Baywatch - Reisverslag uit Gustavus, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Baywatch - Reisverslag uit Gustavus, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Baywatch

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

15 Juni 2014 | Verenigde Staten, Gustavus

Hi folks,

Na een onrustige nacht weer vroeg uit de veren, uurtje of 5. Ontbijt genuttigd in het hotel en we weten nu dat Engelse Muffins niet zijn wat ze lijken. Gewoon geroosterd rond brood, sommigen van jullie zullen dit misschien wel weten, wij nu ook. Daarna werd er voor ons een taxi gebeld om ons weer naar Juneau Airport te brengen. 2 koffers hebben we gratis opgeslagen in het hotel, over 2 dagen komen we hier weer terug. Aardige Argentijn met ook een nette taxi zorgde voor een vriendelijk transport. Kwart over 8 stonden we al op het vliegveld en konden meteen inchecken. Dat betekent hier: loop naar de balie van Alaska Seaplanes en na afgifte van de koffers ben je ingecheckt. Relax! Rond 10 uur mochten we ons weer melden en 10.30 begon de vliegreis. We hadden een privé-vliegtuig, maar er konden ook niet meer mensen in dat vliegtuig mee. Best klein dingetje. Shaun vloog ons over prachtige bergen, liet ons 2 zwarte beren en 5 witte berggeiten zien. Dat begint al meteen goed. Het was een excursie op zich, schitterende uitzichten. 25 minuutjes later landden we in Gustavus. Vliegveld bestond uit 1 start/landingsbaan en 2 houten hutjes. Voor wij in Juneau mochten opstijgen moesten we eerst wachten tot een ander vliegtuig was geland, wij moesten op de landingsbaan juist vertrekken. De koffers werden door een dame op een kar gesmeten en achter het hek van het vliegveld gezet. Ook een lopende band dus, maar dan net effe anders. Wij dachten dat er nog iets zou gebeuren, maar dat was het dan. Zelf de spullen eraf gehaald en omdat het regende even gestald bij 1 van de houten hutjes. Gelukkig kwam een medewerkster vragen of we werden opgehaald en omdat dat niet het geval was, was zij zo vriendelijk om dat te regelen. 10 minuutjes later kwam de shuttle al en bracht ons naar de Glacier Bay Lodge. Die ligt in het NP Glacier Bay, verder is daar helemaal niets behalve woeste natuur. De Lodge is behoorlijk oud, maar prachtig gelegen aan een baai.

Omdat het nog erg vroeg was, (rond 11.30) konden we nog niet inchecken. Pas na 15 uur ivm schoonmaken enzo. OK, dan gaan we lekker wandelen. Eerst even lunchen. Bij de Lodge lekker buiten geluncht en een kolibrie vloog zomaar 2 keer langs, gaaf. Tijdens de lunch kwam de medewerker vertellen dat onze kamer toch klaar was, we konden er al in. De kamers zijn allemaal verspreid over kleine gebouwtjes, die met elkaar verbonden zijn door houten vlonders (de boardwalk dus). We hebben een kamer met Bayview, alleen is de view verstopt achter bomen en struiken, da’s nou net jammer. Simpele inrichting, maar wat maakt dat uit, de omgeving is werkelijk wonderschoon.

