Op zoek naar steenarenden - Reisverslag uit Skei, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Op zoek naar steenarenden - Reisverslag uit Skei, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Op zoek naar steenarenden

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

22 Juli 2013 | Noorwegen, Skei

Hei,

Tijdens onze allereerste wandeling naar Longevasshytta hebben we van dichtbij steenarenden gezien. Op een gegeven moment vloog er zelfs 1 arend vlakbij Leen omhoog. Vinden wij altijd wel mooi die roofvogels. Gedurende die wandeling meerdere keren de steenarenden gezien, totaal 4 stuks. Waarschijnlijk 2 ouders met 2 jongen (jong met duidelijk een witte staart, die hebben de ouders niet). Ze riepen ook naar elkaar, dus conclusie: steenarenden. Helaas hadden we toen de camera's niet paraat (wel bij ons, maar in tassen omdat je anders bijna niet kan klimmen, als je tenminste je camera heel wilt houden) en telelens lag in het huisje.

Vandaag dus een relatief rustige wandeldag dachten we, we wilden proberen om die arenden op te sporen. Dus niet die hele wandeling opnieuw, klein stukje maar. Hahaha, die steenarenden zaten dus niet op ons te wachten dat begrijp je. Ze waren er wel, we hebben ze meerdere keren zien vliegen, heeeeeeel hoog in de lucht. Te hoog voor een fotootje. Alles voor niks meegesleept. Natuurlijk wilden we niet al te snel terug naar het huisje, het was prachtig weer. Onbewolkt, knalblauwe lucht. Wel errug warm (mag niet klagen).

Dus uiteindelijk nog een stukje doorgeklommen en toen waren we toch nog bij het meertje aangekomen. Daar lag tijdens de eerste wandeling nog veel sneeuw op de helling, was nu verdwenen. Heel ander gezicht. Lekker uitgepuft en toen in de hitte weer naar beneden gehobbeld over de vele keien die hier op dit pad liggen. Hebben ons wederom verbaasd over een gezin wat ook dacht die wandeling te maken op teenslippertjes en Croks. Dat ging dus echt niet lukken. Ze gingen alleen even kijken hoever ze konden komen. Domme ouders, arme kindjes. Omdat ze bij ons op het park ook een huisje hebben weet ik inmiddels dat ze snel zijn teruggegaan.

Morgen weer een bergwandeling want het wordt wederom erg mooi weer.

Groetjes,
Ellien

• 22 Juli 2013 - 20:34

Marion:

Wat ziet het er anders uit hè, zonder regen en met een stralend blauwe lucht.
    Wij kennen het probleem ook met dagen lange plensbuien.
    Dan is het een hele opluchting als je eindelijk weer naar buiten kan, zonder zeik nat te worden.
    We sturen wel een beetje zon jullie kant op, want een paar graden minder mag wel (hier in het zuiden).

Je verhalen klinken heel bekend, die Noren zijn dat gewoon gewend, paden over keien en door modder.
    "Je kunt toch overal wandelen" werd er ooit lachend tegen mij gezegd. Nou wil ik wel een beetje weten waar ik aan begin, qua hoogte en afstand. Ben maar ene amateur uit een land zonder bergen!
    Ik wens jullie nog vele hoogtemeters, wandelplezier en alvast een fijne verjaardag. Groetjes

• 22 Juli 2013 - 23:05

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hallo Marion,

Ja dat je overal kunt wandelen nemen die Noren wel erg letterlijk. Alleen een potje rode verf is vaak genoeg om iets een route te noemen. Misschien zijn we teveel verwend met wandelen in The Rockies.
    Waar in Noorwegen ben jij al geweest?

Komende dagen is hier ook genoeg zon, voor wandelen zelfs aan de warme kant, maar altijd nog 100x beter dan die eindeloze regenbuien.

Mijn verjaardag wordt heel feestelijk, lekker de hele dag in de auto op weg naar huis. Maar ja, kwestie van plannen, ben eigenlijk nooit thuis die dag.

Dank voor je leuke reactie, ben blij dat er iemand meeleest. Misschien weinig reacties omdat ik ook alles op Facebook zet.

Groetjes

• 23 Juli 2013 - 00:39

Sassie:

hallo lieverdjes

Ook ik lees mee hoor maarre moet ook gewoon werken dus... moet effe de tijd nemen voor het reageren.
    Mooie foto's trouwens
    Ik heb weer van je verhalen genoten hoor.
    wij vertrekken morgen richting spanje dus d reacties op de laatste verhalen hou je tegoed als we weer terug zijn

Dikke kussen van de kooijen uit krimpen

• 23 Juli 2013 - 12:54

Marion:

Ik denk dat je fans zelf allemaal op vakantie zijn! Haha, is niet nodig met deze "hitte golf", of je moet een gletsjer opzoeken. Dat zou nu zoooo heerlijk zijn.

Wij zijn pas 2x geweest, maar gaan zeker terug. We willen er een paar jaar tussen laten, blijft het leuk. Anders wordt het ook zo "gewoon". We zijn alleen nog in het zuiden geweest, tot aan Geiranger. Wel van Zweden tot aan de Fjorden. De Riksvei 55 van Lom tot aan Sogndal staat voor ons op nr. 1. De volgende keer gaan we nog eens wandelen rond de Spiterstulen Turishytte (Brekkevegen) en bij het Turtagro Hotel. Bij de 604, Nigardsbreen en verder. Vorige keer zijn veel plannen verregend.

En helaas heb ik meer plannen dan geld. O ja en tijd, ik ga maar weer aan het werk.....pfffff, Gr.