Winter (voor) pret - Reisverslag uit Krimpen aan de IJssel, Nederland van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Winter (voor) pret - Reisverslag uit Krimpen aan de IJssel, Nederland van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Winter (voor) pret

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

01 Februari 2015 | Nederland, Krimpen aan de IJssel

Dag allemaal,

Jullie hebben weer een hele tijd moeten wachten (bijna 8 maanden), maar het is weer zover: een nieuw reisverslag is in de maak. De reis gaat deze keer weer naar ons 2e "thuisland" : Canada. Voor de derde keer gaan we daar snowshoen. Deze keer brengt het vliegtuig ons niet naar Calgary maar naar Vancouver. We gaan een nieuw stukje Canada ontdekken: de Coast Mountains. Zoals bij de meesten van jullie welbekend, we zijn al 5 keer in The Rocky Mountains in de provincie Alberta geweest, maar deze keer dus iets anders. We gaan naar British Columbia. Daar zijn gelukkig ook bergen, zoals o.a. in Garibaldi Provincial Park, Callaghan Valley en Joffre Lakes Provincial Park.

Op vrijdag de 13 de (ik ben echt niet bijgelovig, denk ik) vliegen we om 13.30 met KLM van Amsterdam naar Vancouver. Een uurtje later komen we daar al aan! Kippestukje dus, gelukkig helpt het als je 9 uur tijdverschil hebt. Bijna 10 uur vliegen dus. In Vancouver heb ik een SUV met 4WD gehuurd bij Alamo. Tot nu toe gehuurd bij Hertz, nu eens kijken of Alamo ook gaat proberen om overbodige extra's in rekening te brengen (ik ben hopelijk dan niet te suf om alert te zijn, is wel half 2 's nachts dan). Vervolgens rijden we dan 80 km naar het Noorden, naar Squamish. Klinkt Indiaans nietwaar. Eigenlijk is het First Nations, de oorspronkelijke bewoners van Canada. Het woord betekent: "Moeder van de wind", het schijnt nogal te waaien daar in Squamish. De weg van Vancouver naar Squamish is de "Sea to Sky" road, waar de oceaan (waar Vancouver aan ligt) de bergen ontmoet.

We verblijven 2 weken in Executive Suites Hotel & Resort, Squamish. http://www.executivesuitessquamish.com/. Heb een ruim appartement geboekt met 2 slaapkamers en 2 badkamers, je kan dus langskomen! We houden wel van een beetje ruimte. Voorzien van alle luxe, complete keuken, wasmachine en droger, vaatwasser en balkon met prachtig uitzicht.

Bij Squamish beginnen de bergen van het Garibaldi Provincial Park. Als we nog 60 km verder doorrijden naar het Noorden, kom je in Whistler. Dit is het grootste ski-gebied in Noord Amerika en in 2010 bekend geworden door onderdelen van de Olympische Winterspelen die daar werden gehouden. In eerste instantie had ik een appartement geboekt in Whistler, maar achteraf las ik teveel slechte recensies (had ik daarvoor ook al gedaan hoor): te duur en te druk. FF verder gegoogled en aldus in Squamish terecht gekomen. Lekker weg van "the hustle and bustle" van het toeristische Whistler. En toch dichtbij de snowshoetrails.

Ik heb 3 excursies geboekt om met een gids te snowshoen. Alles geboekt bij Whistler Alpine Guides (http://www.whistlerguides.com/ )
-Op dinsdag 17/2 gaan we naar Pemberton (30 km rijden noordwaarts vanaf Whistler) met als snowshoe-doel: Cerise Creek.
-Op vrijdag 20/2 wederom naar Pemberton om te snowshoen naar Rohr Ridge/of Dark Side Lake.
-Op maandag 23/2 dichtbij huis snowshoen in Squamish naar Habrich Ridge.

Uiteraard is het de bedoeling dat we ook op eigen houtje gaan snowshoen. Ik heb inmiddels 4 hiking gidsen in huis, en de nodige wintertrails bestudeerd. Hoog op het verlanglijstje staat: snowshoen naar Joffre Lakes, dit voor de hikers onder ons.

In tegenstelling tot The Rockies valt er aan de westkust minder vaak sneeuw, maar als het sneeuwt, dan juist in grote hoeveelheden. Momenteel is het droevig gesteld met de winter aldaar, terwijl het Oosten van Canada bedolven wordt onder bergen sneeuw. Het regent tamelijk veel, het is te warm. Niet eerlijk verdeeld dus. En even naar het Oosten uitwijken kan helaas niet, dat ligt 3000 km daar vandaan. Ook The Rockies zijn in de winter vanuit Vancouver niet te bereiken, slechts 900 km oostwaarts, jaja Canada is Big!! Meestal valt het in de bergen met de sneeuw gelukkig wel mee, daar hopen we dan maar op. In ieder geval kan ik mijn nieuwe bergschoenen goed inlopen, sneeuw of geen sneeuw. De oude heb ik achtergelaten in Alaska, waren helemaal stukgelopen. Waarschijnlijk loopt iemand er daar nu mee rond, want weggooien doen ze daar niet aan.... En we gaan weer een poging wagen om het Noorderlicht te aanschouwen, we zitten immers redelijk in Aurora gebied. Dus wie weet, veel slapeloze nachten en veel snowshoe-dagen. Op 27 februari vliegen we weer naar huis om pas 28 februari te landen. Nog maar 12 nachtjes slapen....

See you in Canada,
Best Regards, Ellien

• 01 Februari 2015 - 17:25

Tony & Conny:

Supernieuws, veel plezier met laatste voorbereidingen en het aftellen!!

• 01 Februari 2015 - 17:35

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hallo Tony & Conny, leuk dat jullie er weer (supersnel|) bij zijn.

• 11 Februari 2015 - 18:51

Conny:

Hallo luitjes,
    Voordat ik het in de drukte vergeet (we hebben niet allemaal vakantie :-)): een goede reis vrijdag en heeeeeel veel plezier, we kijken weer uit naar de verslagen en foto's!!!

• 11 Februari 2015 - 23:14

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Thanks Conny. Maar als ik me niet vergis zijn jullie recent ook weer even er tussen uit geweest, Turkije denk ik ;). En toen waren wij heel hard aan het werk! Nu nog hopen op ietsie meer sneeuw, is momenteel erg warm rond Vancouver. Maar leuk wordt het sowieso, lekker wandelen in de bergen. See you.

• 14 Februari 2015 - 13:44

Marianne:

Hoi Ellien, klinkt allemaal weer zeer zorgvuldig gepland en geeft hoop op weer heel mooie foto's.
    Altijd weer knap dat je zoveel achtergrond info erbij zet, ik leer weer veel!
    Hopelijk hebben jullie een goede reis gehad, laat de verhalen maar komen!
    Doei doei, Marianne