We love Denali - Reisverslag uit Denali, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu We love Denali - Reisverslag uit Denali, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

We love Denali

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

28 Juni 2014 | Verenigde Staten, Denali

Good morning Sunshine,

We zijn verkocht! Denali is helemaal geweldig. Vandaag onze eerste Denali doop ondergaan en het was ontzettend mooi. Vanochtend scheen het zonnetje al en we konden niet wachten om het park in te gaan. Om 8.30 zaten we al in de camper en reden de 20 km van Healy (campground) naar Denali NP. Eerst naar het Wilderness Access Center om uit te zoeken hoe dat hier allemaal werkt. Heb thuis wel wat huiswerk gedaan. Er zijn verschillende bussen: groene Shuttles, soort hop-on/hop-off en bruine excursiebussen. Voor de shuttlebus kies je een eindbestemming (1 van de 4), hoe verder je rijdt hoe duurder het wordt. Je mag overal uitstappen en de volgende bus instappen, als er plek is. Vandaag was er alleen nog een interessante shuttle om 11 uur, naar Eielson Visitor Center, 66 mile het park in. De weg stopt bij 90 mile. Dus we zouden al redelijk ver komen. 2 kaartjes gekocht voor de bus en toen een stukje verder gereden met de camper naar Denali Visitor Center om te informeren naar Hikes met een ranger. Omdat hier bijna geen trails zijn uitgezet, behalve in het eerste stukje, leek het ons wel wijs om niet op eigen houtje hier te gaan wandelen. Had thuis al gelezen dat er gratis Discovery Hikes zijn. Je kan pas 1 of 2 dagen van tevoren hiervoor inschrijven , maximaal 11 mensen gaan met een ranger de natuur in. Routes varieёren van makkelijk tot moeilijk. Voor aanstaande maandag waren er nog genoeg hikes beschikbaar. We kozen voor een hike de bergen in met Emily, pittig, door bush, riviertjes oversteken, 500 meter omhoog. Ja we komen in actie!!!! Eerst weer 3 uur in de bus tot Eielson en dan 5-6 uur lopen en weer 3 uur terug rijden natuurlijk. Wordt een hele lange dag. Maar lijkt ons geweldig. Toen moesten we nog een kaartje voor de bus kopen voor de hike met Emily, maar dat moet dan weer in het Wilderness Center, dus wij weer 1,2 mile terug getuft. Gelukkig zijn er dan weer speciale bussen voor de Discoveryhikes, VIP plaatsen, gegarandeerd een plekje in een aparte bus voor hikers. Ik moet zeggen dat het hier wel allemaal prima verzorgd is.

Na een kopje koffie in de camper stonden we al om 10.15 paraat voor de bus van 11 uur. Beetje vroeg? Inderdaad, maar we hoopten zo een plaatsje vooraan in de bus te krijgen, wie het eerst komt mag kiezen. We waren net de eerste, gelukt. Plekje vooraan zodat Leen zijn benen ook kwijt kon. Al snel maakten we kennis met de prachtige Denali natuur. Nog nooit zoiets gezien. Ineens doken overal bergen op, gigantisch veel sneeuw op de toppen en prachtige rode/groene kleuren. En de eerste caribou in een riviertje, beetje ver weg, maar telt wel. Overigens is een rendier hetzelfde dier, alleen zo noemen ze dit dier in Scandinaviё, hier dus Caribou. De enige hertensoort waarvan ook de vrouwtjes een gewei hebben. Goed onthouden hoor!

We reden verder en het werd steeds mooier. Spectaculair werd het helemaal toen we bij Polychrome Pass aankwamen. Wat een kleurenpracht en zoveel bergen, besneeuwd. Waanzinnig mooi. We bloeiden helemaal op. Zucht, we zijn verkocht. Denali is werkelijk fantastisch. We mochten even buiten de bus genieten van al dat moois, kilk, klik, klik. Een paar fotootjes bij dit verhaaltje, laat helaas amper zien hoe wonderschoon het was. Jullie moeten het maar geloven.
Het feest was nog lang niet afgelopen, we zagen een blonde grizzlybeer in de bosjes langs de weg, lekker van de struikjes eten. Een paar Dallsheep in de verte op een berghelling en nog meer Caribous, op de weg voor de bus. Yes, ook veel wildlife dus. Na 4 uur bereikten we Eielson, vanaf daar konden we al iets van die grote berg Mount McKinley (=Denali=de grote) zien. Helaas hing net rond die berg heel veel zware bewolking. Het is heel bijzonder als je deze knoepert van 6200 meter kan zien, de top zit sowieso bijna altijd in de wolken. Wij waren al heel blij met de zijkantjes. Overigens was het op een paar spetters na al de hele dag droog. Wat een bofferds zijn we toch weer.

