Wrangell Mountains - Reisverslag uit Kennicott, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Wrangell Mountains - Reisverslag uit Kennicott, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Wrangell Mountains

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

04 Juli 2014 | Verenigde Staten, Kennicott

Hallo daar,

Vanochtend de laatste spulletjes ingepakt voor onze vakantie. Ja, daar waren we wel aan toe! Haha, we zijn begonnen met een kleine week rond Glacier Bay in hotels en lodge, daarna 2 weken getoerd met de camper en nu dan 6 dagen verblijf in de Kennicott Glacier Lodge in Wrangell Mountains. Toen we opstonden was het strakblauw, het kan dus wel in Alaska. Om 8.00 uur stond de Shuttle voor de deur en konden we ons achter in het 11 persoons busje frutten. Pff, hele klimpartij was dat, maar de rest zat al heel breeduit en zat niet op ons te wachten blijkbaar. Het eerste stuk van 25 mile ging nog over asfalt, daarna 60 mile over gravel. Wat een ellende zeg die weg naar McCarthy. We zaten af en toe bijna tegen het plafond door alle bobbels en kuilen, zeker omdat we achterin zaten. Gelukkig stopten we af en toe bij een toilet en mooi uitzicht. Het was ook bloedjeheet, de rest hield niet zo van airco. De gaatjes waar wat lucht uitkwam werden driftig dichtgemaakt. Truien kwamen tevoorschijn, wat een gemeut zeg. En wij smolten bijna weg, we hadden geen luchtgaatje. Bij elke tussenstop kwamen er meer passagiers bij, van de gevleugelde soort. Er zijn heel veel doden gevallen tijdens deze 3 ½ uur durende rit.

We kwamen aan bij het eind van de hobbelweg: de voetbrug naar McCarthy. Die moesten we oversteken en aan de andere kant werden we weer opgehaald door de volgende shuttle, die van de Kennicott Glacier Lodge. Weer 30 minuten hobbelen en we stopten ook nog voor DE PARADE! Dat hadden we niet willen missen…..Stel je voor 5 auto’s met wat mensen erop, paar slingertjes, een vlaggetje en dat is het dan. Er werd wat snoep gegooid, wat een feest. Het is nl. Independence Day, de belangrijkste dag voor de Amerikanen. Soort Koninginnedag.

Toen het spektakel voorbij was konden wij verder, er is maar 1 weg, ook voor parades. Er zijn hier 2 oude mijnstadjes: McCarthy en Kennecott. De Lodge waar wij verblijven ligt het hoogst en dicht bij een gletsjer. We mochten al om 14 uur in onze kamer. Best groot, 2 Queen beds en grote badkamer. Gelukkig gerenoveerd en niet zo krakkemikkig als de rest hier in Kennecott. Aan de voorzijde een veranda die doorloopt naar volgende kamers met prachtig berguitzicht. Boven ons is nog een verdieping. Het is een oud mijnwerkersgebouw, omgebouwd tot Lodge. De Root Glacier voor de deur werkte als een magneet en vrij snel stonden we al buiten om even een kijkje te nemen. Ik had ergens gezien dat het 1 mile (1.6km) zou zijn, klein stukje dus. We liepen en liepen en wilden natuurlijk steeds verder. Het begin van de gletsjertong, de morene is afschuwelijk lelijk, een grote grijze gruismassa, waar je af en toe wat ijs onder ziet schemeren. Het lijkt wel een maanlandschap, heel breed en allemaal heuvels. Als je het niet weet dan zie je hier geen gletsjer. We wilden voorbij die grijze troep komen, naar dat witte spul in de verte. Jullie begrijpen het misschien al, het was verder dan gedacht en natuurlijk hadden we alleen een camera meegenomen, de zon scheen ongenadig (geen zonnebrand), geen drinken. Nada noppes, dom dom dom weer. Elke vakantie vergissen we ons wel eens door “een klein stukje” te wandelen, we wilden verder door het prachtige uitzicht en mooie weer. Ook al zijn we hier nog 5 dagen, het kan morgen net zo goed regenen en dan mis je al dat moois. Pak wat je pakken kan, niet uitstellen. We hebben ook nog de oude Kennicottmijngebouwen gezien. Die staan hier nog steeds, helemaal vervallen en soms ingestort. Er wordt niks aan gedaan, wel worden overal rondleidingen gegeven, maar opruimen daar hebben ze in Alaska nog nooit van gehoord. Overal liggen bergen verroest ijzer, houtafval, 1 grote puinzooi waar we niks van snappen. Historisch hoogtepunt noemen ze het hier!

Bij de witte gletsjer was het gelukkig prachtig, we hebben genoten. Zie de fotografische bewijzen. 2 ½ uur later waren we weer in de lodge. Spullen uitgepakt, 2 koffers vol en om 19 uur was het etenstijd in het hoofdgebouw (wij zitten in een aparte losstaande vleugel). Soort BBQ. Niet bijzonder, het was 2 stukjes vlees, 2 salades en een minitoetje. Binnen 1 uur was het klaar. Morgen onze eerste hike hier: Fly-In hike naar Skolai Pass. Inderdaad, weer vliegen, nog verder de Wrangell Mountains in met privegids en dan hiken naar een pas. De weersverwachting is supergoed, net als vandaag zonnig. Het was 25’ C en bijna onbewolkt, gewoon warm. Ik heb zelfs verschillende vlinders hier gezien, nee Alaska is niet de Noordpool! Hopelijk morgen weer een verhaaltje, we hebben weliswaar Internet, maar alleen in de hoofdlodge en soms valt het weg. Ik doe mijn best om jullie op de hoogte te houden.

See you tomorrow (maybe)
Greets

• 05 Juli 2014 - 09:57

Ferry:

Genieten zeg! En ik geniet gewoon mee hoor.

Wat hebben jullie al een moois gezien: die zeeotters, zo heerlijk drijvend. Die vliegende bald eagle, prachtig. En natuurlijk beren, bergen en gletsjers. En zo te lezen valt het weer ook reuze mee, ik had gedacht aan veel meer regen, valt dus reuze mee. Benieuwd hoe komende dagen het hiken gaat, veel plezier!

• 05 Juli 2014 - 11:02

Conny:

Dat is weer geen verkeerd plekje dat jullie daar gevonden hebben. We duimen voor mooi weer voor jullie de komende dagen! :-)

• 05 Juli 2014 - 13:21

Bianca:

hey hey.

laatste locatie, ben benieuwd, ziet er wel weer heel anders uit dan de andere plekken.
    ben benieuwd wat de komende dagen weer op het programma staat.
    we hebben vandaag de avond doorgebracht in dierenpark Amersfoort, vandaar de foto van de beren!
    we hebben genoten hier van mooi weer, ong 28gr en vele dieren die door dat het minder heet was dan overdag zich lieten zien. ze hebben daar 3 beren, vond ze enorm groot, thyme en ik waren onder de indruk. Yasmijn heeft vooral genoten van de giraffen die je daar bijna kunt aaien.

fijne nacht in jullie queensize bedden en tot morgen.
    xxxx