Veel ijs en de hoofprijs!!!! - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Veel ijs en de hoofprijs!!!! - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Veel ijs en de hoofprijs!!!!

Door: ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

22 Februari 2012 | Canada, Canmore

Veel ijs en de hoofdprijs!

Hey there again,
Ja we hebben de loterij eindelijk gewonnen en zelfs de hoofdprijs gekregen. Aan het eind van dit verhaal zal dat pas duidelijk worden. Als je erg nieuwsgierig bent moet je misschien eerst ff de foto’s bekijken.

Zoals beloofd hadden we vandaag een Icewalk-excursie. Om 8.15 moesten we in Banff zijn, alwaar we zouden worden opgepikt en naar Johnston Canyon gebracht. We hadden de wekker voor alle zekerheid maar gezet op 6.30, stel je voor dat we ons zouden verslapen, dat wil je toch niet! Nou we waren in ieder geval ruim voor de wekker ging al wakker. Leen zag op zijn mobiel dat het 6 uur was, dus dat betekende dat we lekker lang hadden geslapen, we waren ook al om 22 uur naar bed gegaan. Maar toen hij nog eens goed keek bleek het pas 3 uur te zijn, sh…….(leve de jetlag). Dat was toch wel iets te vroeg en we zijn weer naar bed gegaan. Gelukkig weer in slaap gevallen, maar om 6 uur hadden we het wel gezien daar. Om 7.15 in de auto op weg naar Banff. Vannacht had het niet gesneeuwd, tenminste niet in Canmore, maar onderweg reden we zo een zware sneeuwbui in. Aangekomen in Banff na 20 min. was alles mooi wit. We zouden worden opgehaald bij het busstation rond 8.15, dus we waren in ieder geval op tijd. Er was nog niemand te zien, ook niet om 8.15 en ook niet om 8.30. Stonden we misschien bij de verkeerde halte? En waar waren de andere mensen van de excursie dan. Balen, ik besloot navraag te doen bij het hotel waar de bushalte was. Ik werd gerustgesteld, de gids was meestal aan de late kant omdat ze meerdere mensen oppikken. Er zou een blauwe bus komen. 5 minuten later kwam inderdaad de blauwe bus, waar toen al 9 mensen in zaten. Inclusief 3 Japannertjes.

De gidseuze bracht ons toen naar Johnston Canyon, het sneeuwen was inmiddels gestopt en de zon kwam al aardig door de bewolking. Ze kwebbelde aan 1 stuk door over het ontstaan van de Rockies, uitleg over de Continental Divide. De Rocky Mountains zijn een scheiding van water en luchtstromen. Aan de westkant bij Vancouver is de lucht vochtiger doordat deze wordt aangevoerd vanaf de oceaan. Daar valt ook veel meer neerslag in de vorm van regen of sneeuw dan aan de oostkant van de Rockies. Banff ligt dus aan de oostkant en hier valt dan ook minder sneeuw dan in Vancouver. In de zomer is het hier ook droger en warmer. De Rockies houden de vochtige lucht tegen. Het water aan de westkust stroomt terug naar de Grote Oceaan (Pacific) en aan de oostkust loopt het naar de Atlantische Oceaan. Dus de waterstromen zijn ook gescheiden. Zo, tot zover deze nuttige info, verder met de excursie!

We kregen cleats (ijzers) om onder onze bergschoenen te binden. Een soort rubberzolen met vlijmscherpe noppen eronder (niet van die tanden, die zijn gevaarlijk, als je niet uitkijkt hangen ze in je been). Zelfs voor Leen was er een geschikte maat. Het lopen op sneeuw en ijs is ineens erg makkelijk, zelfs bergop is een eitje. We kwamen langs verschillende ijsvallen (dus sneeuw die smelt en ijspegels vormt) en daarna de Lowerfalls. Een mooie bevroren waterval. Zoals je waarschijnlijk wel begrepen hebt is er dus ook een Upperfalls. Die is een stuk breder en hoger en prachtig om te zien. Het was de klim wel waard, bijna 3 km. hebben we gelopen. We werden weer getrakteerd op warme chocomel en een koekje. Overigens was het niet erg koud, zo rond het vriespunt en zelfs zonder muts en handschoenen goed te doen.

Rond kwart voor 12 waren we weer bij de bus. Onderweg hebben we ons weer verbaasd over de mensen die op gewone schoenen dezelfde klim maakten. Al glibberend en glijdend worstelen ze zich omhoog en dan maar hopen dat ze niet uitglijden en iets verzwikken of erger. Onverantwoord. Op de weg terug (over de Bowvalley Parkway) nog flink gespeurd naar wildlife. Volgens de gids zaten er veel Bighornsheep, Elks (hele grote herten/Wapiti's) en Moose (eland) op bepaalde plekken. Maar nu niet helaas. Er zitten zelfs wolven in dit deel van Banff. Een pack (roedel) van 6 bestaande uit 4 zwarte en 2 grijze wolven. Ze lopen het liefst over de weg. Ja, ja. Maar de kans dat je die ooit ziet is bijzonder klein, of niet???? In ieder geval zagen wij ze niet.

Aangekomen in Banff hebben we meteen dezelfde icecleats gekocht, altijd handig. Daarna snel naar huis om te lunchen. Vervolgens in Canmore boodschappen gedaan en Snowshoes gehuurd. We mogen ze een week houden en hoeven alleen te betalen voor de dagen dat we ze gebruiken. En hoe controleren ze dat dan? Nou niet, het gaat in goed vertrouwen, achteraf mag je zeggen hoeveel dagen je ze hebt gebruikt en dan betalen. Hier kan dat dus nog, mensen vertrouwen je gewoon. Wat een luxe. Na een kopje koffie in het appartement was het pas 4 uur en we hadden geen zin om binnen te blijven, de zon scheen lekker en we besloten weer naar Banff te rijden om te kijken of we wildlife konden vinden op de Bowvalley Parkway.

