Glacier National Park USA - Reisverslag uit Glacier, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Glacier National Park USA - Reisverslag uit Glacier, Verenigde Staten van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Glacier National Park USA

Door: ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

14 Juli 2012 | Verenigde Staten, Glacier

Welkom in Amerika?,

Benieuwd of het gelukt is om over de grens te komen? Ja dus, zonder problemen. Om 8.30 begonnen we aan de lange rit naar Glacier NP in Amerika. Iets meer dan 400 km. We reden een heeeeeeeeeeele saaie route, zoveel mogelijk over de snelwegen, via Calgary. Het landschap leek wel Nederlands, eindeloos vlak, grote groene velden, afgewisseld met grote gele velden. Het weer werd ook Nederlands: regen. Af en toe een gehucht bestaande uit een benzinepomp en 10 huizen. We wilden niet te laat op een Campground aankomen en reden daarom niet de scenic route. Dan is misschien alles vol, zeker in het weekend. En zoveel keus is er in Glacier niet voor grote RV’s. Rond 13.30 waren we bij de grensovergang Canada/USA. Gelukkig was het niet druk bij de douane. Er werden een paar vragen gesteld en toen bleek dat we voor het eerst in USA waren werden we meteen afgevoerd. Melden op kantoor. We moesten een vragenlijstje invullen: Hebt u een vreselijke ziekte, bent u ooit veroordeeld, hebt u wapens meegenomen, bent u een terrorist? Alsof iemand daar JA op gaat antwoorden! Daarna moesten we al onze vingers afgeven voor een afdruk, werden onze ogen gelaserd en na het betalen van 12 US dollars mochten we blijven. Ik had me al voorbereid op een grondige inspectie van de camper en daarom hadden we best nog veel weggegooid. Zonde hoor, maar het is gisteren toch niet gelukt om alles op te eten. Niemand wilde onze camper van binnen aanschouwen, nou ja zeg, voor niks in mijn piepzak gezeten. Daarna waren we vrij snel in Glacier NP.

De eerste aanblik maakte bij ons nog geen warme gevoelens los. Weinig bergen te zien (ook door de bewolking), heeeeeeel veel mensen overal, en de beoogde Campground bij Many Glacier was al volgeboekt. Weer omdraaien naar een andere Campground: St. Mary. Die was niet vol gelukkig. Twee nachten geboekt en toen we de prijs hoorden dachten we dat het voor een hele week was! Wat is Canada dan goedkoop zeg. Maar ja, er zijn hier wel heel veel voorzieningen (het is een KOA campground, die zijn voor de hele familie). We gaan eerst even 2 dagen kijken hoe het hier bevalt, of het niet te druk is en of de hikes voldoen aan onze hoge verwachtingen. Helaas zijn wij zo enorm verpest door de overdonderende stilte van Kananaskis.

Nog even boodschappen gedaan in St.Mary. Dat viel tegen, de winkel was minimaal uitgerust, ja we zitten hier in de middle of nowhere, werd er gezegd. En dichtsbijzijnde dorp dan? Nou daar hebben de locals het niet zo op toeristen zeiden ze. Jeetje, wat een verschil met Canada, daar is iedereen je vriend.

Maar niet zo mopperen, we komen hier om te hiken, niet om te shoppen. Dus morgen de eerste stapjes op Logan Pass. Een mooi vertrekpunt van veel hikes. Waarschijnlijk Hidden Lake hike. We moeten wel eerst met een shuttle bus, want onze camper is te groot om de Going To The Sun Road te mogen rijden. Schijnt een prachtige weg te zijn met mooie uitzichten en de shuttle is nog gratis ook!
Trouwens, toen we op zoek waren naar een Campground zagen we wel een zwarte beer in de verte. Ik bedoel maar. Heel veel mensen langs de weg, ook 3 auto’s met rangers, om iedereen in de gaten te houden. Het leek wel een circus. Maar het is een beer die telt: nummer 2 van deze reis.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat, eenmaal op pad zal de scepsis van vandaag wel snel verdwijnen.

Ferry: wat leuk dat je dit jaar een live-verslag gaat schrijven over jullie vakantie naar Canada. Ik ben benieuwd hoe je dat gaat ervaren. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je dan lange dagen gaat maken om iedereen tevreden te houden. Maar ik ga jullie zeker volgen, ben benieuwd wat jullie mee gaan maken. Dus 1 fan heb je al!

Best regards,
Leen en Ellien

• 15 Juli 2012 - 11:12

Ferry:

Haha, fijn te weten dat ik dan in ieder geval 1 lezer heb. Benieuwd hoe het bevalt.

Ja, de USA is even wennen. Over het algemeen wel goedkoper dan Canada (tanken, eten, slapen), maar allemaal ook iets minder van kwaliteit. Canada blijft toch favoriet... St. Mary is een mooie uitvalsbasis. In Many Glacier ook veel te beleven aan wandelingen en 's avonds beren kijken. De lezingen van park rangers zijn vaak leuk.

Zo, maak me nu op voor de 4Daagse van Nijmegen: 4 dagen van 50 km wandelen. Eerste en laatste keer, denk ik. Ben wel topfit!

Groet, Ferry

• 15 Juli 2012 - 13:05

Truus En Wout:

We hebben met veel plezier en interesse jullie reisverslagen gelezen. Wat hebben jullie toch weer ontzettend veel gezien. Zoals jullie schrijven, moet de natuur overweldigend zijn.
    Je begrijpt dat het hier in Krimpen dan maar heel rustig en weinig enerverend is. Zeker als je alleen maar je rondje Wilgenhof mag lopen. Maar laten we niet zeuren, alles loopt verder naar wens.
    En wat betreft het weer; de zomer laat nog steeds op zich wachten.
    We wensen jullie nog veel reisplezier en we blijven jullie volgen.

Truus en Wout.

• 15 Juli 2012 - 14:28

Saskia:

Hallo lieverdjes,

Pfffff ben blij dat jullie goed de grens over zijn gekomen zeg. Na achterlating van al je persoonlijke gegevens. Nu kunnen ze jullie opsporen hahahaha
    Ben erg benieuwd naar jullie wandelverhalen daar.
    Dikke kus

De Kooijen en Luijtjes uit Torroella de Montgri

• 22 Juli 2012 - 19:10

Bianca:

Hallotjes,

Wat een eieren zeg zie Amerikanen, je gaat idd toch niet zeggen dat je terrorist bent. Pfff blond zeker, hahaha
    Wees blij dat je alles in orde had gemaakt, als je het niet had gedaan waren ze zker binnen gaan kijken, zal je net zien.
    Balen dat het er zo druk is, misschien valt het morgen mee.

Xxx