Fotospullen en verrekijkers verzameld en hup naar het strand. We wilden langs het strand wandelen en door het bos teruglopen. Helaas is dat niet gelukt, de strandwandeling was superkort!! Reden: we hoorden al meteen geblaas vanaf het water en dat betekent hier maar 1 ding: WALVISSEN!! Jawel, bijna voor de deur van de Lodge. Nou ja, dat geloof je toch niet? Eerst zagen we 1 bultrug (Humpback) die lekker haar staart veelvuldig showde. Even later kwam er nog een bultrug bij, iets kleiner en waarschijnlijk haar kalf (jawel, walvissen hebben ook kalveren). Ze zwommen helaas aan de overkant van de baai, maar we hoorden ze steeds blazen en konden ze daardoor makkelijk vinden. Op een gegeven moment stak Humpie zijn vinnen ook boven water uit, van die lange, dunne witte flippers. Geweldig. Toen mams ook nog met de bek open boven het water uitkwam (breaching) kon je ons opvegen. Wat een show, we konden ons geluk niet op. Tel daarbij op het prachtige zonnige weer, schitterende bergen op de achtergrond en het droomplaatje is compleet. O ja,had ik al gezegd dat er ook heel veel bruinvissen aan het vissen waren, paar zeehondjes langszwommen en zeeotters dobberden en doken ook in het rond. Op een gegeven moment hoorden we een vreemd geluid. Nee het was niet van die walvissen, die overigens ook dat zingende geluid lieten horen naast het stoom afblazen. Het leek op een hond die zo kan kreunen als je aan zijn oren krabt. Ken je dat? Dat is dus ook het geluid dat zeeotters maken als ze zich poetsen, zo schattig! Je gelooft gewoon je ogen en oren niet, alles zo voor je deur, zonder excursie.

Na bijna 4 uur hangen op het strand en inmiddels nog een bultrug rijker, die zich bij de anderen voegde moesten we toch terug naar de Lodge. Even avondeten genuttigd in het Lodgerestaurant. Van rustig eten was echter geen sprake, de bultruggen waren blijkbaar achter ons aan gezwommen en lieten zich nu zien terwijl we zaten te eten. Veel rust zullen we hier niet krijgen………. En denk je dat iedereen dan staat te gillen op het terras? Welnee, af en toe ziet iemand wat zwemmen en gaat verder met andere dingen. Bij mij stond de verrekijker bijna in mijn bord!

Vanavond weer terug naar het strand, misschien nog wat wild en een zonsondergang scoren, druk, druk, druk. Morgenochtend moeten we vroeg uit de veren (arme wij), om 7.30 vertrekt de excursieboot voor een gletsjertour van 9 uur. Opstappen bij de steiger voor de Lodge, als je niet wilt lopen, dan hoeft dat ook niet. Ben benieuwd naar de enorme gletsjers die ons beloofd zijn. Wordt vast weer een spectaculaire dag denk ik.

Bye, bye from the Baywatchers.

P.S. Jullie hebben misschien de foto's gemist, maar ik heb nog geen tijd gehad. Nog even geduld aub.

• 16 Juni 2014 - 07:03

Marijke:

Een supergoed begin dus! Benieuwd naar de foto's..

• 16 Juni 2014 - 11:14

Franziska:

Wat een geweldig begin zeg! Ik zit al volop mee te genieten. Helaas zit ik vanaf morgen op een camping en weet nog niet, of we daar ook wifi hebben. Maar anders zat ik zeker elke ochtend aan de computer gekluisterd voor jullie ontbijtnieuws. We wensen jullie heel veel plezier daarzo! Groetjes uit een zonnig Zwitserland,
    Franziska en Klaas

• 16 Juni 2014 - 14:47

Conny:

Zucht, ben toch wel weer een beetje jaloers :-) (maar het is jullie gegund!!!)
    Tony heeft gisteren 2 uur over de atlas gebogen gezeten (lekker ouderwets, lol) om jullie route te bekijken. Ik zal hem eens snel jullie blog doorsturen.

Hopelijk vandaag weer een mooie dag, geniet ervan!

• 17 Juni 2014 - 17:15

Sassie:

Hallo lieverdjes
    het voordeel voor mij nu is dat ik wel de foto's direct kon bekijken
    WAUWWWWWWWW ZO GAAF

Bianca:

hey hey

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooh!
    dit is gaaf zeg!
    wat een mazzel hebben jullie zeg, echt geweldig.
    wat een bijzondere dieren zij n het toch, benieuwd naar de rest van de plaatjes.

fijne dag en tot snel
    xxxx

• 18 Juni 2014 - 15:43

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Fijne vakantie Franziska, in ieder geval heb je genoeg te lezen en kijken als je terug bent uit Zwitserland.