We kropen over de weg en tuurden naar elke boom, struik in de hoop een dier te zien. En ineens bingo! Op de weg liep een grote zwarte WOLF (ja Ferry echt waar) Hij liep rustig richting onze auto en ging toen de berm in, en verdween in de hoge sneeuwwal. Ik had het niet meer en ging helemaal uit mijn plaat. Even later kwam er weer een zwarte wolf en die ging in de berm zitten, ook nog even een grijze wolf die weer snel verdween. De zwarte wolf bleef best lang zitten en de foto’s zijn het bewijs. Helaas waren we niet superdichtbij, dus geen scherpe foto’s, maar het is duidelijk te zien dat het een wolf is. Wat een megagave ervaring zeg. Dit was dus de hoofdprijs!!!!!!! We zijn weer superverwend en bevoorrecht dat we dit hebben mogen zien.

Na een poosje weer verder gereden, de wolven waren verdwenen. Helaas geen andere viervoeters gezien, maar wat maakt dat uit!!! Een spetterend einde van een mooie dag.
Morgen gaan we snowshoen in Kananaskis, ook een Nationaal Park waar we nog nooit geweest zijn. We willen naar Emerald Lake wandelen. Ben benieuwd hoe het daar is. En of het snowshoen ons ook weer zo goed afgaat. Als we nu vallen kunnen we helaas niet makkelijk opstaan, want we hebben alleen elkaar. Dus hebben we besloten om niet te vallen, simpel.

Even wat antwoorden op jullie vragen:
-Er is hier genoeg sneeuw, rond Lake Louise/Banff ligt 70-100cm , dus we kunnen genoeg wandelen. Het sneeuwt daar meer dan in Canmore en het dorpje Banff, omdat het hoger gelegen is.
-De auto bevalt prima, Leen past er goed in en besneeuwde wegen zijn geen enkel probleem met de 4WD. We hebben zelfs geen winterbanden, maar 4 seizoensbanden maar we slippen totaal niet. Enige nadeel van deze monsterauto is dat hij baggervies is.
-De Falconcrest Lodge bevalt prima, enige minpuntje vind ik de hottub die recht onder ons raam (wij zitten op de 3de verdieping)zit. ‘s Avonds zitten daar veel luidruchtige mensen in, maar die kunnen natuurlijk niet weten dat wij soms vroeg naar bed gaan. Na 11 uur is het gelukkig stil. In Banff zelf komen we niet veel, dus ook niet bij Earls. Op straat lopen wel heel veel mensen, het is heel erg toeristisch. Banff is 1 grote winkelstraat, niet ons pakkie an. Wel mooie bebouwing.
-Yasmijn wat leuk dat jij ook meeleest, bedankt voor je lieve woordjes.
-De weersverwachting voor de komende dagen is prima. Elke dag/nacht sneeuw en dit weekend zelfs veel sneeuw. Regelmatig zon. Het wordt wel een stuk kouder, op zondag zelfs rond -15/-20oC, brrrr. Kunnen we eindelijk dat thermo-ondergoed gaan dragen. Sexy!!
-We GENIETEN weer heel erg in dit sprookjesland, onze verwachtingen zijn nu al overtroffen.
-Wij waarderen het heel erg dat jullie zo met ons meeleven, hartstikke bedankt en tot morgen.

Groetjes van Roodkapje en de zwarte wolf.

• 23 Februari 2012 - 05:54

Tony & Conny:

LUCKY DEVILS YOU!!!!!! Je wilt niet weten hoe wij altijd dromen om die zwarte wolf te zien als we in de winter rondrijden, met de sneeuw op z'n snuit. Gefeliciteerd, inderdaad de hoofdprijs!

• 23 Februari 2012 - 07:05

Marijke:

wauw! weer een bijzondere ervaring erbij! dat wordt toch weer een flink fotoalbum ook Ellien... moet ik je maar komen helpen?
    veel plezier verder, liefs Marijke

• 23 Februari 2012 - 11:08

Conny:

' k Zit hier achter mijn bureau de hele ochtend alleen maar te denken aan die zwarte wolf met sneeuwsnuit.... Ben zoooooo jaloers (maar gun het jullie van harte natuurlijk!).

Wanneer gaan jullie elanden zoeken in Kananaskis?

• 23 Februari 2012 - 19:19

Ferry:

Ah, geweldig, wolven! Dat vergeet je nooit meer: wolven zien in het wild. In de zomer een hele kleine kans (dan moet je dus naar Yellowstone), maar in de winter grotere kans. Mooie foto's! Ik hoorde dat ze in de winter ook rond die hete bronnen bij Banff rondstruinen, dan komen ze af op de elks. Veel plezier en genieten maar, we lezen mee. (hier voelt het nu als lente)

Groet, Ferry

• 25 Februari 2012 - 20:33

Sassie:

Zo wauwwwwwwwwwwwwwww
    Hier zijn geen woorden voor zeg.
    Leen je broer vraagt of de auto lekker rijd en of je hem mee wilt nemen, schijnt zijn droomauto te zijn hahahahaha
    Echt heel prachtig allemaal. Echt genieten! Is jullie gegund en wat fijn dat we weer even mee mogen genieten
    XXXXXX