Jasper, een Whow dag op Wilcox Pass - Reisverslag uit Jasper, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Jasper, een Whow dag op Wilcox Pass - Reisverslag uit Jasper, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Jasper, een Whow dag op Wilcox Pass

Door: ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

20 Juli 2009 | Canada, Jasper

Jasper,20 juli,weer een Whow dag op Wilcox Pass

Hallo beste lezertjes,

Ja het was weer een geweldige dag om te hiken, prachtig zonnig en strak blauw, amper een wolkje. Zoals aangekondigd moesten we eerst wel ruim 100 km de Icefields Parkway terugrijden richting Lake Louise, maar het was een heel goede keus. Het begon al gelijk knallend, net onderweg stak vlak voor onze neus een zwarte beer op zijn/haar gemak de weg over, pom,pom,pom. Geen enkele haast hoor. Gelukkig heb ik altijd de camera onder handbereik dus het bewijs ligt vast. Gelukkig zat er niemand achter ons, want het was nog best vroeg ~8.30, we zijn langzamer gaan rijden, niet uitgestapt, nee echt niet!!!! Whow, leuk begin van een fantastische dag.

Vlak voor de Columbia Icefield zagen we ook nog Bighorn Sheep in de verte liggen. Bighorn Sheep, wat zijn dat voor dieren? Straks een uitgebreide beschrijving!! FF geduld nog. De hike begon net na die gigantische gletsjer, volgens “het” boek zouden we prachtige uitzichten op meerdere gletsjers krijgen (wel weer 4****waard). Nou we zijn zeker niet teleurgesteld. Eerst de gebruikelijke klim door een bos, maar al vrij snel kwamen we in open terrein. Lekker toendra-achtig gebied met al snel uitzicht op de gletsjers. Whow-factor!!! want wij houden wel van een beetje ijs op de bergen. Na een poos zagen we in de verte op een helling tegen de berg een groepje Bighorn Sheep. Het zijn dus schapen (duhhh) met een witte k…..t met van die gigantische gedraaide hoorns tegen hun kop. Iets dichterbij ontdekten we ook een groepje van 4, dus die zijn voor eeuwig vastgelegd met telelens, zie het bewijsmateriaal. Erg dichtbij konden we niet komen,dan gaan ze lopen en zo hoort het natuurlijk ook. Lekker wild. Weer iets later vloog er ineens iets langs Leen en ik schreeuwde: "Leen", want die keek net de andere kant op. En het was…….zo bleek later op de foto een Golden Eagle!!!! Yes, een arend, volgens ons op jacht naar groundsquirrels, want die zaten behoorlijk te piepen. Leen heeft gelukkig nog goede reflexen en omdat de telelens erop zat hebben we dit ook redelijk goed kunnen vastleggen, want hij vloog best snel, echt wel.

Tsjonge, wat een dag. Heerlijk genoten van het uitzicht op de prachtige gletsjers. We hebben een hele poos gelanterfant, niet ver gewandeld dus, slechts 8 km, maar zo’n prachtige omgeving en dan al die dieren. Een schitterende dag dus, helemaal niet erg om 200 km (heen + terug) voor te rijden. Op weg naar Jasper kwamen we nog Mountain Goats tegen langs de kant van de weg, daar is Leen wel voor uitgestapt, mag wel toch? De kemper stond niet langs de weg, maar netjes op een parkeerplaats. Overigens is 100 km rijden niet zo ver, maar als achterin de kemper alles kraakt, piept en rammelt dan ben je toch blij dat je er bent. Ik denk dat wanneer je een bakje room neerzet je aan het eind van de rit een bakje slagroom hebt. De schokbrekers zijn vast van beton….

Eenmaal terug op de campground wachtte ons nog een verrassing, er stond een tentje, met stoel en BBQ op “ons” plekje, welke onverlaat durft daar te gaan staan…..? Gelukkig kwam de eigenaar vrij snel na ons ook aan, verbaasd wapperend met zijn bewijs van “zijn” plekje. Helaas, helaas voor hem, het was een vergissing bleek, hij had het plekje dus naast ons. Wij hebben 16I en hij 16H. Gelukkig geen slaande ruzie, hij pakte zijn tentje op en probleem opgelost. Morgen vertrekken we richting Wells Gray, een ander natuurpark 350 km van Jasper. Een hele reis dus, dat levert heeeeeel veeeeeeel slagroom op.

