Eindelijk winter - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Eindelijk winter - Reisverslag uit Canmore, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Eindelijk winter

Door: Ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

15 Februari 2014 | Canada, Canmore

Een hele vroege goede morgen.

Bij jullie is het nu 11 uur in de ochtend, dat betekent dat ik nu hier in Canmore om 3 uur in de nacht zit te schrijven!!!! De jetlag slaat weer toe.. Vrijdagochtend 14 februari was het eindelijk weer zover: ons 5de bezoek aan The Rockies. Rond 7.15 zaten we al in de auto op weg naar de vakantieopvang voor in de steek gelaten autootjes. In Aalsmeer ons kindje achtergelaten bij Blue Parking. In vliegende vaart werd de auto onder ons vandaan gehaald, men had haast, er zaten al mensen te wachten om naar Schiphol gebracht te worden, dus snel, snel ,snel de koffers (zijn die allemaal van u?) achter in bestelbusje gegooid en hop naar Schiphol. Daar eruit gegooid, chauffeur had geen tijd om te helpen met ontladen, er moest weer gebeld worden. Ok, heel snel koffers ingecheckt, 3x 21 kilo, weer goed gedaan (mag 23 kilo zijn) en ook maar meteen door de douane. Om 9.15 zaten we al aan de koffie met appeltaart en slagroom natuurlijk. Alle kilo's die ik de afgelopen weken er heb afgetraind vliegen er meteen weer aan, maar ach tis vakantie! Boarden was pas rond 11.45, dus hangen tot je een ons weegt. Rond 11.15 alvast richting de gate gehobbeld, het meest ver weg plekje op Schiphol wat er is. In verband met bouwwerkzaamheden zit KLM nu helmaal in een uithoek. Tot onze verbazing was het daar al mega-druk. Beetje zootje zelfs, het was een heel smal gangetje dat al vol stond, gelukkig maakt het niet uit of je achter in de rij staat, je hebt toch een vaste plek. Rond 11.30 begon het boarden al, in paalts van 11.50. Een niet al te vriendelijke dame liep langs de rijen en riep dat we alle vloeistoffen in plastic bags moesten stoppen, ja ook de neusspray. En of je je ook al vast kon ontdoen van jas, riem, schoenen, laptop, tablets, e-reader om alles sneller te laten verlopen. Stonden we daar met onze handen vol. Controle ging niet echt snel, er werd zeer streng gecontroleerd. Ik mocht deze keer gewoon doorlopen, zonder dat alle alarmbellen afgingen. Bij Leen was er meer aan de hand. Bij het scannen bleek er toch iets verdachts in de handbagage te zitten: de batterij van de laptop! Die had hij eruit gehaald en dus ging de laptop zonder voeding eerst door de scan en later het koffertje met batterij. Foute boel, gelukkig was de douanier niet al te boos, maar niet meer doen hoor! Nee meneer. Eenmaal aan boord hebben we gebedeld om naast elkaar te mogen zitten. Ik had nl alleen voor Leen een plekje bij de nooduitgang kunnen kopen en voor mezelf Economy Comfort (extra beenruimte). Vriendelijk gevraagd of ik misschien alsnog bij de nooduitgang mocht zitten, en of er dus iemand op mijn veel duurdere plek wilde zitten. Gelukkig kregen de stewardessen dat voor elkaar. Wie wil er nou niet op een betere plek zitten; nooduitgang is 50 Euro extra en mijn plekje 150 Eurootjes. Wel zo gezellig en dat op Valentijnsdag!!

Vlucht verliep erg vlot, geen turbulentie, dus ik heel blij want ik word al misselijk als ik me omdraai. Weer veel vreemde mensen gezien aan boord, de gebruikeleijke hangers, die ons plekje als gymzaal gebruiken om te rekken en strekken. En genoten van alle toiletgangers, da's een nadeel van deze plek, het toilet zit daar ook! Lekker gegeten en voila om iets voor 2 uur plaatselijke tijd liepen we richting douane. Ging ook vlot en toen heeeel lang moeten wachten op de koffers. Daarna naar Hertz om de huurauto op te pikken. Helaas ging dat niet vlot, 1 persoon aan de balie en groot probleem met een huurder, moeilijk, moeilijk. Hulptroepje kwam er bij en nog steeds moeilijk, moeilijk. Afijn half uur later waren we dan aan de beurt, met slechts 1 wachtende voor ons! Ook bij ons een probleempje, de geboekte auto was er niet! Pas over een maand kwam die, nou heb ik natuurlijk pas 6 maanden geleden deze Jeep Grand Cherokee besproken, dus dat was te verwachten! Mogen we dan een Chevrolet Tahoe net als de vorige keer? Nee die hadden ze niet, ook nooit gehad? Huh, ik was toch echt 2 jaar geleden bij deze maatschappij en kreeg toen die auto!! Nee hoor, die hebben we alleen in een andere vestiging. Maar we waren toen ook hier. Nou laat maar, whatever....Iets kleinere Jeep Compas nu gekregen en geld terug. Mochten evt. ook een upgrade naar een Minivan nemen voor hetzelfde geld, maar dat ging me toch iets te ver. Deze Jeep zit en rijdt natuurlijk prima. Eenmaal op weg begon toch echt de vakantie, zoeven langs besneeuwde velden en in de verte kwamen de Rockies in beeld. Paar keer misverstand gehad met TomTom, dat hoort erbij.

