Een lekker modderbadje bij Rødtinden - Reisverslag uit Nordlenangen, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Een lekker modderbadje bij Rødtinden - Reisverslag uit Nordlenangen, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Een lekker modderbadje bij Rødtinden

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

26 Juni 2017 | Noorwegen, Nordlenangen

Een lekker modderbadje bij Rødtinden

Goddag,

Zondag was een soort rustdag, en de hoofdreden was het ietwat minder mooie weer. De weersvoorspelling op zaterdag was al niet te best, veel regen, en daarom hadden we al besloten om zondag thuis te blijven. En in de ochtend miezerde het een beetje inderdaad, niet zo heel erg veel, maar de bewolking hing erg laag. Het was grijs en grauw. Toch wilden we in de middag even de benen strekken, de regen viel immers best wel mee. We besloten om voor de tweede keer de strandwandeling bij Russelv te doen. Lekker vlak en lekker uitwaaien aan zee. We reden een half uurtje en parkeerden de auto weer bij Russelv. Er stond een camper geparkeerd en we raakten aan de praat met de Nederlandse eigenaren. Zij maakten een lange reis van bijna 2 maanden vanuit Nederland naar de Noordkaap om mooie plekjes uit te zoeken als locatie voor een documentaire van hun schoonzoon over de orka’s die hier elk jaar in de winter in deze wateren verblijven. Het was een gezellige en interessante ontmoeting. Daarna liepen we langs het strand, het was best koud, er was veel wind en er hing een dreigende lucht. Ineens zagen we een arend wegvliegen, jazeker. Geen Bald Eagle (met die witte kop en staart) natuurlijk, die zitten hier niet, maar wel een andere arendsoort. Weet niet welke. Wij er achter aan natuurlijk. We waren bijna aan het einde van de kuststrook en klommen nog een laatste rotspunt op, maar de vogel was gevlogen. Ik zag nog een bruinvis vlak langs het strand zwemmen. Toen begon het toch wat harder te regenen en we liepen weer terug naar de auto. We zijn best nog nat geworden, maar we hadden toch even een frisse en natte neus gehaald. De rest van de dag heeft het flink doorgeregend tot ’s avonds laat.

Vandaag (maandag) was beter weer voorspeld en we wilden graag richting Tromsø rijden om te gaan wandelen op Kvaløya. Misschien weten jullie het nog: daar waren we afgelopen februari heel veel geweest om te snowshoen en voor de jacht op de groene lichtjes. We hadden zelfs de wekker gezet en zaten al even na 8 uur in de auto. Het was bewolkt, beetje waterig zonnetje en beetje blauwe plekjes in de lucht. Om 8.30 stonden we op de veerboot bij Svensby en 20 minuten later reden we aan de andere kant van de plas richting Tromsø. We vonden probleemloos de parkeerplaats voor de hike naar Rødtinden. Daar zijn we in de winter ook geweest om te snowshoen. Het is een flinke tippel van bijna 750 hoogtemeters, en de weg naar boven is flink stijgend, all the way! In de winter was het hier prachtig, alles wit en lieflijk, hoe anders was het nu. Het was 1 grote modderpoel, moerasachtig , de hele skihelling is veranderd in een grauwe, natte en lelijke puinzooi. Af en toe staan er wat lage struikjes en bruine plukjes gras. In een modderbedje. Waarschijnlijk knapt het nog wel wat op als alles opdroogt en gaat groeien, maar skihellingen zijn sowieso niet supermooi in de zomer.

