Otters in the mist - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Otters in the mist - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Otters in the mist

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

15 Juli 2019 | Verenigde Staten, Seward

Welcome back you guys,

Op maandag 15 juli was onze tweede bootexcursie met Kenai Fjords Tours in Seward. Op zondag deden we de langste cruise van 9 uur, vandaag was het iets korter. Aanvang was pas om 10 uur, dus we konden een soort van uitslapen. Omdat je 1 uur van tevoren al aanwezig moet zijn vertrokken we toch even na half 9 van onze mooie campground Stoney Creek waar we inmiddels 5 dagen hebben vertoefd. Het regende al een beetje bij vertrek. Gisteren hadden we al gehoord van de chauffeur van de shuttlebus dat ze ook een gratis parking hebben voor hun gasten en dat daar vandaan ook de shuttlebusjes rijden. Zoals al eerder gezegd is de service prima geregeld. Wel handig als je zo’n bak moet parkeren. Er was voldoende plek toen we aankwamen en er was nog ruim tijd voor een kopje koffie. Vervolgens bracht de shuttle ons naar het hoofdgebouw en kregen we onze kaartjes voor die dag. We gingen nu met een andere boot, ook met zitplaatsen voor 150 mensen, die waren er vandaag gelukkig niet allemaal. We konden niet buiten in de rij gaan staan omdat het al flink regende, en we bleven binnen wachten tot de tijd dat je aan boord mag gaan. De bedoeling was 9.30 inchecken, maar veel mensen stonden al bij de steiger te wachten, daar is een overdekt gedeelte. Maar dat is eigenlijk voor het personeel van alle boten om die te bevoorraden en iedereen werd daar weggejaagd. Keuze; ofwel terug naar hoofdgebouw of wachten bij de boot in de stromende regen. We hebben dat toch maar gedaan omdat het al best druk was. Soms zijn wij ook net als al die andere schapen….. Zeiknat veroverden we het gewenste plekje binnen op het bovenste dek. Gisteren zaten we de hele dag buiten in de regen, maar toen we alsnog naar binnen wilden was er geen plek meer. Dat wilden we vandaag voorkomen en we pikten een rij van 3 stoelen in voor al onze zooi.

Meteen na vertrek was de eerste stop weer bij een Bald Eagle, die helemaal doorweekt op een paal in de haven zat te huilen. Arm dier. Daarna zagen we nog wat otters en dat was het zo’n beetje qua wildlife vandaag. Het zicht was bar slecht, er hing veel mist boven het water en in combinatie met de regen zorgdedat voor een uitzicht van hooguit 20 meter. Zo jammer weer. We voeren nog langs 2 mooie tidal gletsjers (die afkalven in zee) met zeehondjes op de ijsschotsen, in andere fjorden dan gisteren. Ook een mooie waterval stond op het programma. We maakten een tussenlanding bij een klein eiland midden in zee, Fox Island. Daar kregen we zalm en vlees in buffetvorm. Het smaakte niet bijzonder, gewoon lekker. Fox Island is vroeger gebruikt voor het kweken van vossen voor de pelsverkoop. De vossen konden gewoon los op het eiland rondlopen, ze konden er toch niet vanaf. Tegenwoordig staat er een extreem dure lodge, waar wij gegeten hebben en worden er kayaktochten georganiseerd vanaf het eiland. Na het diner van 1 ¼ uur keerden we terug naar de haven. Om 18.30 waren we weer in Seward.

Morgen is onze berenexcursie en we zijn bang dat die ook met regen gepaard zal gaan. Daarom kochten we nog snel in een viswinkel 2 goedkope poncho’s en reden met de shuttle terug naar ons rollende huisje. We moesten die avond nog 180 km rijden naar Kenai City. Bijna 2 ½ uur later hadden we de campground gevonden. Op de website stond dat het een nieuwe camping was en helaas kregen we vorige week bericht van de eigenaar dat er problemen waren met het water en de electra. Aangezien er in de buurt niet veel betaalbare campgrounds te vinden waren besloten we om toch naar deze te gaan. Het water was inmiddels 3 dagen geleden wel in orde gemaakt meldde de eigenaar. Hoe anders was hetgeen we aantroffen. In een stuk bos was een gravelpad met zijpaden waar RV’s konden staan. Er waren palen met de wateraansluiting, maar de kabels voor electra staken uit de grond zonder eindbestemming. Alles moest nog aangesloten worden. De campground was nog lang geen campground. We zochten tevergeefs naar een receptie, maar zagen niks wat daar op leek. Ik klopte aan bij 1 van de 2 campers die er stonden en het bleek dat er geen receptie was, je mocht gewoon een plekje uitkiezen. Er was ook geen dumpstation voor het afvalwater. Maar ja, we hadden ook geen zin om nog zo laat op zoek te gaan naar iets anders en eigenlijk hebben we alles bij ons. Water zit in de tanks, stroom komt van de generator en stiekem hebben we wat water van de afwas gedumpt in het bos. De andere vieze tank hebben we uiteraard maar dichtgelaten…… Hoopvol gingen we slapen, morgen is de langverwachte berenexcursie met Kyle waar we zo enorm naar uitkijken. Zouden we het droog houden?

Groetjes van de ottertjes

• 19 Juli 2019 - 06:18

Lvdkooij :

Het zit jullie ook niet mee met al die regen als je maar geniet daar gaat het om op naar de beren nog een fijne dag groetjes

• 19 Juli 2019 - 08:25

Franziska:

Inderdaad een beetje jammer van al die regen en mist tijdens de boottocht, maar het weer kun je helaas niet bij de excursie bij bestellen. En dat is ook goed zo, want anders zouden de mensen daar vast weer ruzie over maken. Bovendien was het na al die hete en zonnige dagen weleens tijd voor een beetje afkoeling en nattigheid. Dat is immers ook goed tegen de bosbranden en om de roetdeeltjes uit de lucht te wassen. En aan jullie foto's van de berentocht te zien heeft het gewerkt en hebben jullie op de valreep toch nog kunnen genieten van heldere luchten met prachtige bergpanorama's!