The last frontier: Going to Alaska - Reisverslag uit Krimpen aan de IJssel, Nederland van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu The last frontier: Going to Alaska - Reisverslag uit Krimpen aan de IJssel, Nederland van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

The last frontier: Going to Alaska

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

24 November 2013 | Nederland, Krimpen aan de IJssel

Hallo lezers,

Yes, yes, yes, het is nu definitief: we gaan naar ALASKA!!!!!!!!!!!!!!!!!
Na maanden van voorbereiding is het gelukt om een fantastische reis samen te stellen. Naar Amerika dus, want Alaska is geen land maar de grootste staat van de USA. Het ligt helemaal los van Amerika, Canada is het buurland. Het aantal inwoners is slechts ~800.000, waarvan bijna de helft in Anchorage woont. Overigens is dit niet de hoofdstad van deze gigantische staat, dat is Juneau. Alaska is ongeveer net zo groot als Spanje, Frankrijk, Duitsland en de Benelux samen. Best groot dus!!!

In 2014 zijn Leen en ik 30 jarig getrouwd. Reden genoeg om een langgekoesterde wens in vervulling te laten gaan. 5 jaar geleden (25 jaar getrouwd) hebben we onze eerste droom al waar gemaakt: wandelen in de Rockies van Canada. Wat dat heeft opgeleverd weten de meesten van jullie inmiddels wel. Een ongelofelijke verslaving en inmiddels zijn we al 3 keer in de zomer en 2 keer in de winter (als ik dit schrijf, gaat die tweede keer pas over 3 maanden plaatsvinden) in de Rockies geweest. Kan het nog mooier worden? We denken van niet, maar hopen het wel. Daarom gaan we nu naar Alaska. Meer wildlife, hogere bergen, groot, groter, grootst. Zal het Canada gaan overtreffen? Vanaf 14 juni 2014 gaan we het beleven.

Waarom nu juist naar Alaska, daar ligt toch altijd sneeuw/ijs, lijkt op de Noordpool? Nee lieve mensen, in de zomermaanden (heel kort van juni-augustus) is het hier gewoon groen en kan je goed reizen. Het aantal wegen is wel erg beperkt, de meesten bevinden zich in Southcentral Alaska. Daar bevinden zich ook de nationale parken waar we naar toe gaan.

1)DENALI NP, heel erg beroemd om de vele wilde dieren die overal je pad kunnen kruisen en de hoogste berg van continent Noord-Amerika: Mount Mc.Kinley. Lokaal Denali genoemd. De betekenis in het Athabascaans (oorspronkelijke bewoners van Alaska) is "de hoge", met bijna 6200 meter echt geen kleine jongen.

2)GLACIER BAY, een onwaarschijnlijke gletsjerwereld.

3)KENAI FJORDS, prachtige fjorden en heel veel marine (zee) wildlife (walvissen, zeeleeuwen, orka's, otters).

4)KATMAI NP, habitat van de grootste populatie bruine beren,~ 1500. Dit zijn dus wel grizzlies! Tevens de allergrootste beren, na de ijsbeer .

5)WRANGELL-ST.ELIAS, immense bergwereld.

Moeilijk dus om een keuze te maken, gelukkig gaan we 4 weken en kunnen we een goede indruk krijgen van deze indrukwekkende wildernis. Een groot deel van de reis is geboekt door een reisbureau, Great Lakes Travel. Dit reisbureau heeft ook onze eerste Canadareis naar tevredenheid verzorgd. Alle excursies heb ik zelf uitgezocht, ook heb ik me ernstig bemoeid met de keuze van de lodges, camper en vliegschema's. Ik ben een zeer kieskeurige klant die wel precies weet wat ze wil. Soms bleek dat toch wel handig te zijn, om evt. teleurstellingen achteraf te voorkomen. Zo hadden we aanvankelijk op de heenreis krap 1 uur overstaptijd. Nu ziet de Amerikaanse douane ons voor de eerste keer, dus dat gaat vast niet van een lijen dakje. Enne, ook de koffers moeten we nog even ophalen en weer ergens anders afgeven. Gelukkig hebben we in goed overleg nu een geheel op maat gemaakte reis, waarvan ik zelf ook nog onderdelen zelf heb geboekt. Inderdaad, Eigenwijs met een hoofdletter!

