Kerstavond in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Kerstavond in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Kerstavond in Rome

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

24 December 2015 | Italië, Rome

Ciao amici,

In oktober 2015 waren we bij Sander voor zijn verjaardag en bedachten spontaan dat het misschien wel leuk zou zijn om de kerst dit jaar in Rome door te brengen. Zo gezegd, zo gedaan. De weken erna de vlucht geboekt met Vueling (verbazingwekkend om weer te zien dat de prijzen erg variëren op verschillende dagen van de week!) en daarna diverse appartementen onder de loep genomen. Geboekt en weer gratis geannuleerd (zo handig bij Booking.com). Belangrijkste voorwaarde: met Wifi!! Uiteindelijk gingen de meeste stemmen naar een gezellig onderkomen, vlakbij het Colosseum. Met de klinkende naam: Cozy Colosseum! 2 slaapkamers, 2 badkamers, volledig uitgeruste keuken en een 2 persoons bankbed in de huiskamer, met grote Flatscreen TV. Een modern ingerichte keuken met oven. Kortom alles wat je nodig hebt voor 5 volwassenen.

Donderdagochtend 24 december was het zover, het vertrek naar Rome. Sander en vriendin Mietta waren om 9 uur bij ons thuis en daarna reden we met z’n 5-en naar 24/7 Parking in Aalsmeer. De auto werd daar voor 4 dagen gedropt op een weiland. Zelf parkeren en de sleutel mochten we meenemen. Met een shuttlebusje keurig gedropt in de vertrekhal van Vueling. Voor Leen had ik weer extra beenruimte geboekt en bij deze zitplaats hoorde ook een extra koffer. Die konden we meteen inchecken. Tevens nog 3 handbagagekoffertjes meegenomen voor alle fotobenodigdheden en wat kleding van Sander en Mietta. Daarna wat koffie genuttigd (met natuurlijk appeltaart!) en om 13.15 vlogen we naar Bella Italia. Voor Leen, Claudia en mijzelf de allereerste keer naar Rome, Sander en Mietta waren er afgelopen zomer samen geweest en Mietta was er ook al eerder geweest. Om 15.30 landen we op vliegveld Fiumicino . Het vliegtuig stopt niet bij een slurf, we moesten met een bus verder rijden naar de aankomsthal. De koffer hadden we snel te pakken en toen was het een kwestie van een taxi vinden. Die had ik al thuis besteld, een busje (immers 5 volwassenen) wat ons direct naar het appartement zou brengen. Geen gedoe met trein, metro en bus. Zeker niet als je geen idee hebt hoe het OV in Rome werkt. De prijs was 70 Euro, niet mis, maar de trein is ook 14 Euro pp en dan moet je nog met metro en bus. Dus gemak dient de mens en om 16.30 stonden we voor de deur van ons appartement. De taxi chauffeur had grote haast (hoezo moet je je houden aan de snelheid?) pffff, typisch Italiaans?

Bij het appartement stond al keurig iemand te wachten van de organisatie “My Extra Home”, die diverse luxe appartementen in Rome verhuurt. Na een korte rondleiding door het appartement konden we nog snel naar de supermarkt aan de overkant van ons straatje. Ideaal, eerste kerstdag is natuurlijk alles dicht. Deze supermarkt sloot om 18 uur. Voor die tijd hadden we genoeg (afbak)broodjes, pasta met toebehoren, koek en zopie ingeslagen om de komende dagen door te komen. Daarna op pad om een hapje te eten. We vonden een Italiaan (duhhhh), maar bestelden wat vlees en patatjes, Sander nam toch maar een pizza. Brrrr, was geen toppertje. Jammer dan, volgende dag zelf koken!

Vervolgens “Rome By Night” gedaan. Eerste kennismaking met deze prachtige stad. Om de hoek van ons appartement staat het Colosseum, erg imposant, en mooi verlicht. Veel verlichte monumenten, ruïnes en straten gezien. Geen hoog kerstgehalte, maar dat geeft niet. Al enorm genoten van het prachtig verlichte Victor Emanuel Monument (met gigantische kerstboom), wat een kolossaal gebouw zeg. Rond 22 uur weer huiswaarts gegaan en ons bedje opgezocht. Flink wat km gemaakt en onze eerste indruk was fantastisch. Heel veel zin in de volgende dag.

Ci vediamo domani