Op zoek naar The Lion King - Reisverslag uit Krimpen aan de IJssel, Nederland van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Op zoek naar The Lion King - Reisverslag uit Krimpen aan de IJssel, Nederland van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Op zoek naar The Lion King

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

11 Maart 2018 | Nederland, Krimpen aan de IJssel

Geagte lesers,

Jaja, we gaan eindelijk naar The Lion King. Maar niet die in Schevingen te zien is, maar ietsiepietsie verder weg: in Zuid-Afrika. Oog in oog komen te staan met de echte koning der dieren, hoe gaaf is dat? Als enthousiaste dierenliefhebbers is dit natuurlijk voor ons de ultieme droom om kennis te maken met niet alleen de Big Five maar ook heel veel andere dieren zoals diverse soorten antilopen, apen, prachtige vogels, reptielen enz.

Wat is de " Big Five" in Afrika?
De Big Five is een begrip onder toeristen die Afrika bezoeken en komt uit de tijd van de "big game" jagers. Dit waren destijds de vijf lastigste grote wilde dieren om op te jagen. Tegenwoordig worden ze voornamelijk gejaagd met fototoestellen door vakantiegangers. De Big Five bestaat uit de olifant, de neushoorn, de buffel, de leeuw en het luipaard.
De reden dat juist deze dieren op de lijst staan van de Big Five heeft onder andere te maken met de grootte en de gevaarlijkheid van het dier. De voornaamste reden van de naam is toch uit de tijd van de trofee jagers (zoals tandartsen…). Al deze diersoorten zijn in het algemeen lastig te benaderen, helemaal ten opzichte van andere dieren. Zo vallen olifanten, buffels en neushoorns aan wanneer je te dichtbij komt of als ze gewond zijn. De leeuw en het luipaard zijn sowieso al wat moeilijker te vinden en zijn altijd gevaarlijk voor mensen. Wanneer zij zich bedreigd voelen kiezen zij voor de aanval. Luipaarden zijn erg schuw en daardoor moeilijk te vinden.

Waar is de Big Five te zien?
De Big Five is helaas niet meer overal in Afrika te zien. Jarenlange jacht heeft de neushoorn en olifanten populaties erg uitgedund. Daarnaast is het luipaard een erg schuw dier dat ook nog eens goed is gecamoufleerd. Gelukkig hebben de gidsen in Afrika erg goede ogen en kunnen ze de dieren zelfs tijdens het rijden nog spotten. In een aantal natuurparken in Afrika is de Big Five nog wel te zien, dit zijn o.a. in Tanzania in de Serengeti en Ngorongoro krater, in Kenia de Masai Mara, in Zuid-Afrika Kruger National Park en in Namibïe Etosha National Park.

Een jarenlange wens van vooral Leen is om op safari te gaan. Ik heb dit altijd tegengehouden om een paar redenen. Te warm, te eng, te onbekend, te…….. ik zal het maar toegeven, mijn niet al te kleine angst voor spinnen!! Niet lachen, maar ik houd niet van alle dieren ja! Toegegeven, ik weet echt wel dat spinnen zeer nuttig zijn, meestal ongevaarlijk en de angst is ongegrond. Ze hebben gewoon iets te veel pootjes, duiken ineens ergens stiekem op, en zien er ronduit eng uit (voor mij althans). Maar een fobie is nu eenmaal niet rationeel en gaat ook niet zomaar over. Geef mij maar een beer, die zie je meestal wel aankomen, haha. Weten jullie meteen waarom we zo vaak naar Noord-Amerika gaan.

Waarom heb ik me nu dan toch laten ompraten voor dit Afrika-avontuur? Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik regelmatig in Blijdorp te vinden als rondleider om kinderfeestjes op te leuken. Een flink aantal Blijdorp collega’s zijn mij al voorgegaan naar Afrika en vertellen hele spannende en mooie dingen over hun reizen. Begin vorig jaar tijdens een Blijdorp uitje met collega’s raakten we aan de praat met 1 van die Afrika reizigers en hij kon ons een aantal nuttige tips geven. Zuid-Afrika is bij uitstek het land voor een 1ste safari-ervaring. Goed ontwikkeld, beschaafd, veilig en gezegend met ongelooflijk veel natuurschoon. De warmte kan je vermijden door in de juiste maanden te reizen. Kies een goede reisorganisatie en dan komt het echt allemaal goed. Fluitje van een cent.