-14 juni: We vertrekken om 14.55 uur vanaf Schiphol met Delta Airlines naar Seattle. Tussenstop van 4 1/2 uur (hopelijk laat de Amerikaanse douane ons door), dan verder met Alaska Airlines naar Juneau. Daar verblijven we in Westmark Baranof Hotel. Na 17 uur reizen en een tijdverschil van 10 uur (terug in de tijd) komen we eindelijk aan om 22.00 uur 's avonds. Pffffffff, best een lange reisdag. FF bijslapen en de volgende dag weer verder. http://www.westmarkhotels.com/juneau.php

-15 juni: Naar GLACIER BAY NP. We vliegen om 10.30 naar Gustavus met Alaska Seaplanes, kort vluchtje van 30 minuten naar Glacier Bay. http://www.flyalaskaseaplanes.com/destinations/gustavus-glacier-bay Idd heel veel gletsjers! Je kan hier alleen naar toe vliegen of varen.
Overnachten in Glacier Bay Lodge, de enige lodge in het Nationale Park. http://www.visitglacierbay.com/

-16 juni: GLACIER BAY NP. Glacier Bay Boat Tour met Aramark. Een boottocht van 8 uur langs de immense gletsjers, die met donderend geraas in zee storten. http://www.visitglacierbay.com/glacier-bay-tours/bay-tour.aspx

-17 juni: GLACIER BAY NP. Glacier Bay excursie met Taz Whale Watching Tours in de ochtend. 3 1/2 uur op zoek naar walvissen. http://www.taz.gustavus.com/

-17 juni: Om 17.00 uur vliegen we weer terug naar JUNEAU met Alaska Seaplanes en overnachten weer in het Westmark Baranof Hotel.

-18 juni: JUNEAU. In de ochtend wandelen naar de Mendenhall gletsjer, daarna vliegen naar Anchorage om 18.30. Aankomst 20.00 uur en overnachten in Ramada Anchorage Downtown Hotel http://www.alaskaramada.com/

-19 juni: ANCHORAGE. Ophalen campertje bij Cruise America. We hebben een huis op wielen van bijna 10 meter, uhhhh wel een beetje groot dus. Maar het was een aanbieding, echt waar. Voor de prijs van een 6 meter konden we nu deze joekel krijgen, en wat doe je dan als hebberige Hollandse? Tuurlijk de grootste en prettige bijkomstigheid: een groot vrijstaand bed achterin, zodat we lekker kunnen slapen. Tevens een Early-Bird pakket geboekt, dan mag je de camper vroeg ophalen en na 3 weken laat terug brengen. Nog langer vakantieplezier dus.

-20-21 en 22 juni: vrij te besteden.

-23 juni: KATMAI NP. Beren-Excursie zelf geboekt. Een droom die hopelijk uitkomt: lopen tussen de beren!!!!! Ieeeeeee, eng hoor? We willen de grootste bruine beren, ofwel Kodiak beren die leven in Katmai NP bezoeken. Deze wildernis is alleen per vliegtuig te bereiken, dus vliegen we met een bushplane naar Cook Inlet en landen op een strand tussen de beren. Oh ja, de grootste bruine beren zijn natuurlijk grizzly's....... en dus ook de gevaarlijkste! Een gids begeleidt ons de hele dag op zoek naar deze kanjers. Super super spannend!! Enige wapens zijn camera's........ http://www.emeraldairservice.com/

-22+23 juni: KATMAI NP. Zelf campground geboekt in Homer.

-24 en 25 juni; vrij te besteden.

-26 juni: KENAI FJORDS. Northwestern Fjord Tour vanuit Seward. 9 uur durende bootexcursie wederom op zoek naar wildlife in zee. Kenai Fjords staat bekend om de vele walvissen die daar leven het hele jaar rond.

-25+26+27 juni: KENAI FJORDS, Seward. Zelf campground geboekt. http://www.stoneycreekrvpark.com/
Ook een hike naar Harding Icefield staat op het programma (waarschijnlijk 27 juni, saampjes).

