Eerste kerstdag in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Eerste kerstdag in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Eerste kerstdag in Rome

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

25 December 2015 | Italië, Rome

Trevi fontein, Spaanse trappen en de Sint Pieter.

Felice Natale,

Na het kerstontbijt gingen we op pad. Het was prachtig zonnig weer, het beloofde vandaag zo’n 16’C te worden. Wat een mazzel, ook voor de komende dagen was hetzelfde weer voorspeld. Omdat vandaag de musea en veel betaalde bezienswaardigheden dicht waren hadden we wat buitenactiviteiten gepland. Ons eerste bezoek was een prachtige kerk: de San Marcello al Corso, die wel open was. Wauw, wat een pracht en praal. We liepen door wat smalle straatjes en ineens, onaangekondigd liepen we een hoekje om en daar was tie dan. Een waanzinnig mooi monument: de Trevi fontein. Mietta wist precies de weg te vinden en was ook blij verrast om de fontein in zijn geheel te kunnen bewonderen. Afgelopen zomer stond hij nl. nog in de steigers. Een bijna 1 ½ jaar durende restauratie die 2 miljoen Euro heeft gekost werd bekostigd door het Italiaanse modehuis Fendi. Alle kalkaanslag werd verwijderd, de beelden zijn schoongemaakt, de stalen ankers zijn verstevigd, het bekken is weer waterdicht gemaakt en er zijn nieuwe pompen geplaatst. Ondanks de gigantisch drukte hebben we ons vergaapt aan dit waanzinnig mooie, opgefriste monument. Echt een Must Do!

Ter info: De Trevi Fontein

In 1730 organiseerde Paus Clemens XII een wedstrijd voor architecten. De opdracht was het ontwerpen van een fontein. Het water van de fontein komt uit een ondergronds aquaduct, gedateerd 1ste eeuw voor Christus! De winnaar was Salvi en de bouw begon in 1732. Het voltooien van de fontein heeft Salvi echter nooit meegemaakt. Pannin voltooide het bouwwerk na 30 jaar in 1762. De fontein is gebouwd volgens de Barok stijl, heel uitbundig en weelderig. Het thema is: oceaan. Zeegod Neptunus wordt op een schelpvormige strijdwagen en door gevleugelde paarden en jonge zeegoden (tritons) naar de oceaan getrokken. Het ene paard is rustig, het andere steigert. Dit symboliseert de 2 gezichten van de zee. In 2 nissen staan links en rechts afbeeldingen van Overvloed en Gezondheid. De fontein is tegen de achtergevel van het Palazzo Poli gebouwd. De naam Trevi komt van de woorden Tre Via. Dit betekent 3 wegen, vroeger kwamen er nl. 3 wegen uit op dit plein. De fontein is circa 26 meter hoog en ongeveer 22 meter breed. De fontein trekt enorm veel bezoekers en elk jaar wordt er voor bijna 1 miljoen Euro aan muntjes in de fontein gegooid. Dit geld schenkt de stad Rome aan goede doelen. De Trevi fontein werd tevens wereldberoemd door de film La Dolce Vita (1960) van Fellini. In deze film danst de Zweedse schoonheidskoningin Anita Ekberg door het water van de fontein. Overigens deed ze dat niet in de echte fontein, maar in een nagebouwde versie in een filmstudio. Claudia Schiffer baadde in 1995 wel door het echte water voor een advertentiecampagne van de Italiaanse designer Valenti.

Tijd voor de lunch. Op een rustig pleintje hebben we de meegenomen broodjes genuttigd, slechts vergezeld van 1 zwerver die op de bankjes bivakkeerde. En wat een rust, eindelijk geen horde verkopers van de gehate selfie sticks waar je elke seconde mee wordt geconfronteerd als je in de buurt van iets toeristisch komt. Je kan ook allerlei kleedjes, sjaaltjes, krijsende hoopjes snot en houten snijwerkjes kopen. Ja, je bent echt aangeschoten wild hier….. Volgende halte: Spaanse Trappen. De naam doet al vermoeden dat het hier om trappen gaat! In opdracht van de Franse! Lodewijk XII werden deze gebouwd van 1723-1725. Bovenaan de trappen staat de Trinita dei Monti kerk. Bovenaan de trappen hebben we op een muurtje in het zonnetje genoten van het mooie uitzicht over een groot deel van Rome.

