Deja vu bij Bow Lookout - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Deja vu bij Bow Lookout - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Deja vu bij Bow Lookout

Door: ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

18 Juli 2012 | Canada, Lake Louise

Hi there,

Gisteren nog beloofde ik dat we naar Eiffel Lake zouden gaan, maar helaas, het liep anders. We waren heel vroeg opgestaan. Ook met dank aan de trein. We wilden zeker niet te laat op de parkeerplaats bij Moraine Lake zijn, waar deze hike begint. Er zijn slechts 8 plekken voor campers, dus daar moet je vroeg bij zijn. Eerst nog even langs het postkantoor in winkelcentrumpje (Samson Mall) van Lake Louise om een internetcode voor vandaag te kopen. We hebben op de campground dit nl. niet en moeten elke dag dus naar het postkantoor. En dan buiten zitten in wind, regen, soms zon, muggen trotseren. Kortom wij hebben heel veel voor jullie over, tis maar dat je het weet! Even geprobeerd om snel het verslag van dinsdag te plaatsen, wilde jullie niet nog langer laten wachten, maar dat mislukte dus. Vervolgens snel naar Moraine Lake. Hoera, er stond pas 1 camper. Missie geslaagd, het was 8.30. 30 minuten later waren de camperplekjes uitverkocht. Hoezo goed gepland?
Moraine Lake is ook al zo’n verplicht bezoek in de Rockies. In elk boek, op elke kalender, in elke reisfolder staat een foto van dit meer. En met reden, het is gewoon super super mooi. Knalblauw, gelegen aan de voeten van 10 hoge bergen. Het mooiste uitzicht heb je als je even een rots beklimt (The Rockpile). Het is minder erg dan het lijkt, er zijn trappen gemaakt in de rots zodat iedereen hoe dan ook naar boven kan. Dus uit de bus, snel de Rockpile op, klikklikklik en hop weer de bus in. Dat was dan Moraine Lake voor de meesten. Arme donders, ze missen al het moois rond het meer. Kost wel wat zweetdruppels, maar je krijgt er zoveel moois voor terug. Uit ervaring weet ik dit, we hebben al 2 keer de route naar boven gelopen. Eerste keer in 2009 naar Valley of the Ten Peaks, nou dan ben je echt helemaal overdonderd. Tweede keer in 2010 zelfs nog hoger naar Sentinel Pass. Whow, dit is echt 1 van de allermooiste hikes op ons lijstje. Toch wilden we vandaag geen herhaling, we wilden naar Eiffel Lake. Zelfde kant op, maar net een verdieping lager als Valley of……..Je loopt dan langs diezelfde 10 bergen.

We hebben uiteraard eerst het meer weer gefotografeerd en genoten van dit wonder der natuur. Daarna alle wandelspullen bij elkaar geraapt en naar het begin van de hike. Wat ik al een beetje vreesde was dat er een wandelbeperking uitgevorderd kon zijn. Je mag alleen hiken met meer dan 4 mensen. Dit is niet alleen omdat het anders te gevaarlijk zou zijn, je zit immers in berengebied, maar ook om de beren te beschermen tegen te veel mensen. Als er steeds iemand langskomt dan kunnen de beren te vaak gestoord worden. Hoe groter de groepen, hoe minder vaak de storingen. Als je deze regel overtreedt en toch met minder dan 4 loopt dan kan je een enorm hoge boete van een paar duizend CAD dollars krijgen. En we hebben de rangers al vaak gezien. We respecteren bovendien de rust voor de beren en besloten in eerste instantie te wachten op een paar slachtoffers om mee op te trekken. Helaas ging iedereen naar Sentinel Pass, wat ik kan begrijpen. Overigens waren we in 2009 ook samen aan de wandel, maar toen was er geen verordening hoor. In sommige weken geldt de beperking wel. We besloten dus om vandaag maar ergens anders naar toe te gaan.

De bestemming werd: Bow Lookout. Gezien de weersomstandigheden zeker verstandig, het dreigde toch te gaan regenen. Korte wandeling van ~2uur, 6 km maar. Het was erg zwaar bewolkt aan het worden. We reden een flink stuk over de Icefields Parkway en parkeerden ons otootje bij het ook al zo bekende Peyto Lake. Wederom een knalblauw meer met een hele aparte vorm. Sommigen zien er de kop van een wolf in, anderen een ster. Het is sowieso spectaculair. En dus druk. Vanaf Peyto Lake ging de hike over een oude fire road naar boven. In eerste instantie hadden we nog niks in de gaten, maar naarmate we langer onderweg waren kwam deze hike ons toch erg bekend voor. Nu weten we meestal vrij goed waar we geweest zijn, maar nu dus niet. In 2009 zijn we hier dus ook geweest. Het weer was toen ineens omgeslagen naar onweer en we zijn toen nadat we bij de Lookout waren heel snel naar beneden gelopen. Onweer in de bergen kan levensgevaarlijk zijn. Geef mij dan maar een beer (zei ze stoer). We kwamen toen kliedernat beneden, dat was waarschijnlijk de reden dat deze hike niet als bijzonder werd ervaren. Van het uitzicht hebben we toen niks gezien, de wolken waren toen zo donker en het was nevelig, het regende.

Nou vandaag ging het er verdacht veel op lijken. Toen we net boven waren werden de wolken ook steeds zwarter, nevel verhulde de bergen en het begon te spetteren. Deja vu dus! Gelukkig toch nog van het uitzicht op Bow Lake en de bergen kunnen genieten en daarna weer snel naar beneden. Half 4 al weer terug op de campsite. Af en toe regent het, maar het is steeds van korte duur. Morgen hopelijk weer een langere wandeling als het weer het toelaat. Bestemming? Onbekend, moet ik me nog in verdiepen.

Kga proberen om ook wat achterstallig foto-onderhoud te plegen, van 3 dagen!! Gisterochtend ging dat ook niet goed, misschien te weinig fotoruimte. Dus eerst opruimen op de site. Wordt een lange avond op het postkantoor denk ik.

Oant moarn (spreuk van ons aller Piet P., hopelijk goed gespeld)
Leen en Ellien

• 20 Juli 2012 - 22:58

Saskia:

hallo lieverds

Nou ik ben echt blij dat je ook een beetje rekening houd met ons zeg. Weet niet wat ik zonder je verhalen moet. Echt grappig. Toch wel fijn dat het internet hier in spanje niet zo heel goed werkt heb ik tenminste een paar verhalen om te lezen en foto's om te kijken. Echt smullen weer!

Dikke kussen van de Kooijen uit Torroellade Montgri

• 23 Juli 2012 - 14:43

Bianca:

Haai,

Zo getuigd wel van goede timming zeg! Gelukkig eigenlijk dan dat jullie zo vroeg op zijn.
    Jammer van het natte pak, maar wel een ervaring erbij.

Ik ben erg blij met je verhalen en waardeer het enorm dat je al die moeite doet voor je fans!

xxx