Op de terugweg nog meer caribous gezien, nog een donkere grizzly, meer Dallsheep in de verte en een sneeuwhoen die met ware doodsverachting voor de wielen van de bus de bosjes in dook. Zoals gezegd, we hebben Denali nu al in ons hart gesloten, morgen 11 uur hobbelen naar Wonderlake en misschien De Berg beter zien. Maandag lekker een hike en als het lukt willen we dat ook dinsdag proberen (moeten we nog voor intekenen). Voorlopig zijn we hier dus nog wel even. Omdat we hele lange dagen gaan maken zullen jullie misschien iets later een update krijgen. We moeten helaas soms nog een paar uurtjes slapen. Druk,druk, druk.

See you,
We love Denali

• 29 Juni 2014 - 10:14

Sassie:

Hallo lieverdjes
    yessssss wat een geweldig verhaal en wat een prachtige foto's.
    Echt een wowwwwww effect hoor, dat hebben wij al hier laat staan wat jullie hebben.
    dikke kussen en knuffels
    de kooijen uit krimpen

• 29 Juni 2014 - 10:21

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Dank je sas, kga nu eindelijk naar bed, het is half 1 en voor 6-en zijn we weer wakker. xxxx

• 29 Juni 2014 - 14:14

Franziska & Klaas :

Ik wist, dat jullie verliefd zouden worden op Denali NP. Ik zal voor jullie duimen, dat ook jullie Mount McKinley nog in zijn volle glorie mogen aanschouwen. Wij hadden toen in september 1995 dat tamelijk zeldzame geluk. Hij zag er net zo uit als op jullie titelbeeld links boven. Je voelt je dan als mens heel klein en nederig. Heel veel plezier de komende dagen!

• 29 Juni 2014 - 14:37

Bianca :

Hey hey,

Wow wat een mooie bergen zeg!! Wijds en groots allemaal!
    Zie je in een t-shirt staan is het daar iets minder fris dan elders?
    De wandeling was die vandaag met emily? of is dat de volgende dag?
    En een eekhoorntje(of nou ja, squirl) zeg weer, zo schattig, wel Canada herrinering denk?
    Wat bizar dat het zo ver verscholen ligt dat NP, dat je wel een eind moet rijden steeds.
    Hoe is het vervoer dan? met een bus of terein wagen, of zo'n enorme auti net als eens in Canada?
    Leen je geniet wel optimaal van je 'nieuwe lens" he?!!
    Hoe is het met je heup? beetje te doen, hoop het!
    hebben jullie hier nu minder last van de uitstappen/foto maken/ slipper toerist??
    Wat ik nog niet vernomen heb in al die dagen daar is hoe het gesteld is met de snacks, cup cakes ed. is dat in Alaska ook lekker???? hahaha gewoon nieuwsgierig

dikke kussen en tot snel

• 29 Juni 2014 - 16:54

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hey Franziska; We gaan vandaag naar Wonderlake en geloof het of niet, het is bijna strakblauw. Weet natuurlijk niet of Denali zich laat zien, maar de kansen zijn groot. Heb er zo'n zin in. Wil ook wel zelf die titelfoto maken. maar anders, toch een prachtige dag sowieso om hier te mogen zijn.

Hey Bianca; We rijden in Denali in schoolbusses, zal er wel een foto van maken vandaag voor jou. De zon schijnt, en het is totaal niet koud hier, prima temperatuur voor ons, graadje of 20'C denk ik.Ideaal. Als het maar droog is. Snacken, minimaal, hier is geen lekkere koffiecorner, is maar goed ook. Voorlopig houden we het bij een incidentele appel/bessenflap. Hier ook geen gigasupermarkt, soort campingwinkeltje. We gaan het hier wel volhouden op die camping hoor, idd alleen om te slapen. We letten niet op andere toeristen, ze zijn overal hinderlijk aanwezig ;), Het gaat redelijk met Leen zijn heup/been. Zoalng hij afleiding heeft, die telelens en nieuwe camera zijn goud waard, hij is er zo blij mee. Slapen is nog steeds een kleine ramp. We gaan zo dus 11 uur rijden en hopen Mount McKinley te gaan en wat beestjes.xxxx