Tegen 17 uur kwamen we aan bij de Silvercreek Lodge in Canore. Warm onthaald door een groot hert, een Wapiti ofwel Elk (dus geen eland/moose) die voor onze neus de weg overstak. Vervolgens liepen we voor de ingang een oude Canadees tegen het lijf. Oeps, bekende verhaal: where are you from? Oh Nederland, heel verhaal over de oorlog en zijn grote wens was om ooit nog naar Nederland te gaan omdat de mensen zo ontzettend aardig daar zijn. Lief mannetje en hij hoopte ons vaker te zien, de Canadezen zijn echt dol op ons, dat merken we iedere keer weer. Snel ingecheckt en ons appartement op de 3de verdieping voorzien van de koffers. Prachtig uitzicht over de bergen, onbetaalbaar. Appartement is prima, alleen moeten we nog uitvinden waar alle lichtknopjes zitten. Voorzien van alle gemakken: Big Amerikaanse koelkast (echt mega groot) , vaatwasser, magnetron, oven en last but not least: wasmachine en droger. En waar ik ook heel vrolijk van werd: een strijkplank met strijkijzer. Kan ik toch nog hobbyen!!!(geintje dames....). Op weg naar de Lodge voelden we ons nog superfit, maar eenmaal in de Lodge kwam de man met de hamer ineens langs, was toen ook al jullie tijd 2 uur in de nacht! Toch even boodschappen doen bij de Safeway hier om de hoek. Voordeel als je al eerder bent geweest, alles is makkelijk te vinden, we hebben zelfs een klantenkaart. Bij het afrekenen wordt er ook elke keer gezegd hoeveel je nu weer bespaard hebt, grappig, maar voor ons Hollanders wel echt een must!

Snel broodje gegeten op onze kamer, toen alles uitgepakt, kopje koffie (ja daar gaan we weer) en rond 21 uur lagen we uitgeteld in bed. Bijna 6 uur voor jullie in de ochtend. De nacht was dus kort, het is nu 3.30 midden in de nacht als ik dit verhaaltje schrijf! Zo maar eens douchen en dan vroeg op pad om de toerist uit te hangen, lekker rijden langs alle prachtige plekken: Lake Louise (waarschijnlijk daar een Brownie scoren) , Peyto Lake en nog een stuk over de Icefields Parkway, zo mooi! Misschien ook nog naar Kananaskis, prachtig Provincial Park met adembenemende uitzichten. Kortom, het wordt vast een prachtige dag. Heb er zin in!! Jiehaaaaaaaaaaa.

Best Regards,
Ellien

• 15 Februari 2014 - 12:31

Marijke:

Fijn dat jullie er weer zijn! Heel veel plezier de komende dagen! xxx Marijke

• 15 Februari 2014 - 12:51

Sassie:

Yeahhhhh het meegenieten is weer begonnen. Was natuurlijk al met je 1e verhaal.
    Ik dacht even bij het strijken "je bent niet goed" maar ik was te snel met mijn oordeel. Gelukkig was het een grapje.
    Wat een verhaal weer. Als het nu al zo gaat ben ik benieuwd naar al je andere verhalen
    Gelukkig dat jullie goed aangekomen zijn
    Geniet met volle teugen maar daar heb je mijn aanmoediging niet voor nodig
    Dikke knuffel en kussen
    De kooijen uit krimpen

• 15 Februari 2014 - 13:17

Franziska & Klaas :

Goed te horen, dat jullie goed aangekomen zijn.
    Wat een gedoe weer met die auto, zeg. Ik dacht, dat ik inmiddels zo langzamerhand alle trucjes van de autoverhuurders heb lans zien komen, maar een downgrade heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik hoop toch vurig, dat we in oktober wel de bestelde categorie auto krijgen, want wij moeten er een hele kampeeruitrusting in kwijt.
    Zo een Safeway-klantenkaart hebben we ook nog ergens in de la liggen en ook die is ooit in de Safeway van Canmore gebruikt.
    En ja die brownies van de bakker in Lake Louise zijn heerlijk! Krijg er meteen weer trek in!
    Ik wens jullie een prachtige vakantie daarzo! Geniet in volle teugen van de winter, want hier is het vandaag weer veel te warm (rond de 10 graden) en daarbij waait een stormachtige wind. Alles behalve winter dus!
    Groetjes en tot de volgende keer,
    Franziska

• 16 Februari 2014 - 09:59

Bianca :

hey lieverds,

kijk aangekomen in het witte land.
    heerlijk, kan me voorstellen dat de tijd je parten speelt, maar idd als je de weg weet is alles makkelijker te doen op halve energie.
    ben wel weer erg blij dat jullie me zo weer op de hoogte houden van alle gave dingen die jullie beleven.
    heel veel plezier daar,!!

xxxx