Sightseeing Lake Louise - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Sightseeing Lake Louise - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Sightseeing Lake Louise

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

22 Februari 2014 | Canada, Canmore

Hello again,

Vandaag onverwacht een rustdag voor de snowshoes gekregen. Gisteren sneeuwde het al de hele avond hier in Canmore, nadat het de hele dag bergop in Kananaskis ook al flink sneeuwde. De hele nacht heeft het doorgesneeuwd en toen we vanochtend opstonden sneeuwde het nog steeds. Nou Bianca, het zag er hier ineens ook heel winters uit. Witte bomen, sneeuw op de daken, zoals je het verwacht. Ik heb wat bewijsmateriaal toegevoegd. De verwachting was dat het hier de hele dag zou blijven sneeuwen, zowel in Canmore, Kananaskis en Banff. De weersverwachting voor omgeving Lake Louise was beter, bewolkt met een zonnetje en af en toe wat flurries (soort korte sneeuwbuitjes). We besloten om dan maar naar het zonnige deel van de Rockies te rijden. Misschien konden we Lake Louise vereren met een bezoek en genieten van wat blauwe lucht.

Toen we Canmore uitreden zagen we meteen al de rampzalige gevolgen van de afgelopen sneeuwbuien. Een gigantische vrachtwagen lag op zijn kant in de middenberm, verbaast me niets, ze rijden ook hier soms als dwazen. Altijd inhalen, zelfs als het wegdek besneeuwd is en jij probeert netjes een spoortje te volgen. Nog meer auto's die gestrand waren en dan ben je wel extra op je hoede. Pap en mam, Leen rijdt echt heel voorzichtig, wees gerust hoor!! De sneeuwschuivers rijden af en aan. Bij Banff zagen we weer de grote kudde Elks, hopelijk kan je het zien op de foto's. Helaas niet zo scherp, is lastig vanuit een rijdende auto!

Toen we dichter bij Lake Louise kwamen (zo'n 60 km van Canmore) werd het heerlijk blauw met wat wolken. Joepie, tijd niet gezien. Echter bij Lake Louise zelf werd het heel grijs. Toch naar de parkeerplaats gereden, we wilden natuurlijk toch een kijkje nemen bij het meer. Alle auto's werden gecontroleerd op het bezit van een Parkpas. Hier in Canada mag je alleen in de Nationale Parken als je die pas hebt. Daar betalen ze het onderhoud van de parken mee. Wij kopen altijd meteen een jaarpas. Sommige mensen hadden nog geen Parkpas blijkbaar, hetgeen ik heel raar/slecht vind. Immers Lake Louise ligt midden in NP Banff en daar kom je niet in zonder dat je eerst langs een soort tolhuisje bent gekomen waar je de pas moet kopen. Heel stout dus!!

Bij het meer was het al best druk, het is DE toeristische attractie van de Rockies. Iedereen gaat hier ooit kijken, een echte MUST SEE. Het is dan ook een bijzonder mooi meer met aan het eind een prachtige gletsjer (Victoria Gletsjer) van Mount Victoria. En je kan er zo naar toe rijden, heel handig voor de doorsnee toerist. Helaas was de achterkant van het meer in dikke nevelen gehuld met dikke bewolking erboven. Noppes uitzicht. Echter, rechts er van was het al wat blauw. Ik wilde graag kijken of de bewolking weg zou gaan, leek me wel de moeite waard. Ruim 2 uur hebben we gewacht en werden dik beloond. Een weergaloos uitzicht op Mount Victoria, eventjes onbewolkt en knalblauw. PRACHTIG. We hebben niet 2 uur daar staan wachten natuurlijk, maar heerlijk gelopen over het bevroren meer. Lekker rustig, de meeste mensen blijven bij het hotel wat bij Lake Louise staat, het Fairmont Chateau. Protserig, gigantisch groot, zou makkelijk in Disneyland kunnen staan. Elke keer gruwel ik er weer van. Even snel naar het meer lopen, fotootje met je mobieltje en wegwezen. Arme mensen......ik snap het echt niet. Ik ben altijd helemaal overdonderd door het uitzicht en heb veel tijd nodig om dit in me op te nemen en er van te genieten. Maar ja, je krijgt het er wel koud van, het was vandaag -15oC. Echt, niet iedereen hoeft uren te sjouwen met een grote camera, maar iets meer tijd dan 1 minuutje is toch niet teveel gevraagd lijkt me. Dus mocht je ooit gaan: Neem de tijd, geniet met volle teugen, denk erom hoor!

