Northwestern Fjord - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Northwestern Fjord - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Northwestern Fjord

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

26 Juni 2014 | Verenigde Staten, Seward

Seaworld on ice

Eindelijk de langverwachte excursie in Seward. 9 uur varen met Kenai Fjord Tours door de wateren van de Golf van Alaska. Heel belangrijk; toen we opstonden was het droog en zowaar zonnig! Maar dat zegt natuurlijk niks over de weercondities op zee, maar geeft wel goede moed. Om 8.00 uur werden we keurig door een shuttlebusje van de campground opgehaald. Alleen voor ons tweetjes, prima service. Om 8.30 mochten we op de boot, de Glacier Explorer. Alles zag er prima uit, wat een ontzettend mooie spullen, net personeel, het kan dus wel. Om 9 uur werden de trossen losgegooid en gleden we over een gladde zee. Voor de zekerheid had ik toch maar Dramamine ingenomen, wilde niet weer zeeziek worden. Net buiten de haven zagen we de eerste zeeotters dobberen. De boot ging superlangzaam en de otters bleven lekker dobberen, poetsen, ronddraaien. Zo leuk om te zien. Daarna gas geven en de zee op. We moesten snel weer stoppen, er zwommen orca’s recht vooruit! Whow, onze geluksdag, zo bijzonder om deze dieren te zien. Ze zijn moeilijk te vinden en zijn meestal snel weg. Een grote mannetjesorca, de scout, hield ons in de gaten. Hij heeft een 2 meter hoge rugvin, de vrouwtjes niet. Hij keek steeds boven het water naar ons en zwom links en rechts van de boot. Een vrouwtje en haar kalf zwommen langs en gingen ook nog even spelen, ze klapten met hun staarten. Ze kwamen dicht langs de boot en we hebben genoten. Volgens de Captain was dit de A99 pod, ze zijn te herkennen aan de tekening (saddle) achter de rugvin en de mannetjes aan hun rugvin.

Toen de orca’s weggezwommen waren gingen we verder en kwamen al snel Humpbacks tegen. Die lieten hun staart ook goed zien. Nadeel, als je de staart ziet dan volgt meestal een diepe duik en dan duurt het 3-10min. voordat de bultrug weer boven komt. De reis ging na zo’n duik verder langs vogeleilanden. Heel veel meeuwen, puffins (papegaaiduikers), zeekoeten en aalscholvers zaten op de rotsen. Velen nog aan het broeden. De puffins hebben echt ons hart gestolen, wat een grappige dieren en zo kleurrijk. Op de rotsen zaten ook nog Mountaingoats en we hebben verschillende eilandjes bezocht met Steller Sealions. Die maken een herrie zeg, ze ruzieёn de hele dag. Er was 1 speciaal eilandje waar de Captain ons naar toe bracht, daar lagen alleen moeders met hun pasgeboren jonkies. Bald Eagles gezien, supersnelle bruinvissen langs de boot, dolfijnen in de verte en heel bijzonder: een Fin Whale (vinvis, balijnwalvis). De Captain was net zo blij als wij, het is erg bijzonder om het 2 na grootste zoogdier ter wereld te kunnen zien. De grootste is de blauwe vinvis. Wat een geluk hadden we weer. Overigens zagen we alleen een hele lange rug met een piepklein rugvinnetje, maar het idee dat daar een dier bij hoort van 25 meter lang is toch heel apart.

Orca’s zijn overigens geen walvissen maar de grootste dolfijnensoort, gemiddeld 9 meter lang. Tevens zijn het de grootste jagers die in alle wereldzeeën voorkomen, zelfs een witte haai gaat hen uit de weg! Ze worden dan ook niet voor niets de wolven van de zee genoemd. Na 4 uur varen kwamen we aan bij de Northwestern Glacier. Wat een knoeperd. Het leek wel of we weer in Glacier Bay waren. Prachtig blauw ijs, op bewolkte dagen lijkt het blauwer dan op zonnige dagen. Dit heeft alles te maken met de weerkaatsing van het licht door het ijs. Bijna 30 minuten rondgedobberd tussen de ijsblokjes en genoten van de gletsjers. Soms vielen er stukken in zee. Er zwommen ook heel veel zeehonden tussen het ijs en een flink aantal lag heerlijk uit te rusten op grotere stukken drijfijs. Weer prachtig allemaal. Inmiddels begon het een beetje te regenen en flink te waaien, het beloofde een wilde rit te worden op de terugweg. Snel maar weer wat Dramamine ingenomen, of het helpt? Ben in ieder geval niet ziek geworden en het klotste flink af en toe.

