Opstarten - Reisverslag uit Squamish, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Opstarten - Reisverslag uit Squamish, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Opstarten

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

14 Februari 2015 | Canada, Squamish

Hallo lezers,

Vanuit een niet zo winters Canada het eerste berichtje van ons. Vrijdagochtend vertrokken we om 9.30 van huis, Sander was zo lief om ons te brengen. Samen gezellig koffie gedronken op Schiphol en daarna werden we om 13.30 de lucht in geschoten. 10 uur later geland in een helaas zeer groen/druilerig Vancouver. Nu was dit geen verrassing, ik heb de afgelopen weken al angstvallig het weer in West Canada gevolgd en had geen goede berichten gelezen. Bijzonder weinig sneeuw, veel te warm. Aan de oostkust kunnen ze amper het hoofd boven de sneeuw houden, hier in het Westen is het abnormaal sneeuwarm. Schijnt eens in de 10 jaar te gebeuren, en laat dat nou net in 2015 vallen.

Even langs Alamo om onze huurauto op te halen. Verliep gelukkig probleemloos, volgens mij heb ik geen onnodige verzekeringen afgesloten die ik niet wilde. Ben de laatste 3 weken nog druk bezig geweest om sneeuwbanden te regelen voor onze auto. Onze gids had aangegeven dat dit echt nodig zou zijn. Veel gemaild met Alamo nl. daar snapte mevr. de Vries niet echt het verschil tussen sneeuwbanden en 4 seizoensbanden, en na 1 1/2 week zei ze dat ze dit ook niet meer voor mij kon regelen. Dus zelf in de telefoon geklommen op dinsdag de 10de om 12 uur 's nachts. Door medewerker Ramon doorverwezen naar Manager Arsh, die zou er de volgende dag zijn om 12 uur 's nachts. Weer gebeld op woensdagnacht, uiteraard was Mr. Arsh er niet en kreeg ik Mr. Ali. Die kon pas eind donderdag zeggen of er een auto met sneeuwbanden zou zijn, wat betekende dat ik vrijdagochtend 6 uur terug moest bellen, met Mr. Arsh. Pffff. Vrijdagochtend dus Mr. Arsh weer gebeld en die verzekerde mij dat ik echt geen sneeuwbanden nodig had. Afijn, dus 3 weken voor nop gemaild/gebeld en nog geen sneeuwbanden. Achteraf denk ik dat iedereen me behoorlijk heeft uitgelachen, want waar is de sneeuw anyway? Bij het ophalen hebben we het woord sneeuwbanden niet meer ter sprake gebracht, was er helemaal klaar mee. Een beetje extra vakantiestress heeft dit hele gedoe toch wel opgeleverd.

Rond 15.00 uur reden we in onze sneeuwwitte Ford Escape door Vancouver. Wat een drukte, het duurde wel een half uur voordat we eindelijk op de snelweg zaten en naar Squamish reden. Slechts 85 km van Vancouver, langs de oceaan. Door laaghangende bewolking niet veel genoten van het uitzicht. Rond half 5 kwamen we daar aan, in de stromende regen. Getver, werden we niet echt vrolijk van. We hebben een mooie suite op de 2de verdieping met 2 slaapkamers, 2 badkamers, keuken, wasmachine en droger en uitzicht op bergen. Koffers gedumpt in appartement en snel wat spulletjes gekocht voor de eerste levensbehoeften. Overigens heeft 1 koffer de vlucht niet overleefd, KLM heeft 1 koffer gesloopt. Het deksel is compleet gescheurd, moeten we met ducktape even repareren zodat die mee naar huis kan en daarna weg ermee. We hebben de laatste tijd beetje pech met koffers. Avondeten was een bordje yoghurt, daarna snel uitpakken en om 21 uur lagen we al in bed, lijkt best vroeg, maar eigenlijk was het 6 uur in de ochtend. We waren brak, stonden te tollen op onze benen.

