Going south, - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Going south, - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Going south,

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

02 April 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Welkom terug beste lezers,

Na bijna 7 maanden aftellen is toch eindelijk de grote dag aangebroken. We gaan op safari naar Zuid-Afrika, alweer een droom die in vervulling zal gaan. We vertrekken tweede paasdag om 6.15 richting Schiphol om de auto in te leveren bij Total Car Parking in Roelofsarendsveen. In tegenstelling tot voorgaande ervaringen met auto-oppascentrales ligt deze direct aan de snelweg, niet op een modderig weiland, maar keurig verzorgde parkeerplekken op een net terrein. De ontvangst is allerhartelijkst en we worden meteen afgevoerd met een shuttle naar vertrekhal 2 van Schiphol. Ook in deze shuttle aanwezig een ouder echtpaar die vorig jaar naar Zuid-Afrika zijn geweest en ons verzekeren dat we een onvergetelijke reis zullen gaan beleven.

We zijn al om 7.15 op Schiphol en kunnen meteen de koffers afgeven. 3 stuks nog wel, we mochten er 2 pp meenemen, daar word je toch gewoon blij van. Daarna gaan we als een speer door de douane, er is het een en ander veranderd bij de controle van de handbagage. We hoeven niets meer uit de koffertjes en tasjes te halen, alles gaat nu door een vernieuwde 3D scanner en al onze fotospullen en de laptop hoeven we niet meer uit te stallen. Wat een verademing. Binnen notime zijn we ook de paspoortcontrole gepasseerd en al om 8 uur zitten we aan de koffie met een lekkere muffin. Om 9.45 gaan we boarden en nestelen ons op het vertrouwde plekje bij de nooduitgang. Tegenwoordig zit je daar met 3 personen ipv 2. Mijn onbekende buurman is de hele reis druk aan het werk terwijl ik wat zit te suffen of een spelletje Solitaire speel. Leen kijkt een aantal speelfilms. Na bijna 11 uur fladderen landen we in Johannesburg na een vlekkeloze vlucht. Ik heb het zelfs gered zonder reistabletjes; hoera.

Rond 22 uur hebben we de koffers gevonden en worden in de aankomsthal opgewacht door Martin voor een Meet & Greet. Hij helpt ons met het vinden van de pinautomaat, brengt ons naar de autoverhuurder om alvast te melden dat we de volgende ochtend de auto komen ophalen. We horen dat we zowaar de geboekte auto, een Toyota Fortuner SUV gaan krijgen, dat is op zich ook al uniek. Meestal krijg je een gelijkwaardige auto of proberen ze je een upgrade aan te smeren. Daarna loopt Martin met ons naar het hotel, gelegen tegenover de aankomsthal, verbonden via een loopbrug. We melden ons bij de receptie en om 22.30 zitten we eindelijk op onze hotelkamer. We gaan snel slapen want we zijn helemaal gaar. Weliswaar geen tijdverschil deze reis en daarom de komende dagen ook geen jetlag, maar al dat gevlieg is toch een aanslag op je gestel. Onze eerste reisdag is voorspoedig verlopen en we zijn erg benieuwd naar de eerst lodge die we de volgende dag gaan bezoeken.

Tot morgen,

Timo en Pumba