Maar bovenaan die helling was een fantastisch mooi uitzicht wisten we en daarom ploegden we dapper door de blubber naar boven. Naarmate we hoger kwamen, kwamen we ook steeds meer sneeuwvelden tegen op onze route. Nog meer nattigheid. Gelukkig zijn onze schoenen daarop berekend en na ruim 1 ½ uur soppen en glijden stonden we op het uitzichtpunt, een grote verzameling rotsen en stenen die tevens dienst deed als lunchplek. We genoten weer van de mooie omgeving, Tromsø lag in de diepte met bergen en water rondom. Er waren nog flink wat wolken en er scheen een beetje zon. Zeker geen verkeerde plek om je brood te eten. We konden nog een stuk verder omhoog en klauterden naar een verderop gelegen stapel stenen, een cairn heet dat. Nog beter uitzicht over een ander fjord. Daar aangekomen zagen we in de verte nog een hogere heuvel en ook daar zijn we naar toe gelopen. Het was hier veel minder steil, er lag nog wel veel sneeuw. Vanaf het hoogste puntje hadden we nu vrij zicht op alle fjorden en bergen rondom en zelfs de oceaan. We waren blij dat we hier helemaal naartoe waren gegaan en qua afstand viel het uiteindelijk reuze mee. We hadden in totaal 2 ½ uur gelopen om daar boven te komen. De weg naar beneden verliep probleemloos en lekker snel. We hebben weer flink veel modder verplaatst, onze schoenen en broeken waren onherkenbaar.

Omdat we nu toch in Tromsø waren hebben we meteen maar flink ingeslagen in een grote supermarkt. Gelukkig kon ik hier ook het benodigde bakbrood wel vinden en de hele voorraad van 10 broden heb ik meegenomen. We moesten weer even wennen aan de drukte op de wegen, wat een chaos is het hier. Nergens zijn stoplichten, overal zijn onoverzichtelijke rotondes waar je amper op kan komen. En we reden verkeerd in een tunnel; jazeker, in een tunnel kan je hier verkeerd rijden, want er zitten zelfs meerdere rotondes in! Heel apart. Gelukkig kwamen we toch Tromsø nog uit en we waren blij dat we de drukte achter ons konden laten. We reden lekker terug naar ons afgelegen eilandje. We waren net op tijd weer bij de veerboot van 17 uur en om 18 uur waren we thuis in Lenangsøyra. De modder is inmiddels alweer verwijderd uit de kleding en morgen kunnen we weer fris en fruitig op pad. Het weer blijft de komende dagen waarschijnlijk prima, een beetje zon met wat bewolking en een minimale kans op regen. Dus hopelijk kunnen we veel nieuwe hikes in de Lyngen Alps gaan maken.

See you later

• 27 Juni 2017 - 08:47

Marianne:

Jeetje wat een prachtige wandelingen maken jullie zeg!
    Vooral de foto's bij je vorige verslag vond ik prachtig. Die schattige roze bloemetjes, echt super mooi! En dat kolkende water, blijft fasinerend toch!
    Ik lees (nog) niet over jullie ervaring van het niet donker worden.
    Hoe is dat dan? Voelen jullie je ontregeld of ist gewoon n kwestie van je eigen ritme aanhouden, zorgen dat de gordijntjes goed dicht gaan, en lekker slapen?
    Geen last overdag?
    Wat ik zo lees zal dat laaste niet aan de orde zijn, want anders maak je niet van die lange afstanden;-)
    Nog veel geniet-en wandel-plezier!!

• 27 Juni 2017 - 16:53

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hei Marianne, ja die wandeling naar Vestbreen is zeker een topdag geweest, was supermooi daar. Wat betreft de middernachtzon, we hebben er geen last van. Je moet wel oppassen dat je idd niet vergeet om naar bed te gaan. Je voelt je niet echt slaperig in de avond, want buiten lijkt het dag en zelfs midden in de nacht schijnt de zon in de tuin. De zon staat dan iets lager dan overdag, maar het is gewoon licht. We hebben idd de slaapkamer zo donker mogelijk gemaakt en ik slaap met zwarte oogkleppen op. We vallen gewoon lekker in slaap, want we zijn meestal best wel moe. Vandaag hebben we niet gewandeld, het is zo zwaar bewolkt en af en toe miezert het. Jakkes. Ik ga de weersvoorspellers aanklagen, want ze hadden zon en wat bewolking beloofd! Hopelijk morgen beter. Vandaag dus helaas geen nieuw verslag. Lieve groetjes, Ellien