Inmiddels kwamen we al aardig in de buurt van Vaticaanstad. Afstand van Colosseum naar Vaticaanstad is ~6km. Vaticaanstad ligt uiterst links van alle bezienswaardigheden en het Colosseum helemaal rechts. De rest bevindt zich dus binnen deze cirkel en is dus qua lopen redelijk goed te doen allemaal, redelijk compact. Met het OV kom je niet makkelijk ergens in de buurt, de Metro rijdt helemaal buiten deze ring en de bussen zijn net volgepropte veewagens, dus lopen dan maar! We wilden alvast een kijkje nemen bij het Vaticaan en de volgende dag de Sint Pieter bezoeken. ‘s Ochtends had de paus hier het Urbi et Orbi uitgesproken voor 40.000 toeschouwers. Die drukte hebben we bewust vermeden, sorry, we kwamen niet voor de paus. In de middag was het veel minder druk en wonder boven wonder was het zelfs relatief rustig op het Sint-Pietersplein. Meestal staan hier lange rijen in de wacht voor de Sint Pieter, nu dus niet. Er was slechts 1 horde die we nog moesten nemen: Bij een toegangshek voor het plein stonden vrijwilligers en een geestelijke om mensen tegen te houden. Je moest eerst 1 vraag beantwoorden: Visit or Prey? Wij, 5 volwassenen voorzien van 3 grote camera’s en fototassen hebben helaas niet naar waarheid geantwoord! Sorry, we wilden zo graag naar binnen en die camera’s spreken toch ook boekdelen. We mochten dus door (ooooh) en belanden bij een indrukwekkende tassencontrole tussen de pilaren die rondom het plein staan. Drinken inleveren, tassen open en door een detectiepoortje voorzien van bewakingspersoneel. Tassen ook door detectietunneltje en toen waren we binnen! Wat een prachtige kerk is dat, daar word je heel stil van. Hij is mega-groot en voorzien van de prachtigste versieringen, elke mm is bewerkt. Ontzettend hoog en midden in de kerk staat een soort gigantisch prieel: het Baldakijn van Bernini. Achteraan is natuurlijk het altaar. Daar was wederom een toegangshek met dezelfde vraag: Visit or Prey? Deze hebben we niet beantwoord, we zijn netjes op afstand gebleven om al het moois te aanschouwen. We hebben onze ogen uitgekeken en waren zeer onder de indruk. Ook een echte Must-do als je in Rome bent. Bij het verlaten van de kerk hebben we nog informatie gevraagd bij een kraampje over het Vaticaanmuseum. Bleek erg nuttig te zijn, want ook zaterdag nu gesloten en zondag alleen ’s ochtends open vanaf 8.30, maar wel gratis (elke laatste zondag van de maand). Wegens te verwachten drukte werd geadviseerd om al rond 8 uur in de rij te staan. Oke, dan, dat wordt dus een vroegertje op 3de kerstdag! Want dat gaan we sowieso bekijken, druk of niet.

Ter info: Sint Pietersbasiliek

Deze katholieke kerk ligt aan het Sint-Pietersplein in Vaticaanstad. De kerk werd tussen 1506 en 1626 gebouwd in Renaissance-Barokarchitectuur op de plaats waar het vroegere Circus van Nero was. Hier is volgens de overlevering de apostel en eerste Paus, Petrus, gekruisigd en begraven. Het is een belangrijk bedevaartsoord. De Sint-Pieter was de grootste kerk ter wereld tot 1989, toen ze in grootte werd overtroffen door een kopie in Ivoorkust.
In 324 werd de eerste Sint-Pieter al gebouwd, maar na elfhonderd jaar weer gesloopt omdat hij in zeer slechte staat was. Verschillende architecten hebben vanaf 1506 aan deze kerk gebouwd en soms weer gedeeltelijk gesloopt. Ook Michelangelo en Rafaël hebben hun bijdrage geleverd aan de bouw. In 1626 werd de basiliek eindelijk ingewijd. Het plein voor de basiliek, Piazza San Pietro, werd door Bernini ontworpen, en voorzien van een zuilengalerij met 284 pilaren (die de armen van de katholieke kerk symboliseren). Er zijn 2 fonteinen en een Egyptische obelisk. De voorkant van het gebouw (narthex) is voorzien van beelden van Jezus, Johannes de Doper en alle apostelen (behalve Judas). Er zijn 5 bronzen deuren. De middelste 3 zijn de toegangsdeuren. De meest linkse is de Deur van de Dood, bij het overlijden van een paus verlaat de kist de basiliek via deze deur. De rechterdeur is de Heilige Deur en wordt alleen in jubileumjaren door de Paus geopend. De rest van de tijd is deze aan de binnenkant dichtgemetseld.
In de kerk bevinden zich vele monumenten voor pausen, heiligen en prominente katholieken. Achter het altaar hangt Bernini’s Gloria, een uitbeelding van de Heilige Geest in het hart van het stralende licht. In het midden van de basiliek, onder de koepel, staat het Baldakijn van Bernini. Dat zijn 4 enorme gedraaide marmeren zuilen met daarboven op een soort dak. Dit is de troonhemel en deze is van brons en geplaatst boven het meest heilige deel van de kerk. Men vermoedt dat hier de rustplaats van Petrus (Sint-Pieter) is. Volgens overlevering werd het brons van het dak van het Pantheon gebruikt om dit monument te bekleden. De koepel van de Sint-Pieter is gigantisch groot. Aan de buitenkant staat een bronzen bol op de top met een doorsnede van 3,2 meter. In de basiliek bevinden zich 148 praalgraven van overleden pausen.

Na het bezoek aan de Sint-Pieter zijn we huiswaarts gekeerd. Om niet 6km te moeten lopen namen we de bus vanaf een treinstation. Toen we instapten konden we nog redelijk staan (begin van deze buslijn), maar naarmate we verder reden en er steeds meer mensen instapten werd het bijzonder druk en claustrofobisch. Er kon op een gegeven moment echt niemand meer bij en de chauffeur stopte zelfs niet meer bij de haltes. Toen wij er uit moesten hebben we eerst een paar mensen naar buiten gegooid (en excuses aangeboden) om vervolgens langs het Colosseum naar het appartement te lopen. Sander heeft een pasta maaltijd in elkaar geknutseld en s’ avonds hebben we bankgehangen met de Kerstspecial van Robert ten Brink (All you need is Love). Daarna lekker naar bed.

De eerste kerstdag was dus een groot succes. We hebben 16 km gelopen en al heel veel moois bekeken. Benieuwd naar het vervolg op tweede kerstdag.

Fino alla prossima volta