Snowshoetochtje naar Fløya - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Snowshoetochtje naar Fløya - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Snowshoetochtje naar Fløya

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

11 Februari 2017 | Noorwegen, Tromsø

Geachte lezers,

Omdat we vandaag geen avondprogramma hadden konden we iets later opstaan dan gisteren. Rond 8 uur zaten we aan het ontbijt en ik vond een leuke route dichtbij huis. In Tromsø is welgeteld 1 kabelbaan; de Fjellheisen en die brengt je in 4 minuten naar boven op de berg Storsteinen. Slechts een hoogteverschil van 420 meter, maar vanaf daar kan je lekker eindeloos wandelen. We parkeerden in de buurt van de kabelbaan en kochten een kaartje voor de rit van 11 uur. Elk half uur vertrekt een gondel, max 28 mensen passen in de cabine. Gelukkig konden we meteen mee en 4 minuten later stonden we dan bovenop Storsteinen. Vanaf een uitkijkplatform hadden we een prachtig uitzicht over de stad Tromsø, de haven en de omringende bergen. Gelukkig was het nog steeds mooi weer, waarschijnlijk de laatste mooie dag hier. De weersverwachtingen zijn erg onheilspellend voor de komende dagen. Nog even lekker genieten en aan de wandel in de sneeuw met de grote stappers. We kozen ervoor om naar de berg Fløya te sloffen, een hoogteverschil van 250 meter, niet zoveel, maar lekker na al die inspanningen van de laatste tochten. En we waren niet alleen op deze berg, menig toerist probeert toch om de steile, besneeuwde helling te beklimmen, alleen niet met snowshoes natuurlijk. Lekker tobben met je sneakers, een enkeling met wandelschoenen, superhandig in 10-20 cm sneeuw. De meesten liepen daarom dan ook op een platgestampt stuk van de piste. Handig die snowshoes van ons, wij liepen lekker in onbetreden sneeuwstukken. Leedvermaak? Best wel een beetje……

We probeerden de kudde te vermijden en ontkwamen zo ook bijna aan de gebruikelijke vraag: “ Do you want to take a picture of us?” “No, not today”, ik was daar een beetje klaar mee, sorry mensen, ik heb een vrije dag vandaag. Ik werd wel heel lelijk aangekeken en volgens mij zeiden ze iets onaardigs in het Italiaans, maar so what. Op ons gemakkie liepen we ver bij de anderen vandaan langzaam de berg op. Het was ook geen grote afstand, vandaag gingen we echt relaxxxx naar boven. We namen een foto/chocomelpauze bij een steenhoopje met tafeltje en genoten van het prachtige uitzicht. Na 1 ½ waren we al boven op het topje van Fløya, er stond een hele grote steenhoop met paal en vlaggetjes eraan. En natuurlijk genoeg mensen. We hadden geen zin om hier aan te sluiten voor een fotosessie met jan en alleman en liepen een stuk verder naar een rustig plekje aan de rand van het plateau. Zelfde uitzicht. Er stond wel een flinke wind en het was best koud. Toch trokken we weer de camera’s. Op dat moment was de zon alweer aan het dalen en de lucht kleurde mooi geel/roze door de vele wolken. Slecht weer op komst. De wind had hier vrij spel en we waaiden bijna uit onze snowshoes. We aten onze lunch op een lager gelegen stuk, weer bij het steenhoopje met tafeltje en zaten hier tevens een beetje uit de wind. We konden eventueel veel verder wandelen, achter Fløya liggen nog meer bergjes, maar we vonden het hier vandaag wel erg fris op deze hoogte.

Even na 14 uur waren we al weer thuis. We hadden besloten om de avond vrij te houden, daarom heb ik wat tijd gehad om aan de site te werken en foto’s te bekijken. Vanaf zondag wordt het waarschijnlijk slecht weer, maar natuurlijk hopen we dat de weermannen ernaast zitten. Duimen maar. En natuurlijk hebben we nog niks te klagen na zo’n fantastische zonovergoten week.

Tot laters,

• 13 Februari 2017 - 18:19

Lvdkooij:

Ik heb genoten van de foto S en het verhaal rust maar lekker uit dat is ook wel is fijn groetjes pa en ma xxxxx