Ik heb dat even laten bezinken en op een ochtend in augustus 2017 ben ik ons plaatselijke reisbureau binnen gestapt om alvast wat reisgidsen te bemachtigen. Meteen werd mij verteld dat er een collega van het reisbureau was met Afrika-ervaring, zij was die middag aanwezig. Ik dus die middag terug en zo kwam ik in gesprek met Mirjam. Zij raadde mij aan om verschillende offertes te laten maken bij 2 reisorganisaties die expert zijn in Afrika. In eerste instantie dacht ik na aanraden van mijn Blijdorp collega dat FOX reizen van ANWB de beste zou zijn, maar die werd door haar juist afgeraden. Het is dan niet mogelijk om je reis op maat te laten maken. En zoals jullie weten heb ik meestal wel heel veel wensen. Ik ging naar huis met 4 reisgidsen en ben toen begonnen om me te verdiepen in Zuid-Afrika.

Wat is de beste reistijd? Voor ons kwam ik uit op de maand april. Niet super warm, niet heel veel neerslag (ook wel lekker), niet het hoogseizoen qua reizigers. Omdat de seizoenen in Zuid-Afrika omgekeerd zijn aan die bij ons is het dan juist herfst.

Zuid-Afrika is ook een gigantisch groot land binnen het continent Afrika. Waar willen we dan naartoe? Natuurlijk naar het beroemde Kruger National Park, daar zijn de meeste wilde dieren te vinden. Grenzend aan/of in het grote Kruger Park zijn een aantal Private Game Reserves, waar je in tegenstelling tot het Kruger Park ook off-road mag rijden. Niet met je eigen auto, maar in safari-jeeps die horen bij privé Lodges. Er zijn geen grenzen voor de dieren met het Kruger Park, alles loopt “gewoon” los rond. In het Kruger Park mag je wel op eigen gelegenheid over de geasfalteerde wegen rijden. Vooral in de Private Game Reserves is de safari ervaring natuurlijk extra intens, je gaat achter de dieren aan. Op een verantwoorde manier. Vooral in de Private Game Reserves in het gebied Sabi Sands zitten veel luipaarden, en die willen we sowieso supergraag zien. Dus de keuze voor een verblijf in 1 van de Lodges in Sabi Sands was makkelijk. In een ander gebied genaamd Klaserie komen juist weer veel cheetah’s voor (het jachtluipaard), dus een Lodge hier was ook een wens. Een paar dagen zelf rondrijden in het grote Kruger Park leek ons ook wel leuk. Behalve het meest bekende en beroemde Kruger Park zijn er nog heel veel andere wildparken die zeer de moeite van het bezoeken waard zijn, elk met hun eigen flora en fauna. Hluhluwe/Imfolozi (spreek uit als sloewie-sloewie) heeft een heel andere uitstraling en is ook gezegend met de Big Five. Ook een verblijf in dat park staat op het wensenlijstje. En gelukkig heeft Zuid-Afrika ook bergen, joepie kunnen we ook nog wat hiken. De Drakensbergen schijnen fantastisch mooi te zijn voor wandelaars zoals wij.

Het plaatje begon al wat duidelijker te worden en ik ben een paar keer terug gegaan naar het reisbureau om alle wensen door te geven aan Mirjam. Ik had voorkeur voor bepaalde Lodges en dat moest alleen “even” aan elkaar gebreid worden. Mirjam liet 2 offertes maken bij Travel Impressions en Live 2 Travel. Na veel heen en weer gemail kwamen we tot een keuze: Live 2 Travel werd de uitverkoren reisorganisatie. https://livetotravel.be Zij konden al mijn wensen vervullen en hadden meteen van alle Lodges de beschikbaarheid gecheckt. Een mooi programma werd in elkaar geknutseld en eind september was alles rond. Het vooruitzicht is een fantastisch mooie reis met geweldig mooie accommodaties. Geen primitieve hutjes, ivm met spinnen en andere vervelende kruipende beestjes (en we houden toch ook wel van wat luxe voorzieningen), maar prachtige Lodges met 2 Game Drives per dag (zo noemen ze dat daar, maar dat is dan een ritje met gids in een open jeep op zoek naar de wilde dieren), gelegen midden in de prachtige natuur. Game is een ander woord voor “het Wild” . We starten en eindigen in Johannesburg.