Eerst morgenochtend iets doen wat ik zo lang mogelijk heb uitgesteld: DE WAS!! We hebben alles binnenstebuiten, achterstevoren, ondersteboven gebruikt maar eens moet je er aan geloven. Overigens valt de stank wel mee hoor. Ik heb al gezien dat de was hier maar 30 min. duurt, wit of bont, maakt allemaal niet uit. Daarna 40 min. in de droger en klaaaaaaar (hoop ik). Er zijn heel veel wasmachines, dus misschien zijn we snel weer klaar met deze klus. De wasmachines staan wel in Jasper, hier op de campground is niks. We proberen dan ff het thuisfront te bellen; Sander en Claudia zijn jullie rond 16.30 thuis? We SMS-en wel even voor we op MSN gaan. Daarna dus op weg en ’s avonds op een campground in Wells Gray. Internet? Geen idee.

De dag erna moeten we echt vroeg op voor een Wildlife Excursie met gids die 10 uur duurt, begint om 5.30!!!! Dit is die excursie die niet leek door te gaan maar die hebben we dus gelukkig kunnen verzetten. De dag erna blijven we ook in Wells Gray. Ze noemen dit park ook wel: Waterfall Park, dus dan weet je het wel. We willen een mooie wandeling doen, de Trophy Mountain Trail, met heel veel bloemenweiden en……..watervallen. Ik weet dus niet wanneer we weer in de lucht zijn, ik hoop snel.

Foto's op:

Tot de volgende keer.
Liefs Leen en Ellien

P.S. Claudia/Sander: tuurlijk missen wij jullie ontzettend, maar we proberen nog niet af te tellen, we willen nog zoveel doen, 3 excursies en ook nog speciaal op zoek naar visarenden op Vancouver Island. Als we terugzijn knuffelen we jullie helemaal plat, echt waar!!! Hebben jullie het helikopterfilmpje op You-Tube nou gevonden?
XXXXXXpapa en mama

P.S. Op weg naar het illegale internetcafe stak er nog een zwarte beer de treinrails over, was ook wezen winkelen in Jasper denk ik, alles is hier elke dag tot 22.00 open! Arme beer, hij werd het bos ingejaagd.

• 21 Juli 2009 - 09:27

Claudia:

Die beer was wel erg dicht bij. En grappige schapen.

Jaaa we hebben het filmpje gezien. Echt gaaf man.

Ik zal er zijn om 16.30. Sander moet werken tot 17.00 dussssss

xxxxx claudia

• 21 Juli 2009 - 10:24

Bianca:

Hey Leen en Ellien,

Lijstje met dieren begint wel korter te worden, want jullie hebben al vele kunnen afschrappen.Gaaf man!!
    Heb ook de you tube film gekeken, gaaf zeg die vlucht! Hoe is het weer daar? Hier erg wisselvallig.
    Fijne dag
    xx

• 21 Juli 2009 - 19:58

Saskia:

Hoi hoi
    Nou ook vandaag weer genoten van jullie verhaal en prachtige foto's. Voor ons voor het laatst want wij vertrekken morgen richting brabant en zoals jullie weten hebben wij geen laptop (nee willen we echt niet!)en dus kunnen we jullie verhalen niet meer lezen maar dan hebben we wat te lezen als we weer terug zijn maar dat duurt nog even.
    Dikke kus en geniet nog lekker van alle mooie dingen (ik zou ook nog niet af willen tellen als ik daar zou zijn hoor!)
    We zien jullie weer in Nederland.
    Groetjes
    De Kooijen

• 21 Juli 2009 - 21:05

Marijke:

hoi hoi
    ben net thuis van vakantie en denk dat ik nog wel vele uren achter de pc zal doorbrengen de komende dagen om alle verhalen en foto's te bekijken! superleuk om zo mee te kunnen leven. nog heel veel plezer he.. ziet er heel gaaf uit allemaal! ik kan me goed voorstellen dat jullie mega genieten!!
    veel liefs, Marijke

• 23 Juli 2009 - 19:52

Marijke:

hoi Ellien
    vanavond eindelijk tijd om alle verslagen te lezen. superleuk. je leeft echt mee. fijn dat Leen de helicoptervlucht zo leuk vond! Goed gedaan van je!
    veel plezier verder, liefs Marijke

• 24 Juli 2009 - 10:12

Carolien:

Hoi zus

ik hoop dat je het nog steeds errug naar je zin hebt. Ik wil je alvast feleciteren met je verjaardag morgen (ik ben dan geen tweeling meer). Veel groetjes uit Tilburg

• 24 Juli 2009 - 16:31

Claudia:

Lieve mensen
    Me ouders hebben een tijdje geen internet.
    Ze belde net. Ze zijn gister naar Vancouver Island geweest. Daar hebben ze anderhalf uur op een grote boot gezeten. Ze hebben 2x dolfijnen gezien.
    Ze gaan vandaag arenden spotten.

Als ik meer weet laat ik het weten.

xxx claudia
    Ps: Zoals jullie misschien weten is mijn moeder morgen jarig, misschien is het leuk om allemaal een berichtje achter te laten.
    Alvast bedankt.