Op de terugweg weer orca’s gezien. “Helaas” dezelfde pod als in de ochtend. Je mag nooit 2x hetzelfde dier bekijken, maar ze bleven zelf in de buurt van de boot. De boot werd stilgelegd en ze zwommen toevallig gewoon langs. Mazzel!! Nog wat vogeleilandjes bekeken en een inham (cove) met heel veel watervallen. Nog een Humpback die klapperde met zijn staart en toen echt naar de haven. Daar lagen nog 2 zeeotters ons op te wachten. Wat een topdag was het. Redelijk goed weer, beetje regen, beetje zon en zoveel zeedieren. We zijn weer erg verwend. De shuttle bracht ons om 18 uur weer netjes terug naar de campground. ’s Avonds weer door 3000 foto’s geworsteld en kleine selectie gemaakt. Lukte toen niet het op de site te zetten, de internetverbinding was zooooo traag, grrrr. Ben om 24 uur maar gestopt na meerdere pogingen. Voordat we vertrokken de volgende ochtend om 6.30 ook weer geprobeerd, weer niet gelukt. Dus jullie hebben even moeten wachten, maar ik hoop dat de vele mooie foto’s het hebben goedgemaakt.

Groetjes van de Whalewatchers

• 28 Juni 2014 - 08:53

Bianca:

hey hey

wat een gave dag moet dat geweest zijn gisteren zeg!!
    Dreams come True!!!!!
    geweldig.
    de foto's zijn echt gaaf, zat op Facebook snel, te kijken en zag ineens de orka voorbij komen, zei gelijk tegen ferry: Yes het is ze gelukt ze hebben orka's gevonden!!!!! Zo blij voor jullie!!!!
    en dat we effe op het verslag moeten wachten ach das jammer maar dan hebben we nog veel leuks tegoed.
    jammer dat de campingground prut is, vast snel weer verplaatsen, of zijn jullie gewoon te verwend????

fijne dag xxxx

• 28 Juni 2014 - 11:25

Sassie:

Hallo lieverdjes
    nou het was het wachten waard hoor. Wat een verhaal!!!! Wat een foto's. Zo gaaf!!!!
    Een droomvakantie. Wat een weelde zeg.
    dikke kussen en knuffels
    de kooijen uit krimpen

• 28 Juni 2014 - 11:40

Laura:

Nou, woorden schieten tekort zou ik haast zeggen. Geweldig voelt als een understatement.

• 28 Juni 2014 - 12:59

Conny:

Fijn dat jullie weer een geweldige dag hebben gehad.
    Uiteraard zitten wij hier weer groen en geel van jaloezie :-) bij het bekijken van die prachtige foto's!
    Hm, ik denk dat we toch maar weer eens terug richting het westen moeten vliegen...

• 28 Juni 2014 - 13:15

Annette:

Hebben jullie een geluk gehad dat deze cruise zo prima verlopen is bij zon en
    een strakke zee! Ook weer mooie foto´s geschoten!
    Enkele weken geleden bij onze cruise hier startten we al met regen, wind en een onrustige zee. We zijn nog niet eens tot bij de glacier geraakt want het schip moest al veel eerder omkeren.
    Gelukkig werd dit wel goed gemaakt tijdens onze volgende cruises in Valdez en Glacier Bay.
    Met veel plezier lezen we dagelijks jullie verslagen mee, vooral daar wij dit zelf ook slechts enkele weken geleden beleefd hebben.
    Nog een heel fijne tijd in Alaska, want het vliegt voorbij!
    groetjes, Jacky en Annette

Wij zijn het belgische koppel dat jullie tegen kwamen in Glacier Bay

• 28 Juni 2014 - 21:29

Jacqueliene:

Hallo sipje en sopje .Na vandaag noemen we jullie geluks vogels Het kan niet op zo veel orka's walvissen teveel om opte noemen ./Heel mooi presies zoals jullie gehoopt hadden .Nou hier is alles nog prima de bloemen doen het goed We zijn van morgen naar logeer boerderij geweest Mellanie gaat van woensdag tot vrijdag met de schoolklas daar naar toe ' ze komt in een klas te zitten op mavo niveau. met bioloogie 5 uur dat vind ze leuk . haar is ook kort heel gemak te kammen .en een al krul .Leen en Ellien we hopen dat jullie nog veel zien en geen regen want dat kunnen jullie niet gebruiken Heel veel plezierige reis dagen en tot morgen Groetjes van Pa en Ma Mellanie en Richart