Jumpback en Eaglemania - Reisverslag uit Gustavus, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Jumpback en Eaglemania - Reisverslag uit Gustavus, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Jumpback en Eaglemania

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

17 Juni 2014 | Verenigde Staten, Gustavus

Hi there,

Vandaag onze laatste dag in Glacier Bay. Vannacht (ja, we hebben nog steeds een mega-jetlag) hoorden we al dat het weer iets anders was dan gisteren, het regende pijpestelen. Jakkes. Geen uitzicht door zware bewolking. Maar gisteren hebben we qua uitzicht al de hoofdprijs gewonnen, dus geen tijd om te treuren. Na het ontbijt meteen uitgecheckt en de koffers in bewaring gegeven. Om 7.45 werden we met een shuttle van de lodge naar Gustavus Town gebracht. Echt een gehuchtje van 3 1/2 kip en een aanlegsteiger.

Om 8.30 vertrok het bootje van Taz Whalewatching. Een vrij klein houtje-touwtje bootje dat nodig een opknapbeurt nodig had. If it floats, it's a boat! Een kleine overdekte ruimte voor max 16 mensen en aan dek een overkapping. De zee was niet zo glad als gisteren helaas. Er stond veel wind en dus hoge golven. Shit, niks voor mij, hopelijk word ik niet zeeziek. Helaas, wel dus. Blehh. Na een halfuurtje golfhappen kreeg ik het toch wel erg warm en voelde dat het niet goed ging. Ik word vrij snel misselijk, dus was dit geen verrassing. Kapitein Tod zei dat ik in de stuurhut moest gaan zitten en dan vooruit kijken. Hij gaf me ook gember tegen de zeeziekte en een plastic zakje. Gelukkig kon ik een leeg zakje aan het eind van de tour teruggeven.

Omdat de zee zo ruw was besloot Tod dat we naar een baai bij Eagle Rock gingen varen. Daar was het veel rustiger. Beter voor iedereen want niemand vindt het fijn om op zo'n ruwe zee te zijn. Bovendien konden we ook niet naar buiten, de golven sloegen over het dek. En inderdaad stopte het geklots in de baai en dobberden we heerlijk langs de kustlijn. Ik kwam gelijk weer bij mijn positieven. Meteen kwam er een Humpback in beeld. Leuk, staartje zwaaien, beetje drijven en duiken. Bij zo'n duik blijven ze soms een paar minuten weg en komen dan ineens ergens weer boven drijven. Altijd een verrassing waar dat zal zijn want onder water liggen ze natuurlijk niet echt stil. Ineens schoot als een raket de walvis naast de boot uit het water!!!!!! Jumping Whale. Waauauauauauauauauauauaw, wat een megaverrassing. We hebben al meerdere keren walvisexcursies gedaan en altijd hoop je op springende walvissen. Lijkt een droom, maar die kwam vandaag dus uit. Leen stond gelukkig net naar het goede stukje zee te kijken en heeft het bewijs op foto. Wat een mazzelaars zijn wij toch. Dit is onvergetelijk waanzinnig mooi. Daarna was de Humpback snel verdwenen. Show voorbij. We zetten koers naar een andere baai, maar daar was niks te zien qua walvissen. Nog een stukje verder varen dan maar.

Op een gegeven moment kwam er bruine rook van achter de boot. Oeps, motor uitgevallen. Gelukkig was dit 1 van de 2 motoren, dus 1 over om ons naar huis te brengen. Omdat Tod inmiddels ook had gezien/gehoord dat het weer nog zou verslechteren besloot hij om eerder terug te gaan. Met 1 motor zou het ook langer duren. Het spookte nog behoorlijk op zee, maar ik ben niet meer ziek geworden. Ik had ook nog Dramamine gekregen, een middel tegen zeeziekte, wat blijkbaar heel goed heeft geholpen. Toch behoorlijk stom van mij dat ik zelf niks had ingenomen, alles wel meegenomen, maar dacht dat het niet zo ruw zou zijn op zee na gisteren. Inderdaad behoorlijk stom dus. Maar het liep met een sisser af. En een springende walvis maakt heel veel goed hoor.