-27 en 28 juni: vrij te besteden.

-29 juni: DENALI NP. Wildlife Excursie in Denali. In Denali zijn geen wegen. Er is slechts 1 begaanbare gravelweg en die mag je zelf niet berijden. Alleen bussen komen hier. Ik heb een shuttlebus geboekt naar de verste bestemming die je per bus kan bereiken: Wonder Lake. Je mag onderweg ook in/uitstappen om te hiken. Kans op wildlife: beren, elanden, wolven en bergschapen is hier zeer groot. Een echte dierentuin dus....... Als het ons hier bevalt gaan we nog een paar dagen hiken in dit gebied, hopelijk kunnen we ook Mount McKinley zien. Vaak is de top van deze bergreus in de wolken verstopt.

-28+29+30 juni: DENALI NP. Zelf campground geboekt in Healy, net buiten Denali. http://www.mckinleyrv.com/

-30 juni, 1 en 2 juli: vrij te besteden.

-3-10 juli: WRANGELL-ST.ELIAS. Zelf campground geboekt vlakbij Wrangell. http://www.kennylake.com/

-4 juli-9juli : WRANGELL-ST.ELIAS. Komende 5 dagen naar Wrangell-St.Elias berggebied. Dit laatste deel van de reis heb ik helemaal zelf geregeld. 4 juli: 8.00 uur Kennicott Shuttlebus vertrek van Campground Kenny Lake naar mijndorpje McCarthy. Tevens nationale feestdag, INDEPENDENCE DAY!, maken we dat ook eens mee (kwam toevallig zo uit...). https://www.kennicottshuttle.com

De weg naar dit mijndorpje is vrijwel onbegaanbaar voor auto's. Hoewel we toestemming van de camperverhuurder hebben gekregen om op deze weg te rijden, durf ik dit toch niet aan. Onze ervaring om met een RV over gravelwegen te rijden is niet echt goed te noemen. Tijdens onze vakantie in Kananaskis Canada hadden we het idee dat we met onze RV over een wasbord reden en alles rammelde en dreigde door de camper te vliegen. Voeg hier aan toe de kans op diepe kuilen, lekke banden, krappe bochten en slipgevaar door modder heeft mij doen besluiten een plekje in de shuttlebus te huren naar Wrangell-St.Elias. Een onherbergzaam berggebied, dat willen we natuurlijk niet overslaan. Nadeel, vrijwel geen trails, pure wildernis. Daarom heb ik 3 excursies met gids geboekt, wel zo veilig.
Verblijf 5 nachten in Kennicott Glacier Lodge. http://www.kennicottlodge.com/

-5 juli: WRANGELL-ST.ELIAS. Fly-In hike naar Skolai Pass met prive-gids. Hele dag wandelen in afgelegen berggebied met St.Elias Guides en lekker vliegen om ver weg in de Wrangell bergen te landen. Hoe decadent is dit? Maar wel een gigantische hike ervaring!!! http://www.steliasguides.com/

-6 juli: WRANGELL-ST.ELIAS. Wandelen op eigen gelegenheid of bijkomen van de tocht van 5 juli?

-7 juli: WRANGELL-ST.ELIAS. Private Gletsjerexcursie van 8 uur met Kennicott Guides. Heerlijk wandelen over de Root Glacier met crampons en de ijzige wereld ontdekken, in ijsgrotten lopen. Brrrrrr, vast heel koud. Nog nooit op een gletsjer gehiked, maar eens moet de eerste keer zijn niet waar! http://kennicottguides.com/

-8 juli: WRANGELL-ST.ELIAS. Bergexcursie vanuit Mc.Carthy met Kennicott Guides naar Bonanza Mines. De mijnen boeien ons niet (ohhhhh), maar de bergen er omheen wel en die zijn spectaculair. Lekker weer hele dag wandelen met prive gids.

-9 juli: WRANGELL-ST.ELIAS. 16.00 uur; vertrek met shuttlebus, dus eventueel nog die dag wandelen als we nog energie over hebben. Overnachten in de RV op de Kenny Lake Campground.

-10 juli: ANCHORAGE. In de middag camper inleveren in Anchorage. Overnachten in Ramada Anchorage Downtown Hotel.

