Almost there again - Reisverslag uit Krimpen aan de IJssel, Nederland van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Almost there again - Reisverslag uit Krimpen aan de IJssel, Nederland van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Almost there again

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

09 Juni 2015 | Nederland, Krimpen aan de IJssel

Over 2 1/2 week is het alweer zover, we mogen weer naar Canada. Alweer voor de vierde keer in de zomer en totaal voor de zevende keer naar ons favoriete vakantieland. Waarom toch steeds Canada? Oorspronkelijk hadden we gepland om in de Coast Mountains rond Whistler (in de buurt van Vancouver) te gaan hiken. Afgelopen winter zijn we hier ook geweest om te snowshoen (met zeer weinig sneeuw) en daarna wilden we ook de zomer daar doorbrengen, maar bij nader inzien vliegen we weliswaar naar Vancouver, maar rijden met de camper naar de Rockies. Daar voelen we ons toch meer thuis dan in de Coast Mountains.

De Coast Moutains zijn echt mooi, maar voor de hikes die wij willen doen niet zo geschikt. Minder uitgezette wandelroutes en minder makkelijk toegankelijk met een camper. Voordeel van een camper, je kan zelf kiezen waar je naar toe gaat, dus dat wordt richting de Rockies. Helaas is dat ruim 800 km naar het Oosten, maar aangezien de tickets voor Vancouver al geboekt waren toen we besloten naar de Rockies te gaan is dat jammer, maar geen groot probleem. Totaal hebben we 3 weken en we willen deze keer ook de omgeving van Jasper wat langer bezoeken omdat we hier nog niet veel gewandeld hebben. Jasper ligt aan het einde van de 250 km lange Icefields Parkway. Aan het begin daarvan ligt Banff. Natuurlijk gaan we ook nog even hiken in Kananaskis (45 km verder dan Banff). In Banff heb ik 2 dagen een hike met gids geregeld en in Jasper ook. Zo kunnen we ook op plekken komen die we met de camper niet kunnen bereiken. Kortom, het belooft weer een geweldige vakantie te worden met hopelijk veel wandelplezier. Het programma ziet er als volgt uit:

-27/6: vertrek om 12.30 uur naar Vancouver met Air Transat. Aankomst 13.25 Canadese tijd, uurtje vliegen dus.

-27/6-28/6: overnachting in Hotel Ramada Limited Vancouver Airport. http://www.ramadaairport.ca/

-28/6: ophalen camper bij Canadream in Vancouver. http://www.canadream.com/
Groot exemplaar (Maxi motorhome A, ergens tussen 8,5-10 meter lang) geboekt zodat we een vrijstaand bed achterin hebben om lekker te kunnen slapen. Met douche en toilet en voorzien van alle gemakken. Glamping dus. Ik heb een early bird pakket geboekt, dus als het goed is kunnen we voor 12 uur vertrekken richting de Rockies.

-29/6: aankomst in Jasper, KOA campground geboekt in Hinton. http://koa.com/campgrounds/hinton/

-30/6 + 1/7: Zelf hiken in Jasper.

-2/7: vertrek uit Jasper. Over de Icefields Parkway naar Banff. Campground geboekt in Banff; Tunnel Mountain Trailer Court. http://www.pc.gc.ca/eng/pn-np/ab/banff/activ/camping/trailercourt.aspx

-3/7: Hike met gids Joel Hagen. http://www.greatdivide.ca/index.html
We doen de Iceline Trail in YOHO NP. Hier zijn we nog nooit geweest omdat we daar niet met de camper in de buurt kunnen komen. Joel neemt ons mee in zijn auto en gaat de hele dag prive met ons op pad. We hebben al 2x eerder met Joel gehiked, op snowshoes, hij is een fantastische gids. Helaas voor ons is hij een druk bezet man, slechts 1 prive hike met hem kunnen boeken.

-4 t/m 10/7: Zelf hiken in Banff en Kananaskis.

-11/7: Groepshike met Joel Hagen naar Eiffel Lake. Omdat we graag nog een dag met Joel op pad wilden een groepshike geboekt, was de enige dag die nog beschikbaar was en bij Eiffel Lake zijn we ook nog nooit geweest. Tot nu bestaat de groep uit 4 personen, dat kunnen er max 8 worden.

-12 of 13/7 vertrek naar Jasper. Vanaf 13/7 sowieso overnachten op de KOA campground in Hinton bij Jasper.

-14/7: Prive-hike geboekt met gidsen Christian & Sarah van Maligne Adventures. http://maligneadventures.com/. We doen de dayhike Sulphur Skyline, een topwandeling in Jasper.

-15/7: Prive-hike geboekt met gids Paula van Walks & Talks Jasper http://www.walksntalks.com/
We doen de prachtige hike naar Edith Cavell Meadows met haar. Zelf kunnen we daar niet in de buurt komen omdat de hike start aan het einde van een 14 km lange gravelroad, die niet camperproof is. Gelukkig heeft Paula dus een Minivan.

