Banff watervallen en inktpotten - Reisverslag uit Banff, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Banff watervallen en inktpotten - Reisverslag uit Banff, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Banff watervallen en inktpotten

Door: ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

05 Juli 2009 | Canada, Banff

Banff, 5 juli, watervallen en inktpotten

Hoi allemaal,
Na weer een onrustige nacht, met treinen op de achtergrond, zijn we om 6.30 opgestaan, het is tenslotte vakantie, maar uitslapen is er niet bij. Om 8 uur reden we weg op pad naar Banff, op zoek naar onze volgende campground. Gelukkig was het niet ver rijden, ~25 km. Al snel zaten we in Banff National Park, kochten een Nationale Parkpas, we kunnen nu evt.tot juli 2010 blijven(ideetje?). De campground: Tunnel Mountain Trailer Court die ik had uitgezocht is erg groot en we hebben een mooi plekje onder de bomen, Voorlopig blijven we hier 3 nachten, helaas geen internet, maar dat hebben jullie al gemerkt. Na een kopje koffie zijn we weer weggereden voor onze eerste wandeling.

De planning was Johnston Canyon, waar meerdere watervallen zijn te bezoeken. Helaas hadden heel veel mensen ook dit idee, het is een erg toeristische attractie, en wij konden op de parkeerplaats er niet meer bij, er waren wel plekjes, maar die waren net iets te klein voor ons kempertje. Onderweg zagen we trouwens wel ons eerste hert, een zgn. white tailed deer, zomaar langs de kant van de weg keek die ons aan. Op de campground stikt het trouwens van de eekhoorntjes en allerlei onbekende vogels. Omdat we toch wilden wandelen zijn we een stukje doorgereden naar Moose Meadow en achteraf was dat een prima beslissing. We hebben heerlijk gewandeld en kwamen zelfs toch nog langs Johnston Canyon. Daar hebben we ff snel de watervallen bekeken en zijn toen verder gewandeld om zo snel mogelijk de hordes mensen op slippertjes, met hondjes e.d. te ontlopen. Onze eindbestemming lag in een schitterende vallei, met 5 waterbronnen omgeven door bergen. Die bronnen zijn daar ontstaan door grondwater dat omhoog komt en elke bron heeft een andere kleur water. Dat heeft te maken met de snelheid waarmee het water opborrelt, dan komt er meer sediment mee. De ene bron is melkwit en de andere groen/blauw.Ze heten heel verrassend: Inkpots. Heel mooie omgeving. Uiteindelijk hebben we vandaag 12 km/5 uur gelopen, best flink hoogteverschil gehad, maar het was de moeite waard.

Net voor we weer bij de camper waren stond er in het bos nog een hert ons aan te staren, heel dichtbij, prachtig. Onze benen voelen we nu behoorlijk, maar morgen moeten ze weer hard werken want dan gaan we natuurlijk weer op pad.
Het is nu 21.00 uur, ik ga nog een puzzeltje maken en dan hopelijk lekker slapen. Overigens is het hier ’s nachts best frisjes, we liggen onder een dikke slaapzak en ’s ochtends gaat zelfs ff de kachel aan. Beter dan dat gepuf op de dagen net voordat we weggingen.

Foto's op:

Toedeloe, Ellien en Leen.