Tweede kerstdag Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Tweede kerstdag Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Tweede kerstdag Rome

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

26 December 2015 | Italië, Rome

Forum Romanum, Colosseum, Victor Emanuel Monument en Ignatiuskerk.

Buongiorno,

Na een goede nachtrust en vers afgebakken broodjes vertrokken we weer gepakt en gezakt om Rome verder onveilig te maken. Tweede kerstdag bestaat niet in Italië, dus alle bezienswaardigheden, behalve het Vaticaanmuseum, waren gewoon geopend. Helaas was onze supermarkt gesloten, gelukkig voldoende ingeslagen op kerstavond.
Als eerste liepen we naar het Forum Romanum, vlakbij ons appartement en dichtbij het Colosseum. Als je hier een kaartje koopt, dan kan je met dit kaartje ook naar het Colosseum (combi-ticket dus). Voordeel, de rij bij het Forum is aanzienlijk korter dan die bij het Colosseum (dachten we tenminste). Toen we voor de kassa stonden van het Forum werden we aangesproken door (1 van de vele) een dame die ons een prachtig aanbod wilde doen: een Skip-the-line ticket voor het Colosseum. En voor een speciaal familietarief. Inclusief gids voor 135 Euro, echt een koopie!? En dan kon je meteen het Colosseum in zonder al die wachtrijen. Sander& Mietta hadden ons al gewaarschuwd: NIET DOEN , het is oplichterij, je moet gewoon alsnog in de rij staan en een gewoon kaartje kost slechts 12 Euro (en t/m 24 jaar de helft). Geen gids dan maar, maar het SKIP-THE-LINE wordt je overal aangeboden, ook op internet, voor alle bezienswaardigheden. Je betaalt heel veel geld en moet alsnog in een rij staan met al die mensen die ook zo’n ticket hebben. Onderga je lot geduldig en ga gewoon in de rij (~1- 1 ½ uur soms) staan. Tis niet anders hier, tis super-super druk. We werden nog nijdig gewaarschuwd door de dame: ha, nu komen jullie waarschijnlijk lekker het Colosseum niet in….. dat zien we straks dan wel. Eerst naar het Forum. Het Forum Romanum is eeuwenoud en restanten zijn dus te bezichtigen. Veel ruïnes, stukken steen, stukken pilaar, triomfbogen, geheel of gedeeltelijk intact. Echt een openluchtmuseum wat helemaal is blootgelegd door archeologen. We liepen er in een uurtje doorheen, lekker in het zonnetje. Ik zie toch liever een compleet gebouw, maar indrukwekkend is het zeker.

Ter info: Forum Romanum

Het Forum Romanum (Latijn voor “Romeins Marktplein”) was in de gloriedagen van het Romeinse Rijk HET centrum van Rome. Van oorsprong was het Forum een open vlakte tussen de heuvels waar de eerste nederzettingen werden gevormd (1000 jaar v. Chr.) Vanaf 800 v. Chr. verenigden die nederzettingen zich en ontstond de stad Rome. Dwars door het Forum liep vanaf 600 v. Chr de Via Sacra, de hoofdweg. In de vroege jaren van de Romeinse republiek verschenen er een aantal monumentale bouwwerken op het Forum. 500 v. Chr ontstond de tempel van Saturnus, de ruïne hiervan kan je nu bewonderen. In de loop der eeuwen voegden vele keizers nog meer monumenten toe, de restanten van sommigen zijn bewaard gebleven, waaronder de Boog van Septimius Severus, Tempel van Castor en Pollus, Tempel van Romulus, de Boog van Titus, Tempel van Venus en Roma.

Volgende onderdeel: bezoek aan het Colosseum. Vanuit het Forum liepen we naar de overkant van de weg en huiverden bij het zien van de mega-rij op het plein voor het Colosseum. Sh……… Maar het was een chaotisch gedoe, beetje rommelig rijtje, geen duidelijk begin of eind. Vlakbij het Colosseum stonden nog wat hekjes, maar daarna was het devies: zoek het maar uit. Wat was nu de echte rij voor mensen met kaartje. We besloten aan te sluiten bij de kortste rij die het dichtst bij het Colosseum stond. Is vast de rij voor ticketbezitters, toch?? Uiteindelijk bleek dit dus de rij te zijn voor mensen zonder ticket, onbegrijpelijk, maar we wilden niet opnieuw achter aansluiten en zijn dus heel vals rechts gaan invoegen in de andere, lange rij. Ohhhhhhh, tja, moeten ze het maar duidelijk aangeven. Na 30 minuutjes waren we bij de ingang en we vroegen aan een medewerker waarom het zo slecht aangegeven stond, welke rij is wat? Hij zei: er staat een bordje, maar daar achter weet je dus niet waar je moet staan, tja kan het bordje niet steeds verplaatsen…… Hoezo, slechte logistiek? Maar wij waren binnen, na weer een tassen-controle, eenmaal binnen viel het met de drukte mee, het verspreidt zich enorm. We liepen een brede trap op en kwamen op de eerste verdieping van het Colosseum alwaar we ons vergaapten aan dit immense bouwwerk. Op de begane grond is de arena, daaronder ligt een gangenstelsel en op de bovenste verdiepingen zijn verschillende tribunes op verschillende niveaus. Een gedeelte van de buitenmuren van het Colosseum is ingestort, maar er is genoeg te zien. We hebben daar vrij lang rondgelopen en alle kanten bekeken in het zonnetje. Wederom spectaculair.