-11 juli: NAAR HUIS. Vertrek naar Seattle om 12.30 vanuit Anchorage. Na overstap van 2 uur verder naar Schiphol. Aankomst volgende dag om 13.00 uur.

• 25 November 2013 - 07:06

Marijke:

Wauw Ellien! Goed gedaan hoor.. ziet er fantastisch uit. Nu nog alleen even wachten :)

• 26 November 2013 - 15:26

Marianne:

Jeetje Ellien, hoe krijg je t voor elkaar! Het ziet er super uit. Ik snap helemaal dat je niet kan wachten om weg te gaan, wat een mooie reis!
    Ff doorbijten in de apo, tis zo juni!!!

• 24 December 2013 - 17:02

Ferry:

Geweldig, wat een mooie reis. Zit vanaf 14 juni dagelijks aan m'n pc gekluisterd om jullie avonturen te lezen. Hopelijk ook veel WiFi en snelle verbindingen!

Groet, Ferry

• 24 December 2013 - 19:41

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hallo Ferry,

Ja op papier ziet het er al fantastisch uit. Ik hoop dat ik de juiste keuzes heb gemaakt en dat we helemaal overdonderd zullen zijn. Ben zwaar benieuwd of dit onze liefde voor Canada kan evenaren of misschien overtreffen. Afgelopen week nog een indrukwekkende docu gezien over de Katmai beren op CANVAS. 3-delige serie:" Bears of the last frontier" van Chris Morgan. Met een 1 motorig vliegtuigje landen tussen de beren op het strand. Leen en ik zaten op het puntje van onze stoel en hopen dit ook mee te mogen maken. Liever niet zo dichtbij als in het filmpje, de beren liepen op een paar meter langs........brrrr. Ben benieuwd of ik dan rustig kan blijven. Ook van Wrangell verwacht ik heel veel, imposante bergwereld. Kortom, hopelijk wordt dit een onvergetelijke reis in heel veel opzichten. maar, eerst nog even naar ons geliefde Kananaskis over 7 weken. Ook al super veel zin in. Ik zag op jouw site dat je ook niet hebt stilgezeten. Druk bezig met het boeken van hotels/lodges zag ik. Lang leve de voorpret!

Groetjes, Ellien

• 06 Februari 2014 - 13:24

Franziska & Klaas :

Beste Leen en Ellien,
    Wat een fantastische vooruitzichten zeg! Ik ben nu al verschrikkelijk jaloers op jullie, want jullie reisprogramma omvat precies die plekken, die wij ook nog op ons verlanglijstje hebben staan (Katmai NP, Glacier Bay, Wrangell-St. Elias) of waar we graag nog een keer naartoe zouden gaan (Denali NP etc.). Ik hoop, dat de weergoden jullie niet in de steek zullen laten, want bij mooi weer wordt dit een absolute droomreis! Ik zal jullie avonturen op deze website in elk geval zeker volgen en verheug me nu al op jullie berichten, die het voor mij mogelijk maken om er toch een klein beetje bij te zijn.
    Volgens mij vertrekken jullie binnenkort ook voor jullie wintervakantie in de Rockies? Maken jullie daar ook een verslag van? In elk geval alvast heel veel plezier!
    Groetjes,
    Franziska

• 06 Februari 2014 - 16:50

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hallo Franziska,
    Dank voor je berichtje,

De weergoden zullen inderdaad een hele grote vinger in de Alaskaanse vakantiepap hebben. Het was een heel gepuzzel, maar als je idd weet waar je sowieso naar toe wilt, dan is het een kwestie van aan elkaar breien (met een beetje hulp van reisburo ;) ). Het begint al op te schieten, maar eerst nog "even" naar Winterwonderland. Nog maar 8 nachtjes slapen, ben zo benieuwd, in ieder geval ligt er genoeg sneeuw dacht ik. Er komt zeker een reisverslag, dus tot volgende week zal ik maar zeggen.

Groetjes,
    Ellien

• 07 Februari 2014 - 14:29

Conny:

Hoi luitjes: ik heb zelf een druk weekje voor de boeg, dus wens jullie nu vast een heel fijne winterreis toe. Geniet ervan!