Het programma is als volgt;

-2 April; 10.30 vertrek met KLM naar Johannesburg, aankomst 21.20 uur. Er is geen tijdverschil, dus ook geen jetlag, handig! We hebben eerst een Meet & Greet met een vertegenwoordiger van Live 2 Travel, die ons wat tips gaat geven voor onze reis door Zuid-Afrika. We overnachten in City Lodge OR Tambo Airport Hotel (150 meter lopen via een sky-bridge), we blijven dus de eerste nacht op het vliegveld.

-3 April; Naar Hannah Lodge in Ohrigstad. Na het ontbijt ophalen huurauto op het vliegveld, een SUV, die ik overigens wel zelf heb geboekt bij Budget Cars. Een rit van ~365 km. We proberen voor 16.00 uur in te checken bij Hannah Lodge, dan kunnen we nog mee met een Game Drive en misschien al de eerste wilde dieren tegenkomen. Deze Lodge ligt in een 8000 ha groot natuurreservaat waar ook zeldzame sabel-antilopen leven.

-4,5,6 & 7 April; Verblijf in Sefapane Lodge aan de rand van het Kruger Park. We verblijven in een rondavel, met eigen badkamer en airco. We kunnen elke dag deelnemen aan 2 Game Drives en natuurwandelingen in het Kruger Park. Het grote avontuur begint dan echt!

Het Kruger Park is een van de grootste nationale parken ter wereld en strekt zich uit over 20.000 km2. Van noord naar zuid bedraagt de afstand 380 kilometer, de gemiddelde breedte bedraagt 60 kilometer, langgerekt dus. Het park heeft de grootte van ongeveer de helft van Nederland. Het Krugerpark is in 1926 opgericht om bescherming te bieden aan het wildleven dat langzaam bedreigd werd met uitsterven door intensieve jacht. Het werd vernoemd naar een van de grondleggers van het park, Paul Kruger. Door het park lopen veel geasfalteerde wegen waar je met eigen vervoer mag rijden. Zowel in en rond het Krugerpark is een aantal zogenaamde Private Game Reserves gevestigd. Dit zijn parken die door middel van privékapitaal zijn gevestigd en worden onderhouden. Het zijn echter geen dierentuinen, er zijn geen grenzen met het Krugerpark, de wilde dieren lopen in en uit deze gebieden, alleen toeristen die verblijven in de Lodges mogen deze Reserves bezoeken onder begeleiding van gidsen in Jeeps die bestuurd worden door medewerkers van de Lodges. Een exclusieve en kleinschalige ervaring.

-8,9 & 10 April; Verblijf in Moditlo River Lodge in het Blue Canyon Conservancy, een uitgestrekt stuk beschermd gebied nabij het Kruger Park aan de schilderachtige oevers van de Nsebi Rivier. Moditlo betekent “plaats van de olifant” en naast de Big Five voelen ook de cheetah en wilde hond zich hier thuis. We verblijven in 1 van de 16 kamers van deze kleine, luxe Lodge en krijgen 2 game drives per dag.

-11,12 & 13 April; Verblijf in Elephant Plains Game Lodge in Sabi Sands Reserve. Dit is het oudste privé-wildpark van Zuid-Afrika. Het is opgericht in 1948, maar het gebied is altijd een wildernisgebied geweest. Ten oosten grenst Sabi Sand aan het National Krugerpark en in 1991 werd de 50 km lange grensdraad weggehaald zodat de wilde dieren vrij tussen Sabi Sand en Kruger kunnen bewegen. Er lopen door het park van 650 km2 twee rivieren, de Sand en Sabie Rivier. Die rivieren zorgen ervoor dat Sabi Sand de grootste en meest verscheiden dierenpopulatie van Afrika heeft, ook tijdens de droge periode (mei-oktober). Regelmatig scharrelen olifanten rondom de Elephant Plains Lodge, vandaar de naam. Hier worden ook relatief vaak luipaarden gezien, dit was voor ons ook 1 van de redenen om speciaal voor deze Lodge te kiezen, luipaarden staan hoog op ons verlanglijstje. https://www.elephantplains.co.za/