Ter info: Colosseum

Het Colosseum werd gebouwd in de 1e eeuw na Chr. Het was het grootste amfitheater in het Romeinse Rijk. Keizer Vespasianus begon met de bouw en het werd gefinancierd uit de krijgsbuit van vele plunderingen. Het werd gebouwd op de plek waar eerst een vijver was horende bij het verblijf van keizer Nero, het Gouden Huis. Om herinneringen aan de gehate keizer Nero uit te wissen probeerde men de sympathie van het gewone volk terug te winnen met “brood en spelen”. De opening van het Colosseum was goed voor een feest van 100 dagen en daarbij werden volgens overlevering 5000 wilde dieren gedood. Bij een later feest van 117 dagen namen zeker 10.000 gladiatoren deel. Berucht zijn de wrede en bloeddorstige gevechten die er dagelijks in verschillende voorstellingen werden gehouden. Gevechten tussen dieren onderling, tussen gladiatoren (vaak slaven) en tussen mensen en dieren. Een ongelijke strijd die pas eindigde met de dood van 1 van de deelnemers. Soms bleef een verliezer toch in leven en dan bepaalde de keizer of hij mocht blijven leven. Af en toe mocht het publiek ook beslissen over zijn lot. Duim omhoog of duim omlaag. Het volk had vrij entree, ruim 50.000 mensen konden in het Colosseum (zitplaatsen en staanplaatsen).
De omtrek van het Colosseum is meer dan 520 meter en de hoogte van de gevel is bijna 50 meter. Het is 155 meter breed en 188 meter lang. Het bevat 80 ingangen. De naam Colosseum betekent in het latijn kolossaal, maar slaat niet zoals gedacht op dit enorme gebouw, maar op een 32 meter hoog standbeeld van Nero wat ooit naast het Colosseum stond en waarin hij als zonnegod werd afgebeeld. Uiteindelijk stopte keizer Honorius de gevechten, omdat het barbaars was. Meer dan 300.000 mensen en dieren hebben het leven verloren. Daarna raakte het gebouw in verval. Door een hevige aardbeving in 442 werd het gebouw ernstig beschadigd en later werd ook veel materiaal gebruikt voor de bouw van andere gebouwen in Rome, zoals de Sint Pieter. Pas in 1750 zorgde paus Benedictus XIV voor het begin van de nodige restauratiewerken. Er mocht niets meer van het bouwwerk geplunderd worden. Het Colosseum is slechts nog een schaduw van het imposante amfitheater wat het ooit geweest is, maar nog steeds erg indrukwekkend.

Vlakbij het Colosseum ligt ook het Victor Emanuel Monument. Eerste kerstdag was dit gesloten, er staat een groot hek voor. Maar vandaag dus open. Het is een gigantisch mooi bouwwerk gemaakt van wit marmer, waardoor het enorm opvalt. Het is beter bekend als Het Altaar des vaderlands. De Romeinen noemen het gekscherend “de bruidstaart” of “de Typemachine”. Ik vond het geweldig mooi!!!! Het ziet er eeuwen oud uit. Toch is het pas 120 jaar oud. Het is gebouwd ter ere van Koning Victor Emanuel II, de eerste koning van een Verenigd Italië. We liepen door een toegangshekje en klommen de brede trappen op. Bovenaan is een soort plein alvorens je naar binnen gaat. Op dat plein liepen zenuwachtige suppoosten rond die continue op een fluitje bliezen. Geen idee waarom, ze gebaarden heel druk naar verschillende mensen en riepen Italiaanse zinnen. Uiteindelijk snapten we het toch: je mag niet bellen en niet zitten op de trappen, want ……..? Wel lachwekkend, ze maakten zich enorm druk, maar bijna niemand begreep waarom. Bovenaan de trappen is ook het Graf van de Onbekende Soldaat. Deze soldaat sneuvelde in de 1ste wereldoorlog en werd als symbool voor alle onbekende gesneuvelde Italiaanse soldaten op deze plaats begraven. Dag en nacht wordt dit graf bewaakt door 2 erewachten die naast de eeuwig brandende vlam staan. We zijn ook binnen in het Monument geweest, daar ook veel pracht en praal. Via grote trappen kom je op een mooi uitkijkpunt, je kan een groot deel van Rome hier zien. Prachtig uitzicht. En wederom scheen de zon heerlijk, vandaag weer 16’C.