We waren een 1/2 uur eerder dan gepland terug bij het dok. Onderweg nog wat zeeotters en bruinvissen gezien. Bij de steiger zagen we op het strand ontzettend veel Bald Eagles zitten. Nog nooit zoveel bij elkaar gezien, ze waren overal, wel meer dan 20. Ze waren behoorlijk verregend en zaten het einde van de regenbui als verzopen katjes af te wachten. Een aantal Eagles vlogen rond, anderen waren aan het eten. De droom van Leen was om ooit een close-up te kunnen maken van zijn lievelingsdier en dat is mega goed gelukt. De arenden zaten op nog geen 10 meter afstand en de telelens heeft uitstekend werk verricht. Leen was dolgelukkig, dit maak je echt nooit meer mee. 2500 Eagle foto's later (nee geen tiepvoutje, vijfentwintighonderd) kwam de bus ons ophalen, de tijd die we normaalgesproken terug hadden moeten zijn.

Wat een geluk dus dat a) het slecht weer was, waardoor we eerder terugmoesten, b) dat de motor uitviel en we ook eerder terugmoesten en c) dat ik zeeziek was waardoor we afweken van de geplande route. Het heeft zo moeten zijn: elk nadeel heb zijn voordeel. En slecht weer kennen ze hier in Alaska niet. Gewoon doen wat je wilde gaan doen, het kan ook zo weer omslaan.

Om 12.30 waren we weer terug in de lodge en hebben we meteen de foto's bekeken. Yes, yes yes, heel goed gelukt, het resultaat kan je zelf aanschouwen. Na de lunch nog een beetje rondgehangen tot we om 15.40 werden weggebracht naar Gustavus Airport. Het vliegtuig stond gepland voor 16.55. Koffers in een vergaan schuurtje gestald en wat zwaluwen gefotografeerd. Hetzelfde vliegtuigje als op de heenreis kwam ons ophalen, Met ons nog 2 passagiers (locals) en heel veel vracht. Andere pilote. Die vertelde dat het een bumpy ritje zou worden, slecht weer boven Juneau. Ik maar hopen dat de Dramamine nog niet was uitgewerkt! Het ging prima, was best wiebelig, door de wolken gevlogen, meerder regenbogen gezien. Zels een regenboog gezien die helemaal rondging, geen wonder dat we de pot met goud niet konden vinden! Veilig geland en weer met een taxi naar het Baranof hotel gebracht. We kregen nu een hele andere soort kamer dan 2 dagen terug. We hebben nu een suite, die gigantisch groot is. Compleet met enorme keuken, eetkamer, woonkamer, aparte slaapkamer en luxe badkamer. Wat een verwennerij zeg.

Daarna Juneau met een bezoek vereerd. Dat was een complete cultuurshock. Alleen maar winkels met juwelen, eettentjes (heel veel krab) en souvenirshops. Gruwelijk gewoon. 3 megagrote cruiseschepen lagen in de haven en hadden duizenden toeristen uitgespuugd. Volgens onze taxidriver waren er gisteren 13.000 geland. Uiteindelijk in een achterafstraatje een Fish and Chips gegeten en daarna terug naar het hotel. Morgen misschien even naar de Mendenhall Gletsjer om wat te wandelen en om 18.30 vliegen we met Alaska Airlines naar Anchorage. Op naar het volgende avontuur, elke dag is tot nu toe 1 groot feest. We zijn dolgelukkig.

See you tomorrow,
De toppers

• 18 Juni 2014 - 13:51

Sassie:

Hallo lieverdjes

wauwwwwww wat een avontuur zeg en wat een prachtige foto's. Ben er stil van
    pfff dacht niet dat canada te overtreffen was maar dus wel.
    kan me voorstellen dat jullie errug gelukkig zijn.

dikke kussen en knuffels
    de kooijen uit krimpen

• 18 Juni 2014 - 15:37

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Ja Sas, het houdt maar niet op. Wat we allemaal nog gaan zien, het is WAANZINNIG. Onze droom komt nu al uit xxxxxx

• 18 Juni 2014 - 18:30

Conny:

Wat een FAN-TAS-TISCHE foto's!!!!! Zeker weten dat jullie reis nu al niet meer stuk kan, en ach, een beetje liquid sunshine af en toe... jullie hebben geen auto daar he? Er is een stukje rijden ten noorden van juneau een oude, leegstaande lodge waar grizzlyberen rondhangen. Nou ja, je krijgt er sowieso later nog genoeg te zien. HAVE FUN!!!