Zoals verwacht sliepen we niet heel lang, onze interne wekker dacht dat we al om 1 uur op moesten staan. Pffffff, dacht het niet, maar het lukte daarna moeizaam om nog wat te dommelen. Uiteindelijk om 8 uur opgestaan, Het was een zonnige dag met wat laaghangende bewolking en om 9 uur naar Whistler gereden. Even kijken hoe de situatie daar was. Helaas hetzelfde als in Squamish, hier lag af en toe een dotje sneeuw die al behoorlijk lang geleden was neergestort. De skieers hebben het hier ook zwaar, gelukkig ligt er boven op de berg nog wat en zijn er sneeuwkanonnen. We zijn naar het Visitor Centre gelopen en kregen daar gelukkig een peptalk van een aardige dame. We hoeven ons geen zorgen te maken over de excursies van volgende week, voorbij Whistler naar het noorden ligt genoeg sneeuw, het is daar 1000 meter hoger!!! Ik had dit ook al van onze gids gehoord, die had ik vorige week ook al gemaild voor wat positieve feedback. Rond Squamish zijn veel hikes, die we nu kunnen doen zonder snowshoes, alleen een beetje mooi weer is voldoende. Vandaag was het 12 ‘C!! En volgende week wordt er ook zoiets verwacht. Voor de sneeuw moeten we dus af en toe ver rijden 1 ½-2 uur, maar dat is geen probleem. We zijn al lang blij dat er ergens sneeuw ligt.

Vanmiddag hebben we snowshoes gehuurd voor de hele vakantie, we kregen de skistokken er gratis bij, misschien uit medelijden? We zullen ze niet elke dag nodig hebben, soms moeten we ze op de rug meenemen en af en toe onderbinden. Rond Squamish kunnen we zelfs op pad zonder snowshoes. Vanmiddag ook nog naar Bald Eagles gezocht in Brackendale, je weet wel: dat dorpje net naast Squamish. Hier overwinteren elke winter 200-300 Bald Eagles uit heel Noord Amerika. Ze zitten dan vaak aan de oevers van de rivier om zalm te vangen. Eind januari vertrekken ze meestal, ook dit jaar dus. We hebben er toch nog 6 rond zien vliegen, een enkeling blijft hangen en woont het hele jaar in Brackendale. Morgen gaan we proberen om Joffre Lakes te bereiken met snowshoes. Eerst 2 uur rijden, voorbij Whistler nog 30 minuten richting Pemberton over de Duffy Lake Road. Waarschijnlijk zijn we toch al vroeg wakker, dus hebben we ruim de tijd om de 12 km lange trip te volbrengen. We starten al best hoog en als het goed is lopen we naar 3 meertjes in de sneeuw. Klinkt nu nog heel ongeloofwaardig, maar hopelijk kan ik dit in het volgende bericht bevestigen. See you tomorrow.

Best regards,
Hoopvolle hikers

• 15 Februari 2015 - 10:36

Sassie:

Hallo vakantiegangers
    Jeetje wat een stress voordat je op vakantie gaat zeg. En wat vreselijk jammer dat er nu net dit jaar geen sneeuw ligt.
    Ben erg benieuwd naar jullie avonturen
    Leuk dat we weer mee mogen genieten
    Geniet ervan!!
    Dikke kussen
    de kooijen uit krimpen

• 15 Februari 2015 - 11:29

Sander:

Hallo !

Blijkbaar ging de vlucht goed, weing last van het landen gehad ?
    Succes met het zoeken naar sneeuw en mooie wandelingen !

Sander

• 15 Februari 2015 - 13:00

Conny:

Ah, Joffre Lakes in de winter: in 2003 hebben wij daar een zwarte beer wakker gemaakt uit z'n winterslaap (afgaande op het plotselinge gegrom), zijn toen niet verder naar beneden gelopen maar gegleden, hihi.
    Doe voorzichtig, veel plezier!!

• 15 Februari 2015 - 13:59

Danielle:

Nog geen sneeuwbanden? Aah.
    Ondanks dat er niet zoveel sneeuw ligt, geniet van de omgeving en natuur!
    Groetjes van hier ;)

• 15 Februari 2015 - 16:00

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Nou Conny, we gaan zo op pad, bedankt voor je bemoedigende woorden ;) Aangezien het een zeer zachte winter is hoop ik niet dat de beren de winterrust overslaan! Had ik nu ff niet op gerekend, geen pepperspray bij me, we zullen heeeel zachtjes lopen. En hopelijk veel sneeuw. Je leest hetmorgen wel hoop ik.

• 15 Februari 2015 - 16:03

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hey Sander,de vlucht ging prima, geen turbulentie of zo. Wel een paar huilende kleine kinderen. Vond het erger voor de ouders, die 10 uur lang zo'n klein kind op schoot hebben. Het vliegtuig waar we voor stonden op Schiphol was idd ons vliegtuig. Nu snel op zoek naar sneeuw, 2 uur rijden.

• 17 Februari 2015 - 09:29

Bianca, Yasmijn, Thyme, Ferry :

Goedemorgen,

O heerlijk te weten dat jullie zijn aangekomen. Vaak aan jullie gedacht.
    Wat gek lijkt me dat er nauwelijks sneeuw is, maar mag de pret niet drukken!
    Fijne dagen en we gaan jullie weer volgen.Xxx