We hebben 2 keer een rondje over het meer gelopen, steeds hopend op nog meer blauwe lucht. Na het eerste rondje keek ik weer eens achterom en zag dat het nog blauwer was dan daarvoor. Dus toen mijn tweede rondje gemaakt, tot vlak bij Mount Victoria. Kan er geen genoeg van krijgen. Het was vandaag zeldzaam mooi. Ik hoop dat de foto's iets van mijn passie laten zien. Na deze fotosessie lekker geluncht bij Mountain Restaurant in Lake Louise. Natuurlijk een Mountain Burger genomen. Portie had Amerikaanse afmetingen en er was een compleet zoutvat ingevallen. Geen wonder dat ook veel Canadezen overgewicht en hoge bloeddruk hebben.

Na de lunch wilden we nog niet naar huis, er was nog steeds wat blauw in de lucht, al trok het al aardig dicht. We besloten om nog een poging te wagen op de Icefield Parkway. Vorige week zaterdag hadden we dat ook al geprobeerd, maar we zijn toen door de sneeuw en gebrek aan uitzicht omgedraaid. Al snel kregen we Mount Hector in beeld en als een wonder was het alleen daar nog blauw. We zochten naar een stopplek bij Hector Lake om een fotostop te maken. In de zomer is deze plek makkelijk te vinden, maar in de winter ook al niet. Het bordje met Hector Lake staat aan de overkant van de weg omgedraaid en alleen zichtbaar voor tegemoet rijdend verkeer. Gelukkig wisten wij wel waar het was en zijn ergens gaan staan waar de bomen wat lager waren, net voor het bord. Geen parkeerplek nu, flink hoge sneeuwwallen van alle weggeschoven sneeuw. Die zijn we opgeklommen en snel Hector Lake vastgelegd. Net op tijd, de wolken kregen het ook hier voor het zeggen. Het had ook geen zin om verder te rijden, dus zijn we weer omgedraaid.

Over de Bow Valley Parkway terug gereden in de hoop dat er deze keer wat beestjes zouden zijn, weer niet. Eenmaal terug in Canmore was het nog steeds zwaar bewolkt en het sneeuwde (nog steeds denk ik). We hebben er dus goed aan gedaan om er op uit te gaan en hebben een heerlijke dag gehad. Morgen weer snowshoen, de weersverwachting is zonnig/bewolkt en vanaf maandag super mooi weer. Yehhhhhh.
We gaan nog een paar dagen knallen.

De toeristjes

Ferry; Ja ik snap ook niet dat we de weg naar Burstall niet kunnen vinden. Maar met die bergen sneeuw ziet alles er zo anders uit. Je hebt geen enkel referentie punt. En als zelfs een gids verdwaalt dan zal het best lastig zijn. Ook in mijn boekje staan genoeg waarschuwingen, maar het blijft lastig. Mocht je toch ooit naar Winterwonderland gaan (echt doen hoor, die kou valt echt mee als je snowshoet) dan ben ik benieuwd of jullie foutloos lopen. Alvast een fijne vakantie in Marokko gewenst.

• 23 Februari 2014 - 10:36

Sassie:

Hallo lieverdjes
    wauwwwwwwwwww
    wat een verhaal maar vooral wat een mooie foto's
    fijn dat het wachten beloond is
    veel plezier
    dikke kussen en knuffels
    van de kooijen uit krimpen

• 23 Februari 2014 - 11:11

Wout Deelen:

Allereerst bedankt voor jullie uitgebreide reisverslagen. Uit deze verslagen zie ik je dat jullie enorm genieten. Ook de prachtige foto's illustreren dat.

In Nederland is het lente. Elke dag meten we temperaturen van boven de 10 graden. Heel anders wat jullie iedere dag zien en beleven.

Het rode autootje van onze overbuurman staat er gelukkig weer netjes bij. Ik mag nu ook aan de voorkant een deukje rijden zodat die ook meteen weer nieuw is (alstublieft niet). Mijn verzekering zal alles regelen.

Nog veel plezier en Keep It Cool.

Truus en Wout.

• 23 Februari 2014 - 15:04

Bianca :

hey hey,

Thanx thanx, wat een mooie foto's van jullie uitzicht vanuit het huisje. zoals je verwacht van een wintervakantie ;) hahahaha
    huisje ziet er ook goed uit trouwens zeg!
    die elks zijn toch best oke foto's voor vanuit een rijdende auto kun je ze prima zien!
    wat gaaf die foto's dat je het zo op ziet klaren, grappig. Tis gek te zien dat het erboven al blauw is naar de wolken zo tussen de bergen blijven hangen.
    goed te lezen dat de voorspellingen weer beter worden! is het dan ook minder koud??

fijne dag. xx

• 23 Februari 2014 - 23:55