• 18 Juni 2014 - 20:10

Conny:

Nog even: foto nr 5 kan zo naar Nationaol Geographic, wat is 'ie geweldig!!!

• 18 Juni 2014 - 20:35

Marianne:

Waanzinnig!!!! Wat een ervaring is dit, zo'n mooie vakantie.
    Goed verhaal, super mooie foto's!!
    Ik geniet van je schrijven Ellien, vind t zo gaaf voor jullie dat t nu al alles overtreft.
    Liefs Marianne

• 18 Juni 2014 - 20:39

Bianca :

hey hey,

wat een bofkonten zijn jullie zeg!!!
    echt te gek! zo mooi allemaal en zo geweldig allemaal dat natuur schoon en al die wilde dieren!!!
    o, zit aan mijn tablet geplakt, we hebben alle foto's al meerdere keren bekeken, zo goed!
    leen ga zo door!!!! ha ha ha maak er nog maar een paar hoor!!
    hebben jullie genoeg opslag meegenomen om al het moois mee naar huis te nemen?
    jullie worden echt getrakteerd op een bijzondere wereld, nou blijdorp kan hier niet meer tegen op.

lieve mensen tot morgen en geniet ervan!!

dikke kussen

namens Thyme bedankt voor de felicitaties, vonden het bijzonder om Alaska kussen te ontvangen. xxxx

• 19 Juni 2014 - 00:24

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Saskia: Alaska is tot nu toe niet te vergelijken met Canada. Onze hikes in Canada zijn overweldigend mooi, hier in Alaska is het ruiger en minder aangegeven trails. Wildlife is wel veel meer en makkelijker te zien. Dus een combinatie van Canada en Alaska is helemaal perfect. Gewoon heel veel geluk gehad met wildlife tot nu toe, dat maakt het wel heel erg bijzonder.

Conny: Morgen gaan we met de RV en idd hopen we nog veel beren te gaan zien. Als we ze niet gaan zien in Katmai en Denali dan weet ik het ook niet meer, dus er komt nog heel veel moois denk ik. Als ze net zo dichtbij komen als de Eagles dan kan je ons opvegen. Bedankt voor je complimenten over foto nr. 5. Eigenlijk stond Leen te dichtbij met zijn telelens, maar uiteindelijk is het wel een heel bijzondere foto geworden. Nu nog een springende orka...... Groetjes aan Tony.

Marianne: Leuk dat jij ook zo enthousiast bent en lief dat je zo meeleeft. Wij maakten ons ook heel veel zorgen vorige week en het gaat bij vlagen best slecht met Leen, maar tot nu toe kunnen we wel het programma volgen. We krijgen er zo onvoorstelbaar veel moois voor terug. Leen had gisteren een grote glimlach op zijn gezicht na zijn Bald Eagles fotoshoot, wat was hij blij.

Bianca: we realiseren ons elke dag weer hoe bijzonder het is dat we dit mogen meemaken en genieten met volle teugen van alles. Elke dag is een kadootje. Inmiddels hebben we echt al duizenden foto's gemaakt, maar ook een groot deel meteen weggegooid. Daarom gaat er ook heel veel tijd inzitten om alles uit te zoeken. Aangezien ik moeilijk kan kiezen uit al die gave foto's komen er best veel op de reissite. Internetverbinding soms traag, en dan ook apart nog iets op FB zetten, best druk allemaal. Maar we doen het graag voor alle lezers.

• 19 Juni 2014 - 13:25

Claudia:

Fijn om te lezen dat alles zo mooi is daar. Hele mooie foto's. Wij zijn hier thuis erg jaloers toen wij die zagen. Hopelijk worden de andere weken net zo mooi.

Kus Clau