Ter info: Victor Emanuel Monument

Het gebouw bestaat uit puur wit marmer en is ontworpen door Sacconi, winnaar van een architectuur wedstrijd. Het monument is 120 meter breed en wel 80 meter hoog. Er zijn veel zuilen (15 meter hoog) , 2 fonteinen en vele reliëfs. De 2 fonteinen aan de voet van het monument stellen de 2 zeeën voor die Italië begrenzen. Boven op het gebouw, aan de rechter- en linkerzijde staan 2 bronzen standbeelden van de godin Victoria, die rijdt op een vierspan. Het ene beeld vertegenwoordigt Vrijheid en het andere Eenheid. In het midden staat een enorm bronzen ruiterstandbeeld van Victor Emanuel II. Het beeld is gemaakt door Chiaradia die er wel 20 jaar aan werkte. Het weegt 50.000 kilo en is 12 meter lang. Naast dit monument is ook de Basilica de Santa Maria in Aracoelia, waar we ook even binnen zijn geweest.

Laatste bezienswaardigheid was de Ignatiuskerk. Ook al zo prachtig gedecoreerd. Er staat een gigantische maquette en het vreemde van deze kerk is dat er geen koepel is, maar dat deze wel geschilderd is op het plafond om de indruk te geven dat die er toch is. (het geld was op….). Laatste stop van deze dag was een Italiaans restaurant. We kwamen uit bij Quattre Colonnes, gelegen aan het Piazza Navona. Gelukkig een goede keuze en we hebben heerlijk gegeten en zeer betaalbaar. Na het avondeten zijn we naar huis gegaan.

Nog een laatste opdracht voor deze avond: uitzoeken hoe we de laatste dag het snelst naar het Vaticaanmuseum konden gaan en waar we de koffers eerst moesten dumpen na het uitchecken. We hadden al gelezen dat dat mogelijk was bij treinstation Termini. Eerst zien dan geloven. Sander, Mietta en ik besloten op onderzoek uit te gaan. We stapten in de metro bij het Colosseum (bij ons app. om de hoek) en reden naar station Termini, een ritje van ~20 min. Een metrokaartje kost slecht 1,50 Euro en je mag 1 ½ uur reizen. Aangekomen bij Termini hebben we ons 3 slagen in de rondte gezocht om de kofferdump te vinden. Werkelijk alle kanten van het station hebben we gezien, alle verdiepingen meerdere keren zelfs, maar de bordjes met een koffertje stuurden ons steeds naar hetzelfde punt, alwaar geen kofferverblijfplaats was. Grrrr, zo moeilijk kon het toch niet zijn? Uiteindelijk bleek deze opvang dus helemaal buiten het station te zijn!!! Die bordjes klopten echt voor geen meter. Afijn, in de straat langs het station is dus een kofferstalling. En we liepen ook meteen langs verschillende haltes met shuttle-bussen die rijden van Termini naar het vliegveld voor het luttele bedrag van 4 Euro per persoon!!! Da´s stukken goedkoper dan een taxi zeg, dus ook al geregeld voor de terugreis. Gewoon zorgen dat we hier morgen rond 15.30 zijn, dan kunnen we kiezen uit 2 busmaatschappijen die rond 15.45 vertrekken. Reserveren kan helaas niet.

Wij na 1 ½ uur weer huiswaarts. We dachten nog heel naïef dat ons kaartje ook voor de terugreis was, maar het is dus alleen enkele reis. De poortjes bleven gesloten. Dus nieuwe kaartjes kopen, maar ook dat verliep dramatisch. Uiteindelijk bleek dat de kaartjesautomaat onze nieuwe Eurobiljetten niet accepteerden, we konden nergens wisselen en muntjes konden er ook niet in. Bij een infohokje deden ze alsof we gek waren, ze geloofden ons niet en we raakten behoorlijk geïrriteerd. Grrrr, hoe komen we hier nu weg? Is heel ver lopen naar het Colosseum, echt geen optie. Uiteindelijk toch een kaartjesautomaat gevonden aan de andere kant van het treinstation die gelukkig wel nieuwe eurobiljetten inslikte en meteen de kaartjes voor de volgende dag ook al gekocht. En de kaartjes blijven gewoon geldig totdat je ze stempelt voor een metrorit. Rond 21.30 waren we pas thuis, maar wel blij dat we dit alvast hadden uitgezocht. Ik houd niet zo van verrassingen en dat scheelt weer een hoop gedoe morgen. Snel nog de koffers ingepakt en toen was het alweer tijd voor een tukkie.

Buona notte