Overigens is een luipaard een ander dier dan een jachtluipaard. Een luipaard is veel groter en sterker, slaapt in bomen en sleept vaak zijn prooi hoog de boom in. Hij jaagt vooral ’s nachts. Jachtluipaarden (cheetah’s) zijn veel kleiner, zeer slanke dieren die gemaakt zijn om super hard te rennen, wat ze maar kort volhouden. Ze jagen overdag. Over hun kop lopen zwarte traanstrepen van de ooghoeken naar de mondhoeken, bij de luipaard niet. Vlekken hebben ze allebei.

Is het een Luipaard, Panter of Jaguar??
En voor de echte dierenliefhebbers wat extra info: een Luipaard (Leopard) is hetzelfde dier als de Panter. Vaak noemt men in Afrika de dieren Luipaard en in Azië Panter. Allebei hebben ze als Latijnse naam Panthera Pardus. De Jaguar lijkt hier ook op, komt in Midden- en Zuid Amerika voor, maar is veel zwaarder gebouwd. Alle dieren hebben een gevlekte vacht met rozetten (zwarte vlekken vormen een soort rondje). Alleen de Jaguar heeft in die rozetten nog 1 of 2 kleine zwarte stipjes. De Jaguar is ook veel groter, zwaarder en de Latijnse naam is Panthera Onca. Het zijn allemaal dus dieren van de Panthera familie, maar 2 ondersoorten. Weer wat geleerd.

-14 & 15 April; Verblijf in Kiaat Bungalow in Hazyview. We rijden 155 km door het Kruger park van de Elephant Plains Lodge naar deze nieuwe bestemming in Hazyview. We kunnen ook via een snellere route de bungalow bereiken, langs het Kruger Park, maar wij willen toch graag wat beestjes kijken op eigen gelegenheid. Omdat het erg druk kan zijn in het Kruger Park heb ik alvast voor deze 2 dagen toegangskaarten gekocht voor het Kruger Park. Er wordt maar een maximaal aantal toeristen per dag toegelaten en omdat het ook vakantietijd is wil ik natuurlijk niet mis grijpen. De bungalow ligt op 10 km rijden van 1 van de toegangspoorten van Kruger. Deze 2 dagen gaan we voor het eerst ons eigen potje koken. https://www.safarinow.com/go/kiaatbungalowshazyview/

-16 April; Naar Swaziland. Verblijf in Reilly’s Rock Hilltop Lodge in het Mlilwane Wildpark. We moeten dwars door Swaziland heen om naar onze volgende bestemming te komen. Een ander National Park ten zuiden van het Kruger Park. Om Swaziland heen rijden kan niet, dit is heel erg omrijden. Helaas kan de tocht door Swaziland voor enig oponthoud zorgen, er zijn niet veel grensovergangen. Swaziland is een koninkrijk en bij sommige lezers misschien bekend door de Zoeloe bewoners. We slaan de Zoeloe tradities (bekend van de dansers in rieten rokjes) over, sorry. De meest bekende Zoeloe is Shaka Zoeloe, een wrede koning waar zelfs een televisieserie aan gewijd is in de jaren 80. https://biggameparks.org/properties/reillys-rock-4

-17,18,19 & 20 April; Verblijf in Rhino Ridge Safari Lodge in het Hluhluwe Imfolozi Park. Een heuvelachtig park van 96000 ha groot en het park werd in de jaren 50-60 wereldberoemd door de bescherming van de witte neushoorn. Het park heeft een gevarieerd landschap, met dichte bossen, droge bush-velden en open savanne. Het bestaat uit 2 delen; Zuidelijk Umfolozi heeft diepe valleien en de Witte en Zwarte Umfolozi Rivieren lopen er doorheen. In het noordelijke Hluhluwe deel loopt de Hluhluwe Rivier. Deze stroomt vanuit de bergen en door rotsachtig gebied met steile kliffen door het park. De kans om hier wild tegen te komen is groter dan in het zuidelijke deel van het park. De Rhino Ridge Safari Lodge is de enige Lodge binnen het Park. We hebben een kamer met een deck (soort terras). We hebben ook hier weer 2 Gamedrives per dag, in de late namiddag (rond 16 uur) en in de vroege ochtend (6.00 uur) en daarna pas ontbijt. De Lodge heeft een Nederlandse eigenaar. www.rhinoridge.co.za/