-16/7: vertrek naar Vancouver. 800 km voor de boeg, waarschijnlijk niet in 1 dag te rijden.

-17/7: camper inleveren voor 15 uur en om 16.30 vertrekt het vliegtuig vanaf Vancouver Airport.

-18/7: We landen rond 11 uur in de ochtend op Schiphol.

Nog maar 18 nachtjes slapen en dan gaan we weer naar het wandelparadijs, jeehaaaaaaaaaa. Rockies here we come again.

2 Lucky Hikers.

• 12 Juni 2015 - 00:05

Ferry:

Hé Ellien, zie dat jullie weer gaan! Leuk zeg en heerlijk naar de Rockies. Zie bekende hikes op het programma staan, zo mooi. Ga jullie natuurlijk weer volgen.
    Groetjes, Ferry

• 12 Juni 2015 - 23:27

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hoi Ferry, leuk dat je weer meereist. Eindelijk gaan we nu ook de Iceline en Edith Cavell lopen, volgens mij tophikes, ben benieuwd hoor. Heb ook nog geprobeerd om de bus naar Lake O'Hara te boeken, maar het boekingssysteem was dit jaar voor het eerst online en dus binnen een uur was het hele seizoen tot eind september al volgeboekt. Pfff, helaas, maar er blijft genoeg moois over. De Rockies gaan ons nooit vervelen.

• 13 Juni 2015 - 20:34

Franziska & Klaas :

Wow! Jullie programma ziet er weer geweldig uit. Ben nu al jaloers. Jullie hebben niet toevallig nog wat ruimte over in de bagage om mij als blinde passagier mee te nemen? De Edith Cavell Meadows zijn trouwens prachtig. Wij waren toen ook met een camper en hebben het probleem van de toegangsweg opgelost door in Jasper voor een paar dagen een auto te huren.
    Alvast heel veel plezier toegewenst! We zullen jullie zeker weer gaan volgen.

• 13 Juni 2015 - 22:56

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hallo Franziska, leuk dat je ons weer gevonden hebt. (ook door fb denk ik.....) Grappig dat jullie ook veel moeite hebben gedaan om naar Edith Cavell te gaan, moet echt wel de moeite waard zijn dan. In plaats van een auto huren hebben wij een gids gehuurd, ben zeer benieuwd naar Edith Cavell, en de rest natuurlijk. Tot over 2 weken dan, een nieuw avontuur wacht weer op ons.

• 14 Juni 2015 - 13:57

Franziska & Klaas :

Mount Edith Cavell is de moeite zeker waard. Zeker voor het prachtige uitzicht op Angel Glacier. Onderaan deze hangende gletsjer was toen ook een mooi meertje, waar kleine ijsbergen in dreven. Ik weet echter niet hoeveel van dit meertje en de gletsjer er tegenwoordig nog over is. Ook in de Rockies heeft de opwarming van de aarde in de laatste jaren aardig wat sporen achtergelaten. Op weg naar de meadows hebben we toen ook nog pica's en marmotten gezien. Omdat wij er in de herfst (september) waren, waren de meeste 'wildflowers' helaas al uitgebloeid. Misschien dat jullie hier meer geluk mee hebben.
    Wij waren toen samen met mijn ouders op stap en hadden dus met zijn vieren een camper gehuurd. Hierdoor konden we de kosten voor de extra huurauto delen. De meest belangrijke reden voor het huren van een auto was inderdaad de Mount Edith Cavell Road, maar het was ook wel handig om weer eens een paar dagen over twee verschillende vervoermiddelen te beschikken. Zo konden we ons in kleinere groepjes opsplitsen en onafhankelijk van elkaar dingen gaan ondernemen. Ik vond dat voor ons ideaal. Maar met een gids op stap is natuurlijk ook niet verkeerd. Je steekt er toch altijd weer iets van op en ziet dingen, die je anders waarschijnlijk over het hoofd had gezien. Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
    Omdat wij de komende twee weken ook nog even met vakantie gaan, wens ik jullie nu al een hele goede reis en prachtige wandelavonturen in de Rockies toe! Groetjes,
    Klaas & Franziska

• 15 Juni 2015 - 19:32

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Alvast een hele fijne vakantie Franziska. Waar gaat de reis naar toe?

• 15 Juni 2015 - 20:59

Hoi Ellien!
    Wij vertrekken morgen voor twee weekjes naar België. Een stedentrip naar Antwerpen, Gent en Brugge. Deze keer dus geen woeste natuur, maar cultuur, geschiedenis en hopelijk ook lekker eten. Het moest vanwege mijn werkeloosheid deze keer een beetje lastminute en ietsje dichterbij. En daar is België dus ideaal voor. We troffen ook nog een hele leuke aanbieding van de NS: voor 49 Euro met zijn tweetjes per trein op en neer naar Brugge! Dat is echt heel voordelig.

• 15 Juni 2015 - 21:03

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Amai, heel plesant bij onze zuiderburen. Lekker cultuursnuiven en lekker eten gaat vast wel lukken. Ga je nog waterkonijn eten?