Barheia, - Reisverslag uit Nordlenangen, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Barheia, - Reisverslag uit Nordlenangen, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Barheia,

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

29 Juni 2017 | Noorwegen, Nordlenangen

Hei,

Donderdagochtend was het een klein beetje zonnig,er waren wel flink wat wolken, maar het zag er hoopvol uit. Hoopvol dat het droog zou blijven en dat de wolken weg zouden trekken. Na de vermoeiende gletsjerwandeling naar Steindalsbreen van woensdag wilden we wel dichter bij huis blijven en het een beetje rustig aan doen. Thuis zitten was geen optie, het regende immers niet! We besloten om naar Barheia te wandelen. Dat wilden we vorige week ook al doen, maar toen kwamen we bij Trollhytta terecht. Het is de wandeling die start in het dorpje om de hoek zeg maar, in Svensby. Een kwartiertje rijden en deze keer parkeerden we de auto niet bij het Tursenter naast de veerboot, waar immers het tractor pad begint, dat overgaat in een drassige vlakte en vervolgens een grindpad wat rechts naar Trollhytta gaat en links naar Barheia. Nee vandaag parkeerden we gewoon een stukje terug, bij een heus ieniemienie parkeerplekje, wel met een heus informatiebordje over Barheia. Kan niet missen eigenlijk. Volgens de beschrijving kan je ook beginnen bij het Tursenter, maar daar hadden we vandaag geen zin in. Het zonnetje scheen een beetje, er waren wel wat donkere wolken in de buurt, maar we hoopten dat die over zouden waaien. Het pad liep door een bos, beetje bergop en later ging het over in lage berkenbosjes en struiken. Aan het eind was het grassig en soms ook drassig. Een grote open hoogvlakte was de eindbestemming, op 350 hoogtemetertjes en reeds gevonden na 3 km wandelen. Lekker kort. Er stond een mooie steenhoop (cairn) met een knalrode bank. Mooi uitzicht van 360 °, dus helemaal rondom konden we de Lyngen Alpen zien, veraf en dichtbij en het Ullsfjord. Prachtig en dat na zo’n geringe inspanning. We liepen heerlijk rond te kijken en zagen dat er hele donkere wolken toch onze kant opdreven. Getver, dat beloofde nattigheid. Er zat niets anders op dan snel weer terug te gaan. We hebben in recordtempo de afdaling gedaan, maar we bleven droog. Na amper 2 ½ uur waren we al weer thuis, de meegenomen boterhammen konden we droog opeten. Buiten begon het te miezeren.

In de middag hebben we nog de plaatselijke patisseriewinkel van Svensby bezocht. Hadden daar wat over gelezen, er zou heerlijk gebak daar zijn en een soort koffietentje. Het is amper 1 km bij ons huis vandaan, net naast de mini-supermarkt. Alleen op donderdag en zaterdag is deze koffieshop geopend en het heet; Ragnhildas. Toen we daar aankwamen zaten er wat mensen aan de koffie met wat lekkers. De vitrine was helaas leeg. Gelukkig werd er net iets in de keuken bereid en dat hebben we meegenomen. Het was Pavlova, iets heel zoets, schuimgebak met meringue of zoiets en wat vruchtjes en soort slagroom. Het waren 2 kleine gebakjes, voor het astronomische bedrag van 110 Kronen. (10 kronen ~1 Euro) Beetje duur, maar om nu met lege handen naar huis te gaan is ook zo wat. We hoopten maar dat het ook astronomisch lekker zou zijn. Dat viel wel mee, het was lekker en we hebben het heeeeeel langzaam opgegeten. De rest van de middag is het redelijk droog gebleven, in de avond kwam er wat regen. Vrijdag moet een superzonnige dag worden zeggen ze, dus dan hopen we weer ver van huis te gaan. We gaan het meemaken.

Tot laters.