-21, 22, 23, 24 & 25 April; Verblijf in Champagne Castle Hotel in Drakensbergen. Zuid-Afrika heeft een prachtig berggebied wat we niet wilden overslaan. Daarom gaan we hiken in de Drakensbergen. Deze liggen in het Ukhahlamba-park en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. We verblijven in een Luxe Family Room, die bestaat uit 2 verdiepingen, met 2 privé patio’s en uitzicht op de bergen. Om hier te komen moeten we eerst een flinke afstand rijden, bijna 350 km. We vertrekken hier naartoe na het ontbijt in de Rhino Ridge Safari Lodge, dus hebben we bijna de hele dag de tijd om deze afstand af te leggen. http://champagnecastle.co.za/

Voor de hikes in dit berggebied heb ik het internet afgespeurd naar mooie wandelingen. Er zijn meerdere bergen boven de 3000 meter rondom het hotel waar wij verblijven, vlakbij het grensgebied met Lesotho. Omdat het toerisme hier nog in ontwikkeling is vond ik het lastig om veel informatie over mooie hikes te vinden. En ik vond het ook geen prettig idee om dit op eigen houtje te gaan doen. Dus speurde ik het internet af om een goede gids te zoeken om ons te begeleiden tijdens onze hikes. Ik kwam op de site van Southern Secrets Hiking and Backpacking terecht en kwam in contact met de eigenaar Christeen Grant. Helaas bleek deze dame in het zuidelijke deel van de Drakensbergen te wonen, bijna 350 km bij “ons” vandaan. Dat is nou jammer. Maar ik wilde zo graag dat zij onze gids zou zijn en uiteindelijk was zij bereid om tegen vergoeding van haar accommodatie ons te gidsen. Dus ook het laatste deel van onze reis is prima geregeld. http://www.southernsecrets.co.za

-26 April; Vertrek vanuit Johannesburg om 23.15 uur, aankomst Amsterdam de volgende dag 27 april om 10.30 uur. We hebben de hele dag de tijd om op ons gemak bijna 400 km te rijden en de auto in te leveren. We kunnen nog een bezoek brengen aan het Spioenkop Nature Reserve, een klein wildreservaat met giraffen, zebra’s, antilopen en neushoorns. Dus als we nog niet genoeg beestjes hebben gezien kunnen we hier ook nog even langsrijden.

Al met al een zeer intensieve vakantie met lange dagen, we komen vast terug met duizenden foto’s. Er gaan 2 camera’s mee met 2 telelenzen, heel veel natuurgidsen, we gaan ons vast niet vervelen. Inmiddels hebben we al de nodige vaccinaties ondergaan: DTP, Hepatitis A en zelfs Rabiës (3x). Die laatste 3 injecties zijn niet standaard bij de meeste toeristen, maar wij wilden wel ingeënt worden tegen hondsdolheid omdat we vrij veel buiten zullen zijn, ook ’s avonds en gaan hiken in de bergen. Het risico om besmet te worden door rondvliegende besmette vleermuizen of een beet van een aap of lik van een dier is weliswaar erg klein maar wel aanwezig. Leen moest zelfs speciaal door de Travel Clinic gevaccineerd worden omdat dit bij de huisarts niet mogelijk was door een allergische reactie in zijn jeugd op vaccins die gekweekt zijn op kippendooiers (zoals het Rabiës vaccin) . Onder medisch toezicht heeft hij de injecties gekregen, gelukkig zonder een reactie. Tijdens de reis gaan we ook Malariatabletten slikken, in het Kruger Park is de malariamug in deze tijd van het jaar helaas actief. Maar we nemen geen enkel risico en slikken braaf 3 weken tabletten (altijd 8 dagen extra slikken bovenop het verblijf in een malariagebied). Hluhluwe en Drakensbergen zijn malariavrij. Er gaat behoorlijk wat DEET (tegen insecten) en zonnebrand mee en heel veel cameraspullen. Volgens mij zijn we goed voorbereid. Nu nog iets vinden om die spinnen weg te blazen………

