Humpback met Stubbs - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu Humpback met Stubbs - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van Leen en Ellien Kooij - WaarBenJij.nu

Humpback met Stubbs

Door: ellien

Blijf op de hoogte en volg Leen en Ellien

10 Augustus 2010 | Canada, Telegraph Cove

Hoi,

FF heel snel, want het was een lange dag. We hebben vandaag de excursie met Stubbs gedaan en geen orca's gezien. Gelukkig wel 3 bultrugwalvissen (Humpbacks) van dichtbij. Zelfs met staarten boven water. Geweldig dus. Heel apart om die gigantische dieren te mogen zien. Het was dus een succes. Binnenkort een uitgebreider verslag. We waren pas om 20.30 op de Campground in Campbell River, toen ging net de zon onder, prachtig rood/paars, dus ook nog ff op de foto. Binnenkort dus uitgebreid verslag van deze dag.

Groetjes K4

Zoals beloofd nog een uitgebreid verslag van deze dag.

Vorig jaar zijn Leen en ik ook met Stubbs op pad geweest en dat was erg goed bevallen. Ze varen met 2 grote boten (de Gikumi en de Lukwa) waar wel 50 mensen op kunnen, maar er is genoeg ruimte voor iedereen. Ze zijn bijzonder aardig, er gaat ook een biologe mee. Deze reis hadden wij Jacky, een zeer enthousiaste gids die ook een paar jaar in Nederland heeft gewoond. We konden dus af en toe ook in onze eigen taal met haar praten, handig. Aan het begin van de excursie vertelde ze dat we vandaag helaas geen orca's zouden zien, die waren al een paar dagen te ver weg. Maar niet getreurd, er waren meerdere walvissen in de buurt en da's ook heel bijzonder. Veel mensen waren wel erg teleurgesteld, want iedereen komt toch voor de orca's. Gelukkig hadden wij al een waanzinnige orca-ervaring dankzij de Mackays in ons bezit, dat hebben we maar niet tegen de rest gezegd.

Vrij snel kwamen we de eerste Humpback walvis (bultrug) tegen. Een jong mannetje genaamd Freckles. Jacky herkende hem aan zijn gespikkelde staart. Door haar enorme enthousiasme was iedereen toch wel snel over de teleurstelling heen, het was echt heel bijzonder dat we deze walvis zagen want pas sinds 3 jaar komen ze in de buurt van Telegraph Cove voor. Het is een zgn. balijnwalvis, de volwassen dieren kunnen wel 12-16 meter lang worden en bijna 40.000 kilo wegen. Het is een kleine walvis. Freckles liet zich goed bestuderen en beloonde ons meerdere malen door zijn enorme staart te laten zien. Whow, dat was prachtig. Je kan van tevoren zien wanneer hij zijn staart gaat showen, hij duikt eerst een paar keer oppervlakkig onder en dan kromt hij ineens sterk zijn rug (vandaar die naam bultrug) en duikt dan heel diep onder waardoor zijn staart boven water zwaait. Helaas duurt het daarna heel lang voor hij weer boven komt, dus we gingen toen snel verder omdat de schipper ook had vernomen dat in de buurt nog 2 Humpbacks waren gezien. Ook die kregen we van heel dichtbij te zien. Ze zwommen naast elkaar en doken steeds tegelijk onder. Machtig mooi. Een walvis dook zelfs vlak achter onze boot op en zwaaide ons uit met zijn staart. Het was zo dichtbij dat Leen met zijn telelens geen scherpe foto kon maken, ik heb ook niet zo'n scherpe foto, we werden compleet verrast. Ook heel bijzonder is het blazen van de walvis als hij boven komt, een prachtig geluid.

Jacky gaf ook nog uitleg over het gevaar van de vervuiling door PCB's en liet ons kril zien. Ze viste met een netje heel veel pekelkreeftjes uit zee, het stikte ervan. Ongelooflijk dat die kleine diertjes het eten zijn voor die gigantisch grote walvissen. Ook liet ze ons de geluiden horen van orca´s en walvissen. De verschillende orca-pods hebben allemaal hun eigen taal, heel bijzonder om te horen. Op de terugweg kwamen we Freckles ook weer tegen en zagen we ook zeeleeuwen rondzwemmen en visarenden. Kortom het was een prachtige excursie, we hadden immers nog nooit een walvis van dichtbij gezien. Voor ons dus zeer geslaagd.

Na de excursie gingen we snel op pad richting Campbell River, een lange reis van bijna 4 uur. Vlakbij de Campground hebben we nog gegeten bij onze grote vriend Mac en daarna een prachtige plek gekregen aan zee op Salmon Point Resort. Eigenlijk mochten we hier niet staan, dat mag alleen als je tenminste 3 nachten blijft, maar deze campground had ik al in Nederland gereserveerd voor 3 nachten, niet wetende dat alle plannen gewijzigd zouden worden door het verzetten van de excursie van Tide Rip. Gelukkig deden ze niet moeilijk en mochten we toch 1 nacht aan zee staan. Service geweldig. We konden nog net genieten van de ondergaande zon boven de Strait of Georgia, het was waanzinnig mooi. Morgen helaas weer naar het vaste land van Vancouver. Snik het is bijna voorbij.

Oat moan,
4 Whalewatchers

• 11 Augustus 2010 - 06:47

Saskia:

Je hebt het er maar druk mee gehad met al die verhalen schrijven. Heel leuk om te lezen maar kan mij voorstellen dat het ook veel tijd in beslag neemt.
    Dikke kussen van de Kooijen uit Krimpen

• 11 Augustus 2010 - 07:54

Marianne:

Ik geniet met jullie mee en de ohhh's en aaah's komen dan ook spontaan uit mijn mond, zo mooi zijn de foto's en zo levendig is de tekst er bij.
    wat een vakantie Ellien!
    echt geweldig.
    gr, Marianne

• 14 Augustus 2010 - 06:17

Yasmijn:

Hey hey
    De foto's zeggen genoeg!Fantastisch zeg!!
    Kan me voorstellen dat jullie genoten hebben.
    en het is veel werk denk ik om steeds alles op te schrijven, al is het wel een mooi vakantie verslag.
    xxx