Campbell River,Hurricane Jack:orka! - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Campbell River,Hurricane Jack:orka! - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Campbell River,Hurricane Jack:orka!

Door: ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

27 Juli 2009 | Canada, Campbell River

Vancouver Island, Campbell River,27 juli:Heel veel zwart wit!!!!!!!!

Vandaag de Wildlife Excursie met Hurricane Jack. Met stip aanbevolen door het reisburo, dus hooggespannen verwachtingen. De naam Hurricane doet het ergste vrezen, maar het is de naam van een Zodiacboot die hij in het verleden had. Sindsdien noemt men hem Hurricane Jack. Jack bleek een uiterst vriendelijke en deskundige gids te zijn. Zijn vrouw gaat ook mee op de excursies, ook een hele aardige, lieve dame, Cathy. De boot is een stuk kleiner dan de boot waar we gisteren op hebben gevaren, zo’n snelle speedboot, waar je wel binnen kan zitten, maar dat is onderin de boot en daar zie je niks. Leen en ik hebben de hele reis, bijna 7 ½ uur achterop gezeten, lekker uitgewaaid. Soms was het zelfs zo koud dat we een windjack kregen, over onze fleecetrui en dekens. Terwijl het dus aan land weer ver boven de 30oC was!!!! Aan boord waren nog meer landgenoten, een echtpaar met 3 kleine kinderen, die zaten iets hoger op de boot, meer uit de wind, wel beter voor die kleine kinderen. Ze hadden de reis ook geboekt bij GreatLakes en Jack krijgt heel vaak Nederlanders, rarara, en hij vindt ze erg aardig, we hebben een goede naam hier.

Het begon al meteen knallend. Jack wist een plek te vinden van een paartje visarenden (je weet wel, met die witte kop), ze zaten keurig in een boom te wachten. Toen kwam de truck; Jack gooide een vis in het water en floot en de arend greep recht voor onze neus op 3 meter afstand de vis uit het water. We vielen haast om van verbazing, zo dichtbij. Daarna werd de act nog een keer herhaald, idem resultaat. Perplex waren we…..Zo ontzettend mooi dat prachtige dier wat voor onze neus deed waar we alleen maar van konden dromen. Whowdiewhow. We gingen helemaal uit ons dak. De arenden waren echt niet tam, maar ze herkennen de boot en hoewel het toch een beetje onnatuurlijk was, je mag immers geen wildlife voeren, was het een spektakel. We hebben het Jack vergeven hoor…..

Daarna met een flinke vaart verder, Jack had doorgekregen dat de orka’s vandaag op 1-1 ½ uur varen zaten. Veel dichterbij dan gisteren dus. En inderdaad we hebben ze gezien, en hoe!!! Wel 3 verschillende groepen (pods), van 4-5 orka’s. De orka’s leven in vaste groepen. En mengen onderling niet. Alleen de mannetjes gaan wel eens stappen! De grootte varieert alleen door geboorte of sterfte. Er zit dus meestal wel 1 mannetje bij. Ze kwamen soms erg dichtbij, je wist gewoon niet waar je moest kijken. Ze waren overal!!!!!!!! Ik heb er zelfs 1 een beetje zien springen, 1 keertje maar, maar ik ging uit mijn dak. De kinderen vroegen zich af wat er toch aan de hand was met mij, niks hoor, ik werd een beetje enthousiast, da’s alles. ZOOOOOO MOOOOOOOIIII. Jack hing af en toe ook een hydrofoon in het water, we hebben ze horen fluiten, klikken (echolocatie) en schuren over de bodem. Je weet niet wat je hoort. Omdat je de orka’s niet mag achtervolgen, past Jack een andere truck toe. Als ze nog ver weg zwemmen dan ging hij met de boot voor ze varen, dan motor uit en wachten maar. Ze komen vanzelf langs, de vraag is hoe dichtbij. Ik zag ze zelfs onderwater voorbij gaan. Echt, onbeschrijflijk imposant, waanzinnige dieren, de mooiste die er zijn. Zo, nou weet je denk ik wel hoe fantastisch het was, of niet!!!!!!

Het is wel grappig om te zien dat alle boten die in de buurt zijn ook allemaal die orka’s opwachten, je weet vaak wel waar je moet kijken. We hebben geluncht op een plek waar Jack vaak beren ziet, vlakbij een strand in een baai. Het eten was voortreffelijk, maar geen beren. Hij heeft het later nog geprobeerd door hele stukken kust af te speuren, maar 0 beren. Op de terugweg nog meerdere visarenden gezien, eentje was weer vlak voor onze neus aan het vissen. Het kon niet op. Toetje was nog ff een bezoekje aan Pieterburen. We gingen naar een zeehondenkolonie, allemaal gezond hoor, ze lagen gewoon bij rotsen lekker te luieren, sommigen in het water, die heel nieuwsgierig naar ons toe zwommen en dan snel onderdoken, geweldig. Het was dus een superdesuperdag, de orka’s hadden er vandaag veel zin in, dat lag niet aan Jack, je moet een beetje geluk hebben, maar hij kon wel erg dichtbij komen met zijn kleine boot. Overigens zagen we ook de boot waar we gisteren zelf op zaten (Marine Adventures van Heike), die waren ook heel dichtbij en hadden dus net zo’n superdag als wij.

Morgen gaan we dus nog een keer orka’s kijken (alweer???), vanuit een andere plaats, Telegraph Cove. Een flinke autorit voor de boeg van ruim 4 uur, maar het begint pas om 13.00 uur, dus we redden het wel als we op de gebruikelijke tijd opstaan. Ben benieuwd, maar beter dan vandaag kan niet, tenzij ze springen natuurlijk………Maar je kan nooit genoeg orka’s zien, dus we hebben er weer veel zin in. De airco is helaas echt stuk, het is in de camper niet uit te houden tot 22.00 uur, daarna koelt het wel af door een lekker zeewindje en kunnen we gelukkig goed slapen. Morgen dus echt de laatste leuke dag, daarna dus inpakken en wegwezen. Aan alles komt een end, ook aan deze supersupervakantie. Hoe het ons morgen is vergaan lezen jullie de volgende keer.

Foto's op:

Wederom de hartelijke groeten van de ongelofelijke mazzelkonten, Leen en Ellien

• 28 Juli 2009 - 07:11

Marijke:

Leuk! super allemaal hoor! hoop dat jullie ook de "laatste leuke dag" nog veel leuks zien!!
    liefs en geniet er nog van, Marijke

• 28 Juli 2009 - 08:34

Claudia:

Echt mooie foto's. Ze waren echt dichtbij man.
    Hoop dat jullie er vandaag ook nog veel meer zien, springend natuurlijk.

xxxx claudia

• 28 Juli 2009 - 19:38

Herbert:

Bij ons voor in de sloot hebben we rivierkreeftjes gezien,sommige waren wel 10cm lang!,ze wilden niet springen!,het was die dag nogal warm.
    Ik,jaloers op jullie?(ech wel!!!!!!!!!)

Groet en knuf Herbert.