See you in South Africa,
Groetjes

• 12 Maart 2018 - 17:38

Sassie:

Het aftellen gaat beginnen lieverds.
    Op naar een spannende maar vooral fantastische trip
    Tip voor spinnen?
    Vooral heel hard lopen (ik ben net zo bang als jij hoor)

Dikke kus

De kooijen uit Krimpen

• 12 Maart 2018 - 20:01

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Bedankt voor de tip Saskia, maar als ik een spin zie ga ik heel hard gillen in plaats van hard lopen. En ik word bijna agressief. Hopelijk krijgt Leen het niet al te zwaar te verduren, hij moet al die spinnen wel de tent uit jagen. ik droom nu al van spinnen in mijn bed, brrrrrrrr.

• 12 Maart 2018 - 20:32

Anita Van Der Torre:

Geniet er van en ik ga zeker steeds de verslagen lezen. Tip: vooral genieten en neem een trui mee. Het kan er heel vroeg in de ochtend best fris zijn.

• 12 Maart 2018 - 21:05

T V D Kooij :

Het is nu al mooi ik kan haast Niet wachten ik gaat er van genieten bedankt ma

• 13 Maart 2018 - 07:45

Bianca:

Wauw wat zal dit een bijzondere reis worden.
    Een droom.
    Heel gaaf, ga weer alle verhalen volgen!
    Stiekem dus meegenieten.

Heel veel plezier.
    En hopelijk zo ongedierte vrij mogelijk.

Xxxx Bianca, Ferry, yasmijn en Thyme

• 13 Maart 2018 - 17:02

Franziska:

Fijn, dat jullie droom binnenkort werkelijkheid gaat worden. Ik weet, dat je lang met jezelf geworsteld hebt vanwege de spinnen en andere "creepy crawlies". Ik ben er echter zeker van, dat je een keer daar volop zult genieten van al dat natuurschoon en waarschijnlijk helemaal geen tijd zult hebben om je zorgen te maken over mogelijk aanwezige beestjes. Ik kan me trouwens niet herinneren, dat we in Zuid-Afrika veel spinnen zijn tegengekomen. We hebben in Noord-Amerika volgens mij meer spinnen en andere creepy crawlies gezien dan in Zuidelijk Afrika. Ik wens jullie een fantastische reis toe en kijk er nu al naar uit om jullie belevenissen via deze site te volgen. Heel veel plezier!

• 13 Maart 2018 - 23:04

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Bedankt Franziska voor de bemoedigende woorden. In Noord-Amerika heb ik nog geen spin gezien, dus dan zal ik ze in het Zuiden al helemaal niet tegenkomen. Ik ben voorzichtig optimistisch, haha.....

• 13 Maart 2018 - 23:47

Franziska:

Nou, wij zijn dus afgelopen herfst in het Zuidwesten van de VS twee keer een vogelspin tegengekomen. Beide waren ongeveer zo groot als mijn handpalm. In Zuid-Afrika en Namibië daarentegen heb ik geen spinnen gezien. Tenminste kan ik me daar niet meer aan herinneren. Dus als ze er waren, dan hebben ze in elk geval geen grote indruk op mij gemaakt. Ik vind het trouwens wel heel dapper van je, dat je een insectenboekje hebt gekocht! ;-)

• 15 Maart 2018 - 18:58

Christa Van Der Zeeuw . :

Ik wens jullie een hele fijne en mooie tijd in Z.Afrika , ikweet wat jullie gaan zien ,een prachtig land ,geniet ervan .

• 02 April 2018 - 09:45

Carolien :

Goede vlucht en een fantastische reis gewenst.

• 03 April 2018 - 15:59

Ma Meijs:

Hallo antilope hoe gaat het in zuid Afrika al wilde dieren gezien. We wensen jullie een fijne vakantie toe niet te heet .