarom besloten we om een rondje om 3 meren te maken. Hadden wij nog nooit gedaan, dus helemaal top.

Het eerste meertje was bij ons wel bekend; Rock Isle. De zon scheen, het was windstil en midden in Rock Isle liggen een paar rotsen waar bomen op groeien. Rondom het meer liggen prachtige bergen met uitzicht op nog meer bergen in de verte. Een prachtig plaatje. Daarna liepen we over een open vlakte naar het 2de meertje: Grizzly Lake. De naam heeft niets te maken met grizzlies die hier ook leven, maar met de vorm, die lijkt op een grizzly-poot. We hebben vandaag ook meerdere keren gezien dat de grizzlies alweer bergop gaan. De bessen die in de dalen de afgelopen weken in overvloed te vinden waren zijn inmiddels allemaal opgegeten door de beren en die zoeken het daarom weer hogerop in de bergen. Er waren verse graafsporen van de beren, waarschijnlijk van zeer recent (als in vandaag/gisteren). Grizzly Lake is ook een mooi meer, meer omgeven door bomen. Het derde prachtige meer wat we bezochten was Larix Lake. Inmiddels kwamen we steeds meer mensen tegen die uit de 9 uur Gondola waren gevallen en de meertjes wilden bezoeken. Gelukkig wisten Paul en Eva een mooie route naar een stiller plekje, met uitzicht over Healy Pass. Het is Monarch Viewpoint.

In de zomer van 2012 toen Leen en ik hier ook waren, waaiden we hier compleet weg en eindigden we met sneeuw. Vandaag begon het ineens weer hevig te sneeuwen. Gelukkig duurde dat maar een kwartiertje en toen scheen de zon weer. Donkere wolken bleven wel in de buurt hangen. We liepen nog een stuk van de Garden Loop, mooie open meadows en begonnen daarna aan de terugweg. Uiteindelijk waren we om 15 uur weer bij de Gondola. We hebben ongeveer 15 km gelopen en prachtige uitzichten gezien, het is zo weids en boven de boomgrens. Een unieke bestemming die veel te bieden heeft als je maar voldoende rekening houdt met de snel wisselende weersomstandigheden. Met de Gondola mochten we weer naar beneden, met hetzelfde ticket als voor de ochtendbus. We hebben weer volop genoten van deze prachtige wandeldag en het is nog steeds supergezellig met Paul en Eva. Het klikt en we hebben veel om over te praten. Vrijdag gaan we voor de laatste keer weer met hen hiken. Waarschijnlijk wordt dat een zeer zware dag. We willen naar Mount St.Piran, heeeeel veel klimmen vlakbij Lake Louise. Nu maar duimen dat het weer meewerkt. Voorlopig nog een paar andere mooie dagen voor de boeg, waaronder een Glacierhike op woensdag en ons 3de bezoek naar Lake O’Hara op donderdag. We hebben het er maar druk mee, er is nog zoveel te genieten hier. We boffen enorm en prijzen ons nog steeds zeer gelukkig dat we weer in de Rockies mogen zijn.

Groetjes,
The Lucky Devils

• 06 September 2016 - 08:32

Marianne:

Hoi hoi, wat is t toch gezellig om zo 's morgens op de bank, met n bakkie kwark met crusli, jou verslagen te lezen. En dan die geweldige plaatjes erbij.
    Fantastische vakantie weer Ellien, en ondanks dat t weer wisselend is maak je wel juist hele mooie foto's.
    Nog hele fijne dagen, met hopelijk aardig weer. :-)

• 06 September 2016 - 08:56

Franziska:

Ook Sunshine is bekend terrein voor ons. Sowieso was jullie verslag één groot feest der herkenning voor ons. Ook wij hebben het rondje langs die meertjes gelopen en bij dat mooie uitzichtpunt gestaan en ook wij beleefden minstens 3 seizoenen in één dag. Alleen de gondola reed toen nog niet in de zomermaanden en iedereen moest dus met de bus. Het was daarom nog redelijk rustig daar boven. Sowieso was het toen veel minder druk, want we hoefden toen de bus niet eens vooraf te reserveren. Fijn, dat jullie weer genoten hebben en dat ondanks de kou en de sneeuw ook het zonnetje volop scheen. Ons duimen heeft dus geholpen en daarom gaan we er maar mee door. Heel veel plezier de komende dagen en de groeten uit een zonnig en warm Groningen!

• 06 September 2016 - 21:51

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Franziska,
    Eigenlijk is het jammer dat de Gondola nu ook in de zomer draait. Teveel mensen zullen nu naar boven gaan. Dat is de verwachting. De trails zijn nu al afgezet met touwtjes om ervoor te zorgen dat de mensen op de paden blijven. Off trail mag al helemaal niet meer, de gidsen zien het met lede ogen aan. Maar ja het is wel een prachtig gebied, jammer genoeg hebben de meeste mensen geen idee wat ze hier komen doen.

Marianne,
    Het is idd weer een fantastische vakantie, momenteel wel regenachtig en zelfs vandaag (dinsdag) door regen teruggekeerd van wandeling (voordat die was begonnen). Dus morgenochtend helaas geen ontbijtnieuws. Maar we hebben nog genoeg mooie dagen voor de boeg.

• 06 September 2016 - 23:01

Franziska & Klaas :

Ja, ik denk ook, dat die kabelbaan in de zomer niet echt een verbetering is. Als je de impact van de toeristen enigszins beperkt wilt houden, dan kun je beter met een bussysteem werken, waarbij maar een beperkt aantal mensen per dag vervoerd kunnen worden.
    Wat sneu, dat jullie vandaag vanwege het slechte weer weer moesten omdraaien. Ik zal mijn ontbijtnieuws morgen zeker missen. Jammer! Hopelijk wordt het nu gauw weer beter, zodat jullie de komende dagen nog een keer flink aan de wandel kunnen. Ik zal voor jullie duimen.

• 11 September 2016 - 20:11

Sassie:

pfff nou ben je bij water ga je niet zwemmen!!!!

hahahahah nee hoor
    grappig dat je op 1 dag te maken krijgt met zoveel weersoorten

het was weer leuk om te lezen en de foto's weer prachtig om naar te kijken

Dikke kussen van de kooijen uit krimpen

• 14 September 2016 - 13:00

Bianca:

Haai,

Dat meer is echt prachtig zeg!
    Wat super gezellig dat jullie weer bekende gidsen hadden.
    Gek dat je zo veel verschillende weersomstandigheden kunt hebben in 1gebied!
    Wel extra verreikend zo jullie vakantie! Hahahaha.
    Stiekem beetje wintersport.
    Wat heerlijk dat slapen beter gaat!
    Na al die jaren begint het te wennen hahaha.
    Xxx fijne dag